39
Tomasz Ciecierski | Bez tytułu, 1991
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
48,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Tomasz Ciecierski (1945)
Wymiary
47 x 82 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 47 x 82 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu poszczególnych płócien: 'T. Ciecierski' oraz 'oil/canvas | 1991', opisany na blejtramie: 'STASZEK SZADKOWSKI'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
PEJZAŻ JEST TYLKO PRETEKSTEM
Tomasz Ciecierski należy do tych artystów, którzy z żelazną konsekwencją przekonują, że możliwe jest tworzenie sztuki idealnie autonomicznej i autotematycznej. Jak częstokroć podkreślają krytycy twórczości artysty, tworzone przezeń w cyklach malarstwo przypomina swoisty „Traktat o malarstwie”, który ten zawarł w swoim dziele. Malarstwo Ciecierskiego można więc sprowadzić do prezentacji zagadnień i problemów właściwych samemu medium. Artysta kontynuuje modernistyczną refleksję na temat „specyfiki medium”, jak określił ten problem amerykański krytyk Clement Greenberg. Jednak w odróżnieniu od wielu artystów i artystek zgłębiających granice i możliwości malarstwa Ciecierski nie ograniczał się nigdy do eksponowania płaszczyzny płótna i tworzenia kompozycji abstrakcyjnych.
Głównym motywem twórczości Ciecierskiego od początku lat 90. jest pejzaż. Co prawda motyw pejzażu istniał w malarstwie artysty w zasadzie od zawsze, jednak w poprzednich dekadach był on jedynie elementem składowym kompozycji, obrazkiem w obrazie. Nie oznacza to, że artysta utrwala w swoich pracach coraz to nowe widoki konkretnych miejsc, których krajobraz chciałby uchwycić. Tematyka pejzażu okazuje się dla niego punktem wyjścia do malarskiego rozstrzygnięcia motywu. Jak przyznał w jednym z wywiadów: „Zawsze mnie interesowała przestrzeń jako element obrazu. Niektóre obrazy wydają się płaskie, ale ja zawsze bawię się przestrzenią. Zacząłem się zastanawiać nad najprostszym sposobem jej zbudowania. Okazało się, że linia horyzontu porządkuje obraz w sposób absolutny. Buduje głębię. Wystarczy zestawić dwie płaszczyzny koloru niebieskiego, a otrzymamy linię horyzontu i wrażenie trójwymiarowości. Bardzo lubię malować krajobrazy, ale dopiero po zestawieniu, nałożeniu, zwielokrotnieniu wypowiadam się o przestrzeni pełniej. Czasami jest ona statyczna, ale interesuje mnie także ruch”.
W latach 90. Ciecierski tworzy serię prac złożoną z przedmiotowych struktur – obrazomontaży. Jak pisze Waldemar Baraniewski: „Są one skręcane, łączone, zbijane, nawarstwiane z pojedynczych obrazów lub lokowane w obrębie większego obrazu. Obrazomontaże zachowują malarską materię (blejtram, płótno), ale rozbijają, destabilizują obraz. Nawarstwianie obrazów jest jednocześnie ich zakrywaniem, zasłanianiem. Odwraca logikę kreacji jako ujawniania i reprezentacji. Nigdy nie zobaczymy tego, co malarz na nich namalował, dostępne są fragmenty i struktura materialna. Iluzja zostaje zakryta. Na zawsze. Wraz z nią ulotna pamięć widzenia”. Cechą charakterystyczną twórczości Ciecierskiego jest bowiem addytywność polegająca na łączeniu różnych rodzajów mediów. W przypadku serii obrazów, tzw. warstwowych, Ciecierski łączy wyraźnie autonomiczne, osobne części w jedną całość. Pejzaż, będący przedmiotem malarstwa artysty, zostaje złożony z pejzaży. Zależności pomiędzy jednym, centralnym wizerunkiem, a spodnimi warstwami są niezwykle złożone. Obraz centralny przysłania inne, niby konwencjonalne pejzaże. Ciecierski w radykalny sposób dąży do rozbicia jednorodności malarstwa. Do, jak zauważa Baraniewski, destrukcji jego fundamentalnych właściwości – pojedynczości i płaskości obrazu. Wielowarstwowe kompozycje, zapełnione fragmentami pejzażu, nie tworzą bynajmniej układów chaotycznych. Wręcz przeciwnie, charakteryzuje je kompozycyjna równowaga, którą artysta uzyskuje przez powtarzalność konfiguracji i rytmiczne relacje powtarzających się barw. Całą powierzchnię płótna pokrywają ślady lekkiego gestu artysty, który w sposób typowy dla tego czasu balansuje między abstrakcją a sugestią kształtu możliwego do rozpoznania.
Ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych, uzyskał dyplom w 1971 roku w pracowni prof. Krystyny Łady-Studnickiej. W latach 1972-85 był wykładowcą macierzystej uczelni. W 1981 i 1983 przebywał jako stypendysta w Stedelijk museum w Amsterdamie, w latach 1985-86 wyjechał na pobyt studyjny do Atelierhaus. Lata 1990-91 spędził w Musée d’Art Contemporain w Nîmes. W 1999 roku otrzymał nagrodę im. Jana Cybisa za dorobek twórczy. Jego prace wystawiane były wielokrotnie w kraju i za granicą, brały udział w prestiżowych międzynarodowych pokazach sztuki: Festiwale Malarstwa w Cagnes-sur-Mer (1982, 1984), Biennale w Sao Paulo (1987, 1994) oraz Documenta w Kassel (1992). Jego prace znajdują się m.in. w kolekcjach Muzeum Narodowego (Łódź, Kraków, Poznań, Warszawa, Wrocław) i Stedelijk Museum (Amsterdam).Współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie, Wetering Galerie w Amsterdamie i Galerie Hansa Strelow w Düsseldorfie.
Description:
Untitled, 1991
oil/canvas, 47 x 82 cm; signed, dated and described on the reverse of individual canvases: 'T. Ciecierski' and 'oil/canvas | 1991', described on the revrse: 'STASZEK SZADKOWSKI',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
PEJZAŻ JEST TYLKO PRETEKSTEM
Tomasz Ciecierski należy do tych artystów, którzy z żelazną konsekwencją przekonują, że możliwe jest tworzenie sztuki idealnie autonomicznej i autotematycznej. Jak częstokroć podkreślają krytycy twórczości artysty, tworzone przezeń w cyklach malarstwo przypomina swoisty „Traktat o malarstwie”, który ten zawarł w swoim dziele. Malarstwo Ciecierskiego można więc sprowadzić do prezentacji zagadnień i problemów właściwych samemu medium. Artysta kontynuuje modernistyczną refleksję na temat „specyfiki medium”, jak określił ten problem amerykański krytyk Clement Greenberg. Jednak w odróżnieniu od wielu artystów i artystek zgłębiających granice i możliwości malarstwa Ciecierski nie ograniczał się nigdy do eksponowania płaszczyzny płótna i tworzenia kompozycji abstrakcyjnych.
Głównym motywem twórczości Ciecierskiego od początku lat 90. jest pejzaż. Co prawda motyw pejzażu istniał w malarstwie artysty w zasadzie od zawsze, jednak w poprzednich dekadach był on jedynie elementem składowym kompozycji, obrazkiem w obrazie. Nie oznacza to, że artysta utrwala w swoich pracach coraz to nowe widoki konkretnych miejsc, których krajobraz chciałby uchwycić. Tematyka pejzażu okazuje się dla niego punktem wyjścia do malarskiego rozstrzygnięcia motywu. Jak przyznał w jednym z wywiadów: „Zawsze mnie interesowała przestrzeń jako element obrazu. Niektóre obrazy wydają się płaskie, ale ja zawsze bawię się przestrzenią. Zacząłem się zastanawiać nad najprostszym sposobem jej zbudowania. Okazało się, że linia horyzontu porządkuje obraz w sposób absolutny. Buduje głębię. Wystarczy zestawić dwie płaszczyzny koloru niebieskiego, a otrzymamy linię horyzontu i wrażenie trójwymiarowości. Bardzo lubię malować krajobrazy, ale dopiero po zestawieniu, nałożeniu, zwielokrotnieniu wypowiadam się o przestrzeni pełniej. Czasami jest ona statyczna, ale interesuje mnie także ruch”.
W latach 90. Ciecierski tworzy serię prac złożoną z przedmiotowych struktur – obrazomontaży. Jak pisze Waldemar Baraniewski: „Są one skręcane, łączone, zbijane, nawarstwiane z pojedynczych obrazów lub lokowane w obrębie większego obrazu. Obrazomontaże zachowują malarską materię (blejtram, płótno), ale rozbijają, destabilizują obraz. Nawarstwianie obrazów jest jednocześnie ich zakrywaniem, zasłanianiem. Odwraca logikę kreacji jako ujawniania i reprezentacji. Nigdy nie zobaczymy tego, co malarz na nich namalował, dostępne są fragmenty i struktura materialna. Iluzja zostaje zakryta. Na zawsze. Wraz z nią ulotna pamięć widzenia”. Cechą charakterystyczną twórczości Ciecierskiego jest bowiem addytywność polegająca na łączeniu różnych rodzajów mediów. W przypadku serii obrazów, tzw. warstwowych, Ciecierski łączy wyraźnie autonomiczne, osobne części w jedną całość. Pejzaż, będący przedmiotem malarstwa artysty, zostaje złożony z pejzaży. Zależności pomiędzy jednym, centralnym wizerunkiem, a spodnimi warstwami są niezwykle złożone. Obraz centralny przysłania inne, niby konwencjonalne pejzaże. Ciecierski w radykalny sposób dąży do rozbicia jednorodności malarstwa. Do, jak zauważa Baraniewski, destrukcji jego fundamentalnych właściwości – pojedynczości i płaskości obrazu. Wielowarstwowe kompozycje, zapełnione fragmentami pejzażu, nie tworzą bynajmniej układów chaotycznych. Wręcz przeciwnie, charakteryzuje je kompozycyjna równowaga, którą artysta uzyskuje przez powtarzalność konfiguracji i rytmiczne relacje powtarzających się barw. Całą powierzchnię płótna pokrywają ślady lekkiego gestu artysty, który w sposób typowy dla tego czasu balansuje między abstrakcją a sugestią kształtu możliwego do rozpoznania.
Ukończył warszawską Akademię Sztuk Pięknych, uzyskał dyplom w 1971 roku w pracowni prof. Krystyny Łady-Studnickiej. W latach 1972-85 był wykładowcą macierzystej uczelni. W 1981 i 1983 przebywał jako stypendysta w Stedelijk museum w Amsterdamie, w latach 1985-86 wyjechał na pobyt studyjny do Atelierhaus. Lata 1990-91 spędził w Musée d’Art Contemporain w Nîmes. W 1999 roku otrzymał nagrodę im. Jana Cybisa za dorobek twórczy. Jego prace wystawiane były wielokrotnie w kraju i za granicą, brały udział w prestiżowych międzynarodowych pokazach sztuki: Festiwale Malarstwa w Cagnes-sur-Mer (1982, 1984), Biennale w Sao Paulo (1987, 1994) oraz Documenta w Kassel (1992). Jego prace znajdują się m.in. w kolekcjach Muzeum Narodowego (Łódź, Kraków, Poznań, Warszawa, Wrocław) i Stedelijk Museum (Amsterdam).Współpracuje z Galerią Foksal w Warszawie, Wetering Galerie w Amsterdamie i Galerie Hansa Strelow w Düsseldorfie.
Description:
Untitled, 1991
oil/canvas, 47 x 82 cm; signed, dated and described on the reverse of individual canvases: 'T. Ciecierski' and 'oil/canvas | 1991', described on the revrse: 'STASZEK SZADKOWSKI',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu poszczególnych płócien: 'T. Ciecierski' oraz 'oil/canvas | 1991'
Proweniencja
zakup bezpośrednio od artysty; kolekcja prywatna, Szwajcaria - Francja