5
Katarzyna Kozyra (1963) | "Więzy krwi" (zestaw 4 fotografii), 1995/2017
Estymacja:
100,000 zł - 180,000 zł
Sprzedane
100,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Katarzyna Kozyra (1963)
Wymiary
100 x 100 cm (wymiary każdej pracy)
Kategoria
Opis
wydruk pigmentowy/dibond, papier archiwalny, 100 x 100 cm (wymiary każdej pracy), sygnowany, datowany, numerowany i opisany na odwrociu: 'Katarzyna Kozyra | "Więzy krwi" (Blood ties) | 1995/2017 | 3/3 + AP', ed. 3/3 + AP
Inne egzemplarze pracy w kolekcjach Narodowej Galerii Sztuki Zachęta oraz Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Więzy krwi” Katarzyny Kozyry to praca, którą w Polsce publicznie cenzurowano. Powstała w 1995 roku, kiedy w byłej Jugosławii toczyła się wojna będąca najkrwawszym konfliktem w Europie od zakończenia II wojny światowej. „Więzy krwi” to cztery wielkoformatowe fotografie, na których autorka przedstawiła leżące dwie nagie kobiety. Do fotografii pozowała Katarzyna Kozyra wraz ze swoją siostrą. Jako tło w kompozycji Kozyra wykorzystała dwa symbole organizacji humanitarnych – Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca, których przedstawienie graficzne opiera się o symbole religijne. Artystka tak mówiła o swojej pracy: „Symbol krwistoczerwonego krzyża i półksiężyca są emblematami organizacji humanitarnych niosących pomoc bliźnim. Podczas pracy nad tą pracą zastanawiałam się nad metaforą bratobójczej rywalizacji i walki na tle ideologii religijnych i etnicznych” (Katarzyna Kozyra. Prace 1993-1998, katalog wystawy). Kozyra i jej siostra zostały reprezentantkami siostrzanych ofiar dwóch stron konfliktu. Podobnie jak obie siostrzane organizacje, działające po różnych stronach działań wojennych, ponieważ każda z nich odwołuje się do innej religii i kultury. A właśnie różnice kulturowe i religijne były jednymi z ważniejszych powodów eskalacji działań wojennych w byłej Jugosławii. Dwuznaczny charakter fotografii wzmacniają również użyte w nich główki kapusty i kalafiorów, odnoszące się do symboliki natury i płodności. Podczas wojny pola, na których powinny rosnąc warzywa, były miejscem gwałtów i zamieniały się w masowe groby ofiar.
W 1999 roku dwie z czterech fotografii tworzących „Więzy krwi” zostały wyeksponowane na billboardach na terenie Polski. Odbyło się to w ramach cyklu wystaw organizowanych przez Galerię Zewnętrzną AMS i Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Sztuki (AICA), prezentujących w przestrzeni publicznej prace różnych artystów. Katarzyna Kozyra wybrała do zawieszenia na bilbordach właśnie dwa kadry z „Więzów krwi”. Prezentacja prac Katarzyny Kozyry w spowodowała protesty środowisk konserwatywnych i religijnych. Prace uznano za obrazę uczuć religijnych, a także bezwstydną próbę szokowania nagością i okaleczonym ciałem. Billboardy zostały ocenzurowane w wielu miastach – nagie kobiety wraz z krzyżem i półksiężycem przykryte były długimi białymi pasami. W niektórych miastach po prostu nie zezwolono na ich ekspozycję.
Rzeźbiarka, autorka instalacji i filmów wideo. W latach 1985-1988 studiowała germanistykę na Uniwersytecie Warszawskim. W 1988 roku rozpoczęła studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuki Pięknych Warszawie. Tam w 1993 roku obroniła dyplom w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. Praca dyplomowa Katarzyny Kozyry, „Piramida Zwierząt” (1993), zdobyła spory, początkowo głównie negatywny, rozgłos w prasie i telewizji. Od tej pory artystka zyskała miano dyżurnej skandalistki polskich mediów. Po studiach zaprzestała uprawiania rzeźby na rzecz fotografii, wideo, wideo-instalacji, performances. W 1997 roku została wyróżniona Paszportem Polityki jako najbardziej obiecująca polska artystka. Reprezentując Polskę na 47. Biennale w Wenecji w 1999 roku otrzymała honorowe wyróżnienie. W latach dziewięćdziesiątych Katarzyna Kozyra uznana została za czołową artystkę nurtu tzw. sztuki krytycznej, głównie za sprawą dotykania społecznych tabu (śmierć, choroba, nagość), zazwyczaj związanych z kwestią ciała. Jej zainteresowanie cielesnością sięga jeszcze okresu studiów (np. :”Akty anorektyczki” 1991, „Polaroidy czarno-białe” 1992). Obecnie mieszka w Berlinie i Warszawie.
Description:
"Blood Ties" (set of 4 photographs), 1995/2017
pigment print/dibond, archival paper, 100 x 100 cm (dimensions of each); signed, dated, numbered and described on the reverse: 'Katarzyna Kozyra | "Wiezy krwi" (Blood ties) | 1995/2017 | 3/3 + AP', ed. 3/3 + AP
Other copies of the work in the collections of the Zacheta National Gallery of Art and the Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle.,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Inne egzemplarze pracy w kolekcjach Narodowej Galerii Sztuki Zachęta oraz Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Więzy krwi” Katarzyny Kozyry to praca, którą w Polsce publicznie cenzurowano. Powstała w 1995 roku, kiedy w byłej Jugosławii toczyła się wojna będąca najkrwawszym konfliktem w Europie od zakończenia II wojny światowej. „Więzy krwi” to cztery wielkoformatowe fotografie, na których autorka przedstawiła leżące dwie nagie kobiety. Do fotografii pozowała Katarzyna Kozyra wraz ze swoją siostrą. Jako tło w kompozycji Kozyra wykorzystała dwa symbole organizacji humanitarnych – Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca, których przedstawienie graficzne opiera się o symbole religijne. Artystka tak mówiła o swojej pracy: „Symbol krwistoczerwonego krzyża i półksiężyca są emblematami organizacji humanitarnych niosących pomoc bliźnim. Podczas pracy nad tą pracą zastanawiałam się nad metaforą bratobójczej rywalizacji i walki na tle ideologii religijnych i etnicznych” (Katarzyna Kozyra. Prace 1993-1998, katalog wystawy). Kozyra i jej siostra zostały reprezentantkami siostrzanych ofiar dwóch stron konfliktu. Podobnie jak obie siostrzane organizacje, działające po różnych stronach działań wojennych, ponieważ każda z nich odwołuje się do innej religii i kultury. A właśnie różnice kulturowe i religijne były jednymi z ważniejszych powodów eskalacji działań wojennych w byłej Jugosławii. Dwuznaczny charakter fotografii wzmacniają również użyte w nich główki kapusty i kalafiorów, odnoszące się do symboliki natury i płodności. Podczas wojny pola, na których powinny rosnąc warzywa, były miejscem gwałtów i zamieniały się w masowe groby ofiar.
W 1999 roku dwie z czterech fotografii tworzących „Więzy krwi” zostały wyeksponowane na billboardach na terenie Polski. Odbyło się to w ramach cyklu wystaw organizowanych przez Galerię Zewnętrzną AMS i Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Sztuki (AICA), prezentujących w przestrzeni publicznej prace różnych artystów. Katarzyna Kozyra wybrała do zawieszenia na bilbordach właśnie dwa kadry z „Więzów krwi”. Prezentacja prac Katarzyny Kozyry w spowodowała protesty środowisk konserwatywnych i religijnych. Prace uznano za obrazę uczuć religijnych, a także bezwstydną próbę szokowania nagością i okaleczonym ciałem. Billboardy zostały ocenzurowane w wielu miastach – nagie kobiety wraz z krzyżem i półksiężycem przykryte były długimi białymi pasami. W niektórych miastach po prostu nie zezwolono na ich ekspozycję.
Rzeźbiarka, autorka instalacji i filmów wideo. W latach 1985-1988 studiowała germanistykę na Uniwersytecie Warszawskim. W 1988 roku rozpoczęła studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuki Pięknych Warszawie. Tam w 1993 roku obroniła dyplom w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. Praca dyplomowa Katarzyny Kozyry, „Piramida Zwierząt” (1993), zdobyła spory, początkowo głównie negatywny, rozgłos w prasie i telewizji. Od tej pory artystka zyskała miano dyżurnej skandalistki polskich mediów. Po studiach zaprzestała uprawiania rzeźby na rzecz fotografii, wideo, wideo-instalacji, performances. W 1997 roku została wyróżniona Paszportem Polityki jako najbardziej obiecująca polska artystka. Reprezentując Polskę na 47. Biennale w Wenecji w 1999 roku otrzymała honorowe wyróżnienie. W latach dziewięćdziesiątych Katarzyna Kozyra uznana została za czołową artystkę nurtu tzw. sztuki krytycznej, głównie za sprawą dotykania społecznych tabu (śmierć, choroba, nagość), zazwyczaj związanych z kwestią ciała. Jej zainteresowanie cielesnością sięga jeszcze okresu studiów (np. :”Akty anorektyczki” 1991, „Polaroidy czarno-białe” 1992). Obecnie mieszka w Berlinie i Warszawie.
Description:
"Blood Ties" (set of 4 photographs), 1995/2017
pigment print/dibond, archival paper, 100 x 100 cm (dimensions of each); signed, dated, numbered and described on the reverse: 'Katarzyna Kozyra | "Wiezy krwi" (Blood ties) | 1995/2017 | 3/3 + AP', ed. 3/3 + AP
Other copies of the work in the collections of the Zacheta National Gallery of Art and the Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle.,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
wydruk pigmentowy/dibond, papier archiwalny
Sygnatura
sygnowany, datowany, numerowany i opisany na odwrociu: 'Katarzyna Kozyra | "Więzy krwi" (Blood ties) | 1995/2017 | 3/3 + AP'
Wystawiany
„Katarzyna Kozyra. Master of Puppets”, Schmela Haus, Düsseldorf, 26.10.2012-10.03.2013; „Katarzyna Kozyra”, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków, 15.11.2011-15.06.2012; „Casting”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 4.12.2010-13.02.2011; „Katarzyna Kozyra”, Galleria civica di arte contemporanea, Torento, 2004; „Katarzyna Kozyra”, Museum of Contemporary Art, Zagrzeb, 2001; „Więzy krwi”, Galeria Zewnętrzna AMS, Polska, 1999; „Pierwszy po Bogu”, wystawa zbiorowa, Teatr Academia, Warszawa, 1999; “Katarzyna Kozyra. Works 1993-1998”, Instytut Polski, Lipsk, 1999; „Katarzyna Kozyra. Prace 1993-1999”, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk, 4.03-28.03.1999; „Body and the East”, Moderna Galerija, Ljubljana, 1998; „Antyciała”, wystawa zbiorowa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa, 7.07-13.08.1995;