3
Jadwiga Sawicka (1959) | Marynarka ciemna , 2015
Estymacja:
25,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
22,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Artysta
Jadwiga Sawicka (1959)
Wymiary
60 x 50 cm
Kategoria
Opis
akryl, olej/płótno, 60 x 50 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'J.SAWICKA 2015',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Może nie najbardziej, ale tak, zdecydowanie czuję się malarką. To tak jakby mówić w różnych językach, ale jeden jest tym pierwszym, który najlepiej się zna i najlepiej się nim posługuje. Chociaż może to nie najlepsze porównanie, bo w języku ojczystym można się najpełniej wypowiedzieć, zna się wszystkie odcienie, a z malarstwem jest trochę inaczej – to szlachetny język, ale pewne rzeczy celniej mogę powiedzieć, posługując się innym. Wybieram medium najbardziej odpowiednie dla treści”.
JADWIGA SAWICKA
Ubranie to najczęstszy bohater sztuki Jadwigi Sawickiej. Elementy garderoby są dla artystki frontem walki pomiędzy tym, co osobiste, a tym co społeczne. Sawicka nie tylko maluje je na płótnach, ale także tworzy ich modele z plasteliny czy fotografuje. Sukienki, marynarki, koszule są nie tylko narzędziem służącym do unifikacji norm społecznych, ale także elementami służącymi jako maski lub do idealizowania lub upiększania. Artystka poszczególne elementy garderoby prezentuje najczęściej na wieszakach, jak bezwładne kostiumy na neutralnym tle. Poprzez szczególną prezentację odzienia Sawicka nawiązuje także do zagadnień związanych z ułomnością ciała. Jak opowiadał malarka o wspomnianym cyklu prac: „Malując ubrania, czułam, że je tworzę od nowa, konstruuję, ale czy one są ożywione? Zajmuję się teraz materią malarską, ale nie wydaje mi się, żeby ona nadawała tym ubraniom jakieś życie. One w dalszym ciągu pozostają skorupą, opakowaniem, które było ożywiane tym, że ktoś je nosił. Namalowane tracą ciepło tej osoby” (Jadwiga Sawicka w rozmowie z Michałem Jachułą oraz Małgorzatą Jurkiewicz. Szlachetny język malarstwa. Rozmowa z Jadwigą Sawicką, Magazyn Szum, 02.11.2018, dostępny na: https://magazynszum.pl/ szlachetny-jezyk-malarstwa/).
W latach 1979-1984 studiowała w krakowskiej ASP na Wydziale Malarstwa, dyplom obroniła w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego. W 1992 otrzymała stypendium The Pollock-Krasner Foundation, zaś w 1995 stypendium MKiS. Zajmuje się malarstwem, fotografią, wykonuje obiekty, instalacje i prace w przestrzeni publicznej. Jest autorką charakterystycznego malarstwa "pisanego". Od 1996 współpracuje z Otwartą Pracownią w Krakowie, jest członkiem stowarzyszenia o tej samej nazwie. Od 1997 współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie. Od 1998 Sawicka (m.in. na podstawie wcześniejszych obrazów) wykonuje wielkoformatowe wydruki z czarnymi literami na cielisto-różowym tle. Charakterystyczny róż kojarzony bywa najczęściej z kobiecością, pojawia się tu więc problematyka ciała, ale wprowadzona przez artystę bardzo dyskretnie, symbolicznie. Prezentuje je w galeriach i w przestrzeni publicznej. W 2003 miała miejsce retrospektywna wystawa Jadwigi Sawickiej zatytułowana "Nic w środku". Artystka zaprezentowała na niej swoje charakterystyczne "malarstwo pisane", fotografie, obiekty i realizacje przestrzenne tworząc intrygujący wielogłos refleksji na temat sytuacji współczesnego człowieka, zalewanego przez lawiny komunikatów pozbawionych istotnych treści i przekazów.
Description:
Dark jacket, 2015
acrylic, oil/canvas, 60 x 50 cm; signed and dated on the rewerse: 'J.SAWICKA 2015', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Może nie najbardziej, ale tak, zdecydowanie czuję się malarką. To tak jakby mówić w różnych językach, ale jeden jest tym pierwszym, który najlepiej się zna i najlepiej się nim posługuje. Chociaż może to nie najlepsze porównanie, bo w języku ojczystym można się najpełniej wypowiedzieć, zna się wszystkie odcienie, a z malarstwem jest trochę inaczej – to szlachetny język, ale pewne rzeczy celniej mogę powiedzieć, posługując się innym. Wybieram medium najbardziej odpowiednie dla treści”.
JADWIGA SAWICKA
Ubranie to najczęstszy bohater sztuki Jadwigi Sawickiej. Elementy garderoby są dla artystki frontem walki pomiędzy tym, co osobiste, a tym co społeczne. Sawicka nie tylko maluje je na płótnach, ale także tworzy ich modele z plasteliny czy fotografuje. Sukienki, marynarki, koszule są nie tylko narzędziem służącym do unifikacji norm społecznych, ale także elementami służącymi jako maski lub do idealizowania lub upiększania. Artystka poszczególne elementy garderoby prezentuje najczęściej na wieszakach, jak bezwładne kostiumy na neutralnym tle. Poprzez szczególną prezentację odzienia Sawicka nawiązuje także do zagadnień związanych z ułomnością ciała. Jak opowiadał malarka o wspomnianym cyklu prac: „Malując ubrania, czułam, że je tworzę od nowa, konstruuję, ale czy one są ożywione? Zajmuję się teraz materią malarską, ale nie wydaje mi się, żeby ona nadawała tym ubraniom jakieś życie. One w dalszym ciągu pozostają skorupą, opakowaniem, które było ożywiane tym, że ktoś je nosił. Namalowane tracą ciepło tej osoby” (Jadwiga Sawicka w rozmowie z Michałem Jachułą oraz Małgorzatą Jurkiewicz. Szlachetny język malarstwa. Rozmowa z Jadwigą Sawicką, Magazyn Szum, 02.11.2018, dostępny na: https://magazynszum.pl/ szlachetny-jezyk-malarstwa/).
W latach 1979-1984 studiowała w krakowskiej ASP na Wydziale Malarstwa, dyplom obroniła w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego. W 1992 otrzymała stypendium The Pollock-Krasner Foundation, zaś w 1995 stypendium MKiS. Zajmuje się malarstwem, fotografią, wykonuje obiekty, instalacje i prace w przestrzeni publicznej. Jest autorką charakterystycznego malarstwa "pisanego". Od 1996 współpracuje z Otwartą Pracownią w Krakowie, jest członkiem stowarzyszenia o tej samej nazwie. Od 1997 współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie. Od 1998 Sawicka (m.in. na podstawie wcześniejszych obrazów) wykonuje wielkoformatowe wydruki z czarnymi literami na cielisto-różowym tle. Charakterystyczny róż kojarzony bywa najczęściej z kobiecością, pojawia się tu więc problematyka ciała, ale wprowadzona przez artystę bardzo dyskretnie, symbolicznie. Prezentuje je w galeriach i w przestrzeni publicznej. W 2003 miała miejsce retrospektywna wystawa Jadwigi Sawickiej zatytułowana "Nic w środku". Artystka zaprezentowała na niej swoje charakterystyczne "malarstwo pisane", fotografie, obiekty i realizacje przestrzenne tworząc intrygujący wielogłos refleksji na temat sytuacji współczesnego człowieka, zalewanego przez lawiny komunikatów pozbawionych istotnych treści i przekazów.
Description:
Dark jacket, 2015
acrylic, oil/canvas, 60 x 50 cm; signed and dated on the rewerse: 'J.SAWICKA 2015', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl, olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'J.SAWICKA 2015'