Powrót do DESA.PL
26 of Liczba obiektów: 65
26
Teresa Tyszkiewicz (Tyszkiewiczowa) | "Gest", 1960
Estymacja:
150,000 zł - 250,000 zł
Sprzedane
160,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Wymiary
103 x 73 cm
Opis
olej/płótno, 103 x 73 cm, sygnowany p.d.: 'Tyszk', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TERESA TYSZKIEWICZ | "GEST" | 1960'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Teresa Tyszkiewiczowa wierzyła w paradygmat awangardy, ciągłe przekraczanie granic sztuki. Jej malarskiej praktyce towarzyszyła niezwykle wnikliwa refleksja teoretyczna spisana przez artystkę w dziesiątkach esejów dotykających problematyki współczesnego malarstwa. Inspiracji jej twórczości należy się dopatrywać w szerokim wachlarzu jej zainteresowań, m.in.: filozofią, buddyzmem czy fizyką kwantową, a nade wszystko chęcią podążania za tym, co najnowsze. Prawdziwy postęp upatrywała bowiem w działaniu, nieskrępowanej przez estetyczne kategorie i teoretyczne rozważania sile malarskiego gestu, uznając wieloznaczność i niedomówienie za zjawisko symptomatyczne dla powojennej sztuki. Nie dziwi więc fakt, że po wojnie zwróciła się ku taszyzmowi. W swoich pracach, wzorem zagranicznych artystów, eksponowała główną rolę gestu malarskiego, w zamierzeniu sprowadzającą akt twórczy do pozornie przypadkowego umiejscowienia wyrazistych, fakturalnych plam na płótnie. W udzielonym wywiadzie mówiła: „Dążę do oczyszczania mojego malarstwa ze wszystkiego, co nie jest znakiem plastycznym, dążę do czystej abstrakcji. (…) Każda sztuka malarska musi coś wyrażać. Oto pierwszy i zasadniczy powód, dla którego malarz maluje. Tylko że wyrażać można rozmaite treści. Malarstwo przedstawiające wyrażało treści zaczerpnięte ze świata widzialnego i przeżycia psychiczne twórcy. Treści malarstwa abstrakcyjnego są natury introspekcyjnej, psychicznej, a forma, którą posługują się twórcy, jest stwarzana ad hoc, z niczego, poprzez kształtowanie powierzchni malarskiej. W tym typie malarstwa twórca wykorzystuje podświadomość (instynkt malarski). Stąd ogromny prestiż, jakim cieszą się wszystkie filozofie Wschodu, uczące docierania do swojego ‘ja’, do wyzwolenia z siebie witalnych sił twórczych. Metoda pracy włączająca podświadomość w czasie tworzenia, wymagająca dużej szybkości i skupienia – wyklucza formę wykoncypowaną a priori. Z dużym zaciekawieniem czytam w niektórych pismach zagranicznych czy polskich, że obrazy abstrakcyjne przypominają, a nawet przedstawiają przestrzenie kosmiczne czy konstrukcje biologiczne. Gdyby tak było, sztuka abstrakcyjna byłaby tylko kontynuacją sztuki przedstawiającej. Tymczasem malarstwo abstrakcyjne nie ma z tym nic wspólnego, ponieważ – podkreślam – operuje czystym znakiem plastycznym”.
Teresa Tyszkiewicz była malarką i graficzką przez ponad trzydzieści lat pracującą w łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych. Obok Władysława Strzemińskiego i Stefana Wegnera to właśnie ona miała największy wpływ na merytoryczny kształt uczelni oraz na profil nauczania. W latach 20. studiowała na warszawskiej ASP pod okiem Tadeusza Pruszkowskiego. Na początku lat 30. przeprowadziła się do rodzinnego majątku swojego męża - Stanisława Tyszkiewicza, który mieścił się w Lelechówku pod Lwowem. Od razu czynnie włączyła się w rozwój lwowskiego środowiska plastyków - w 1938 roku została wybrana do Zarządu Związku Zawodowego Polskich Artystów Plastyków we Lwowie. W 1936 roku odbyła się tam również pierwsza wystawa artystki, która została niezwykle dobrze przyjęta przez krytyków. W czasie wojny mieszkała w Warszawie - w 1945 roku ukończyła przerwane studia, znajdując się, obok Wojciecha Fangora, w gronie pierwszych powojennych absolwentów uczelni. Niedługo potem przeniosła się do Łodzi, gdzie współtworzyła grupę Piąte Koło. Należeli do niej między innymi Stanisław Fijałkowski i Jerzy Nowosielski, z którymi przyjaźniła się przez wiele lat. Jej poszukiwania twórcze, a także inspiracje, jakie artystka czerpała ze świata nauk ścisłych - biologii, chemii i fizyki - doprowadziły ją do informelu. Swoje najciekawsze i najbardziej ekspresyjne prace realizowała w latach 50. Zainteresowanie formalnym aspektem pisma doprowadziły ją do realizacji najbardziej znanego bodaj cyklu „Ślepe drogi”, który rozpoczęła w 1969.

Description:
"Gesture", 1960
oil/canvas, 103 x 73 cm; signed lower right: 'Tyszk', signed, dated and described on the reverse: 'TERESA TYSZKIEWICZ | "GEST" | 1960',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'Tyszk'
Proweniencja
zakup od artystki; kolekcja prywatna, Niemcy; kolekcja prywatna, Polska
Wystawiany
„Gest”, Atlas Sztuki, Łódź, 25.10-08.12.2013; Teresa Tyszkiewicz: malarstwo, Salon Sztuki Współczesnej, Łódź, 1979; Teresa Tyszkiewicz: malarstwo, Galeria Sztuki Współczesnej Zapiecek, Warszawa, 16-30.03.1976