36
Teresa Tyszkiewicz | "Épingles blanc", 1986
Estymacja:
60,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
270,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Teresa Tyszkiewicz (1953 - 2020)
Wymiary
300 x 108 cm
Kategoria
Opis
olej, sznurek, metal/płótno, 300 x 108 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Teresa | Tyszkiewicz | 1986 | "ÉPINGLES | BLANC" | 300 x 108 cm | [...]',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
OBSESJA TWORZENIA
Tyszkiewicz nie miała formalnego artystycznego wykształcenia. Jej droga twórcza rozpoczęła się od pracy w galerii Zdzisława Sosnowskiego, którą podjęła jeszcze jako studentka Politechniki Warszawskiej. Od końca lat 70. działała w kręgu artystów Galerii Współczesnej, od razu wkraczając w awangardowe środowisko. W tym czasie zaczęła również tworzyć filmy z Sosnowskim, którego poślubiła niewiele wcześniej. Performansy przed kamerą partnera często wykonywane były spontanicznie, na podstawie zastanej sytuacji. Na zachowanych filmach możemy oglądać artystkę tarzającą się w piórach, ciągnącą za sobą pończochy wypełnione piaskiem czy poruszającą się wśród znalezionych na strychu ziaren zboża. Dzieła te stały się już kanonicznymi pracami w powojennej historii sztuki polskiej. Para na początku lat 80. postanowiła wyjechać z kraju, by osiąść we Francji. Przed tym momentem artystka zaczęła eksperymentować z formami wyrazu, szukała własnego języka wypowiedzi, wówczas odkryła nowe narzędzie – pierwsze prace Tyszkiewicz tworzone ze szpilek powstały tuż przed wyprowadzką z kraju.
Początkowo z tego okresu wyglądały nieco inaczej niż znane nam dziś przedstawienia. Tyszkiewicz owijała główki szpilek watą lub końskim włosiem, miały one w sobie dużo zmysłowości. Proces ten szybko przerodził się w obsesyjną wręcz pracę nakłuwania nimi coraz to trudniejszych podłoży: artystka zaczęła tworzyć kompozycje na płótnach pokrywanych papierem oraz zamalowywanych grubą warstwą farby. Od delikatnej pracy, kojarzonej z robótkami ręcznymi, przeszła do mozolnej, brutalnej, trudnej fizycznie obsesji. Ten często autoagresywny proces wrósł na stałe do praktyki artystycznej Tyszkiewicz i stał się jej znakiem rozpoznawczym. Szpilki w twórczości Teresy Tyszkiewicz mają symboliczne znaczenie. Artystka mówiła o nich: „One po prostu mnie ścigały. Ten biedny przedmiot stał się dla mnie magiczny. Ukłucie, opór i chęć, aby go zwalczyć. Szpilka prowokuje mnie i wywołuje nowe propozycje. Jest łagodna po ujarzmieniu, ale w trakcie pracy boję się, bo jest niebezpieczna, atakująca. Może symbolizuje zmaganie z przeszkodami” (opis dzieła artystki w bazie kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, źródło: zasoby.msl.org.pl).
Tyszkiewicz wniosła do środowiska artystycznego bardzo świeże spojrzenie, być może ze względu na fakt braku formalnego wykształcenia, a za tym „maniery” wyniesionej z akademii. Twórczyni, niezwykle ciekawa otaczającego ją świata, była wyczulona na materiał i jego relacje z ciałem. Często zbierała przypadkowo znalezione obiekty, by przekuć je później w dzieła sztuki. Kuratorka wystawy Teresy Tyszkiewicz w Muzeum Sztuki w Łodzi (2020) nazywała jej działalność „praktykowaniem bez patosu”. Twórczość artystki była nierozerwalnie spleciona z jej codziennym życiem. Często długimi godzinami przesiadywała, obsesyjnie nakłuwając powierzchnie tkanin, wyśpiewując przy tym frazę „épingle, épingle…”.
Prezentowana w katalogu praca „Épingles blanc”, czyli „Białe szpilki” to kompozycja z daleka przypominająca dwa zszyte ze sobą płaty skóry. Dopiero po bliższym oglądzie ukazuje przed widzem tytułowe miniaturowe przedmioty emblematyczne dla twórczości Teresy Tyszkiewicz. Utkana z setek szpilek faktura, niczym pory skóry tworzy niemal ornamentalny wzór. Metalowe elementy, skrupulatnie umieszczane przez twórczynię w powierzchni płótna, zostały dodatkowo pokryte charakterystyczną dla jej dzieł złotą farbą.
Awangardowa artystka malarka, fotograf. W latach 1973-1978 studiowała na Politechnice Warszawskiej. Mieszka i pracuje we Francji od 1982. Uprawia malarstwo, rzeźbę, video, fotografię. Jej prace były wystawiane w różnych krajach Europy. Głównym materiałem jej prac jest szpilka.
Description:
"Épingles blanc", 1986
oil, string, metal/canvas, 300 x 108 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Teresa | Tyszkiewicz | 1986 | "EPINGLES | BLANC" | 300 x 108 cm | [...]', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
OBSESJA TWORZENIA
Tyszkiewicz nie miała formalnego artystycznego wykształcenia. Jej droga twórcza rozpoczęła się od pracy w galerii Zdzisława Sosnowskiego, którą podjęła jeszcze jako studentka Politechniki Warszawskiej. Od końca lat 70. działała w kręgu artystów Galerii Współczesnej, od razu wkraczając w awangardowe środowisko. W tym czasie zaczęła również tworzyć filmy z Sosnowskim, którego poślubiła niewiele wcześniej. Performansy przed kamerą partnera często wykonywane były spontanicznie, na podstawie zastanej sytuacji. Na zachowanych filmach możemy oglądać artystkę tarzającą się w piórach, ciągnącą za sobą pończochy wypełnione piaskiem czy poruszającą się wśród znalezionych na strychu ziaren zboża. Dzieła te stały się już kanonicznymi pracami w powojennej historii sztuki polskiej. Para na początku lat 80. postanowiła wyjechać z kraju, by osiąść we Francji. Przed tym momentem artystka zaczęła eksperymentować z formami wyrazu, szukała własnego języka wypowiedzi, wówczas odkryła nowe narzędzie – pierwsze prace Tyszkiewicz tworzone ze szpilek powstały tuż przed wyprowadzką z kraju.
Początkowo z tego okresu wyglądały nieco inaczej niż znane nam dziś przedstawienia. Tyszkiewicz owijała główki szpilek watą lub końskim włosiem, miały one w sobie dużo zmysłowości. Proces ten szybko przerodził się w obsesyjną wręcz pracę nakłuwania nimi coraz to trudniejszych podłoży: artystka zaczęła tworzyć kompozycje na płótnach pokrywanych papierem oraz zamalowywanych grubą warstwą farby. Od delikatnej pracy, kojarzonej z robótkami ręcznymi, przeszła do mozolnej, brutalnej, trudnej fizycznie obsesji. Ten często autoagresywny proces wrósł na stałe do praktyki artystycznej Tyszkiewicz i stał się jej znakiem rozpoznawczym. Szpilki w twórczości Teresy Tyszkiewicz mają symboliczne znaczenie. Artystka mówiła o nich: „One po prostu mnie ścigały. Ten biedny przedmiot stał się dla mnie magiczny. Ukłucie, opór i chęć, aby go zwalczyć. Szpilka prowokuje mnie i wywołuje nowe propozycje. Jest łagodna po ujarzmieniu, ale w trakcie pracy boję się, bo jest niebezpieczna, atakująca. Może symbolizuje zmaganie z przeszkodami” (opis dzieła artystki w bazie kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, źródło: zasoby.msl.org.pl).
Tyszkiewicz wniosła do środowiska artystycznego bardzo świeże spojrzenie, być może ze względu na fakt braku formalnego wykształcenia, a za tym „maniery” wyniesionej z akademii. Twórczyni, niezwykle ciekawa otaczającego ją świata, była wyczulona na materiał i jego relacje z ciałem. Często zbierała przypadkowo znalezione obiekty, by przekuć je później w dzieła sztuki. Kuratorka wystawy Teresy Tyszkiewicz w Muzeum Sztuki w Łodzi (2020) nazywała jej działalność „praktykowaniem bez patosu”. Twórczość artystki była nierozerwalnie spleciona z jej codziennym życiem. Często długimi godzinami przesiadywała, obsesyjnie nakłuwając powierzchnie tkanin, wyśpiewując przy tym frazę „épingle, épingle…”.
Prezentowana w katalogu praca „Épingles blanc”, czyli „Białe szpilki” to kompozycja z daleka przypominająca dwa zszyte ze sobą płaty skóry. Dopiero po bliższym oglądzie ukazuje przed widzem tytułowe miniaturowe przedmioty emblematyczne dla twórczości Teresy Tyszkiewicz. Utkana z setek szpilek faktura, niczym pory skóry tworzy niemal ornamentalny wzór. Metalowe elementy, skrupulatnie umieszczane przez twórczynię w powierzchni płótna, zostały dodatkowo pokryte charakterystyczną dla jej dzieł złotą farbą.
Awangardowa artystka malarka, fotograf. W latach 1973-1978 studiowała na Politechnice Warszawskiej. Mieszka i pracuje we Francji od 1982. Uprawia malarstwo, rzeźbę, video, fotografię. Jej prace były wystawiane w różnych krajach Europy. Głównym materiałem jej prac jest szpilka.
Description:
"Épingles blanc", 1986
oil, string, metal/canvas, 300 x 108 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Teresa | Tyszkiewicz | 1986 | "EPINGLES | BLANC" | 300 x 108 cm | [...]', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej, sznurek, metal/ płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Teresa | Tyszkiewicz | 1986 | "ÉPINGLES | BLANC" | 300 x 108 cm | [...]'
Proweniencja
zakup od artystki; kolekcja prywatna, Francja; Boisgirard-Antonini Paris, 2019; kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
XI. Biennale des Beaux Arts de Beaumont-sur-Oise, Francja, 1996