Powrót do DESA.PL
9 of Liczba obiektów: 59
9
Rafał Bujnowski (1974) | Bez tytułu, z cyklu "Negative painting", 2008
Estymacja:
30,000 zł - 50,000 zł
Sprzedane
42,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Rafał Bujnowski (1974)
Wymiary
61 x 80 cm
Opis
olej/płótno, 61 x 80 cm, sygnowany i datowany na odcwrociu: 'BUJNOWSKI/08',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Wydaje mi się, że cały sens to jest droga, z błędami i potknięciami. U mnie nie odbywa się to na zasadzie skoków. Każdy kolejny obraz, każda kolejna próba były uzasadnieniem dla kolejnych. Koniec każdej pracy jest początkiem następnej. Mam nadzieję, że to się będzie dalej samo napędzało. Udało mi się dosyć daleko dopchać ten strasznie ciężki wózek. W trochę ponure, monochromatyczne i niszowe miejsce”.
RAFAŁ BUJNOWSKI

Od wielu lat artysta konsekwentnie zajmuje się malarstwem i jako malarz bardziej interesuje się rozwiązaniami technicznymi niż treścią i wiernością przedstawienia, gdyż te w jego odczuciu są domeną fotografii. Twórczość Rafała Bujnowskiego można interpretować jako studium malarstwa, jego ograniczeń oraz możliwości. W jego obrazach widoczna jest fascynacja malarstwem jako medium. Podobny zamysł widoczny jest w przedstawionej w katalogu pracy. Artysta posłużył się w jej przypadku odwróconą kolorystyką. Namalowany pejzaż, składający się z drzew oraz wody, został przedstawiony na zasadzie negatywu. Kolorem niebieskim zostało zaznaczone tło, natomiast poszczególne elementy pejzażu zostały zasugerowane pociągnięciami. Bujnowski za pomocą kilku szybkich pociągnięć pędzla namalował intrygujące przedstawienie. W przypadku serii prac przedstawiających negatywy, właściwy, pozytywny obraz należy „wywołać” w wyobraźni. Na zasadzie negatywów artysta przedstawiał nie tylko pejzaże, ale także portrety. Rafał Bujnowski to jedna z najciekawszych postaci współczesnej polskiej sceny artystycznej. Rozgłos przyniosła mu działalność w grupie Ładnie, którą wraz z Markiem Firkiem, Marcinem Maciejowskim, Wilhelmem Sasnalem i Józefem Tomczykiem tworzył w latach 1995-2001. Artyści początkowo studiowali na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Spotkali się na zajęciach koła rysunkowego, gdzie nawiązali znajomość. Działalność grupy od początku miała charakter kontestatorski – świadczy o tym chociażby przewrotna nazwa, która miała odnosić się do korekt profesorskich w Akademii. Mimo że w większości członkowie grupy zaistnieli jako malarze, działalność Ładnie skupiała się na akcjach i interwencjach artystycznych w przestrzeni miejskiej. W indywidualnej twórczości Bujnowski kontynuuje niektóre z problemów poruszanych przez grupę. Wiele z prac artysty wiąże się z przestrzenią publiczną oraz zagadnieniem obrotu pieniędzy w świecie (nie tylko) sztuki. Tym samym w jego dorobku można znaleźć realizacje, w których dzieło traktowane jest i sprzedawane jako tani towar (seria „Obrazy-Przedmioty”) lub produkt, który łatwo można zmultiplikować (jak w przypadku pracy „Last saved”, przedstawiającej skopiowaną etażerkę, należącą niegdyś do Karola Wojtyły). Wiele z jego przedstawień to odosobnione, proste przedmioty, umieszczane na jednokolorowym tle. Od kilku lat realizacje Bujnowskiego sytuują się na granicy pomiędzy realizmem a abstrakcją, a tematem często staje się badanie właśnie tej granicy.
Malarz, grafik, ostatnio także artysta posługujący się wideo. W latach 1993-95 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, a następnie w latach 1995-2000 na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od 1994 do 2001 działał w Grupie Ładnie, jednocześnie od 1998 do 2001 prowadził Galerię Otwartą w Krakowie, w ramach której wystawiał m.in. plakaty przedstawiające przedmioty codziennego użytku w formule zbliżonej do reklamy produktów supermarketu, jednak niemożliwych do kupienia. Interesuje go wchodzenie sztuki w przestrzeń publiczną, a także kwestie komercjalizacji sztuki i pozbawiania jej wartości innej niż materialna. Dokumentuje przemianę dzieła sztuki w reklamę lub w przedmiot.Jego ulubioną metodą jest powtarzanie przedmiotu w innej technice (malarstwo olejne, linoryty). Próbuje oczyścić swoją sztukę z indywidualności. Wykonane przez niego obrazy przypominają np. cegły czy deski, a jednocześnie mogą być odbierane jako przykłady malarstwa abstrakcyjnego czy konceptualnego. Artysta sprzedawał je początkowo po rzeczywistej cenie "towaru", jaki przedstawiały. Zajmuje się także akcjami artystycznymi, polegającymi na odmalowywaniu fasad galerii.

Description:
Untitled, form the "Negative painting" series, 2008
oil/canvas, 61 x 80 cm; signed and dated on the reverse: 'BUJNOWSKI/08', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odcwrociu: 'BUJNOWSKI/08'
Literatura
Rafał Bujnowski, Polityka obrazów. Wybrane prace z lat 1999-2013, Raster, Warszawa 2013