19
Aleksander Kobzdej | "Hors cadre nr 47", 1971
Estymacja:
80,000 zł - 120,000 zł
Sprzedane
75,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Aleksander Kobzdej (1920 - 1972)
Wymiary
125 x 97 cm
Kategoria
Opis
akryl/masa z papieru i poliestru, siatka metalowa, 125 x 97 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Alesander | Kobzdej 1971 | Hors cadre | Nr 47 | 126 x 97',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Obraz zatytułowany „Hors cadre nr 47” z 1971 powstał w ostatnich latach życia Aleksandra Kobzdeja, gdy nieustannie rozwijał własną technikę plastyczną, której wcześniejszym owocem były słynne „Szczeliny”. Dążenie do trójwymiarowości obrazów zaowocowało u twórcy koncepcją stworzenia obrazów o falistych powierzchniach i rzeźbiarskiej strukturze, pozbawionych ograniczających je ram. Kobzdej tworzył je z autorskiej masy papieru oraz poliestru, którą następnie umieszczał na stelażu wykonanym z siatki metalowej. Całą kompozycję pokrywał farbą akrylową.
Na przełomie lat 60. i 70. płótna Kobzdeja uległy ostatecznym przeobrażeniom i wyzwoleniu. Dorota Wróblewska we wstępie do indywidualnej wystawy „Hors cadre” w warszawskiej Kordegardzie pisze: „W ostatnich kilkudziesięciu obrazach, powstałych na rok przed śmiercią Kobzdeja, powierzchnia płócien ulega ostatecznej rewolcie. Osadzenie ich na metalowej siatce i specjalnym podkładzie pozwoliło na swobodne formowanie przestrzenne rzeczy. Więc obrazy falują jak w tańcu, powiewają jak pranie na wietrze, pofałdowania przypominają intymność bielizny czy łóżka. Są pełne domyślnego ciepła jak ciało, cielesność, biologia. Dalej z czasem historycznym i dzisiejsi młodzi artyści przekroczą tę granicę, dobierając się już do samej fizjologii. U niego, mimo całej odwagi działania, chodzi ciągle jeszcze o gest i materię malarską. U nich zostały często tylko naturalistyczne cytaty”.
Artysta ukończył studia pod koniec lat 40. Początkowo w swoich realizacjach nawiązywał przede wszystkim do realizmu, a w szczególności do XIX-wiecznych tradycji. Uprawiany przez malarza styl cieszył się uznaniem ówczesnych władz. W efekcie Kobzdej był szeroko nagradzany za swoje kompozycje. Tworzenie w nurcie wspieranym przez władze przyczyniło się do szybkiego zyskania wysokiej pozycji przez młodego artystę wśród przedstawicieli sztuki socrealistycznej. Warto wspomnieć o namalowanym w 1950 obrazie „Podaj cegłę”, wyróżnionym na Ogólnopolskiej Wystawie Plastyki w Muzeum Narodowym w Warszawie, który stał się symbolem ery socrealistycznej. Początkowe fascynacje szybko zastąpiły nowe źródła inspiracji. Widoczne zmiany w stylu oraz podejściu do sztuki przyniosły cykl rysunków, nad którymi autor pracował na początku lat 50. Powstały one po odbyciu przez artystę dwóch egzotycznych podróży, do Chin oraz Wietnamu. Wcześniej zainteresowanie abstrakcją malarza zyskało na sile. W tym okresie Kobzdej zrezygnował z odtwarzania otaczającej go rzeczywistości i sięgnął po bardziej subtelne środki wyrazu. Zupełne zerwanie z wcześniejszą doktryną nastąpiło wraz z cyklem „Gęstwiny” w 1955. Niedługo po tym młody artysta odbył podróż po Europie Zachodniej, która tylko go umocniła w decyzji o poddaniu się nowym inspiracjom.
W centrum artystycznych zainteresowań i fascynacji znalazła się faktura obrazu, autor postanowił odważnie eksperymentować z farbą oraz trójwymiarowością dzieł, podkreślać istotę oraz status farby. Z pracowni malarza zaczęły wychodzić metaforyczne kompozycje, wiele z nich utrzymanych było w dramatycznym nastroju.
Studiował malarstwo pod kierunkiem W. Lama, po wojnie studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem E. Eibischa. Początkowo uprawiał malarstwo w duchu postimpresjonistycznym, pod koniec lat 40. zwrócił się ku malarstwu realistycznemu. W okresie socrealizmu stał się artystą nr 1 oficjalnie zadekretowanej przez władze komunistyczne sztuki. Autor arcydzieła socrealizmu "Podaj cegłę". Z socrealizmem zerwał w 1955 Od 1951 był pedagogiem warszawskiej ASP, z którą związany był do śmierci. Odszedł od malarstwa przedstawieniowego, zaczął tworzyć w duchu informelu. Pracował nad strukturą i fakturą obrazu - stworzył cykl "Szczeliny" rozpoczęty w 1966 Rozwinięciem tego cyklu stały się tworzone od 1969 obiekty malarskie zwane "Hors cadre" (bez ram), wchodzące bez jakichkolwiek ograniczeń w relacje z otaczającą przestrzenią. Tworzył też obiekty przestrzenne, oraz obiekty malarsko-rzeźbiarskie. Zajmował się także scenografią, plakatem i ilustracją książkową.
Description:
"Hors cadre no 47", 1971
acrylic/paper-polyester mass, siatka metalowa, 125 x 97 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Alesander | Kobzdej 1971 | Hors cadre | Nr 47 | 126 x 97', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Obraz zatytułowany „Hors cadre nr 47” z 1971 powstał w ostatnich latach życia Aleksandra Kobzdeja, gdy nieustannie rozwijał własną technikę plastyczną, której wcześniejszym owocem były słynne „Szczeliny”. Dążenie do trójwymiarowości obrazów zaowocowało u twórcy koncepcją stworzenia obrazów o falistych powierzchniach i rzeźbiarskiej strukturze, pozbawionych ograniczających je ram. Kobzdej tworzył je z autorskiej masy papieru oraz poliestru, którą następnie umieszczał na stelażu wykonanym z siatki metalowej. Całą kompozycję pokrywał farbą akrylową.
Na przełomie lat 60. i 70. płótna Kobzdeja uległy ostatecznym przeobrażeniom i wyzwoleniu. Dorota Wróblewska we wstępie do indywidualnej wystawy „Hors cadre” w warszawskiej Kordegardzie pisze: „W ostatnich kilkudziesięciu obrazach, powstałych na rok przed śmiercią Kobzdeja, powierzchnia płócien ulega ostatecznej rewolcie. Osadzenie ich na metalowej siatce i specjalnym podkładzie pozwoliło na swobodne formowanie przestrzenne rzeczy. Więc obrazy falują jak w tańcu, powiewają jak pranie na wietrze, pofałdowania przypominają intymność bielizny czy łóżka. Są pełne domyślnego ciepła jak ciało, cielesność, biologia. Dalej z czasem historycznym i dzisiejsi młodzi artyści przekroczą tę granicę, dobierając się już do samej fizjologii. U niego, mimo całej odwagi działania, chodzi ciągle jeszcze o gest i materię malarską. U nich zostały często tylko naturalistyczne cytaty”.
Artysta ukończył studia pod koniec lat 40. Początkowo w swoich realizacjach nawiązywał przede wszystkim do realizmu, a w szczególności do XIX-wiecznych tradycji. Uprawiany przez malarza styl cieszył się uznaniem ówczesnych władz. W efekcie Kobzdej był szeroko nagradzany za swoje kompozycje. Tworzenie w nurcie wspieranym przez władze przyczyniło się do szybkiego zyskania wysokiej pozycji przez młodego artystę wśród przedstawicieli sztuki socrealistycznej. Warto wspomnieć o namalowanym w 1950 obrazie „Podaj cegłę”, wyróżnionym na Ogólnopolskiej Wystawie Plastyki w Muzeum Narodowym w Warszawie, który stał się symbolem ery socrealistycznej. Początkowe fascynacje szybko zastąpiły nowe źródła inspiracji. Widoczne zmiany w stylu oraz podejściu do sztuki przyniosły cykl rysunków, nad którymi autor pracował na początku lat 50. Powstały one po odbyciu przez artystę dwóch egzotycznych podróży, do Chin oraz Wietnamu. Wcześniej zainteresowanie abstrakcją malarza zyskało na sile. W tym okresie Kobzdej zrezygnował z odtwarzania otaczającej go rzeczywistości i sięgnął po bardziej subtelne środki wyrazu. Zupełne zerwanie z wcześniejszą doktryną nastąpiło wraz z cyklem „Gęstwiny” w 1955. Niedługo po tym młody artysta odbył podróż po Europie Zachodniej, która tylko go umocniła w decyzji o poddaniu się nowym inspiracjom.
W centrum artystycznych zainteresowań i fascynacji znalazła się faktura obrazu, autor postanowił odważnie eksperymentować z farbą oraz trójwymiarowością dzieł, podkreślać istotę oraz status farby. Z pracowni malarza zaczęły wychodzić metaforyczne kompozycje, wiele z nich utrzymanych było w dramatycznym nastroju.
Studiował malarstwo pod kierunkiem W. Lama, po wojnie studiował w krakowskiej ASP pod kierunkiem E. Eibischa. Początkowo uprawiał malarstwo w duchu postimpresjonistycznym, pod koniec lat 40. zwrócił się ku malarstwu realistycznemu. W okresie socrealizmu stał się artystą nr 1 oficjalnie zadekretowanej przez władze komunistyczne sztuki. Autor arcydzieła socrealizmu "Podaj cegłę". Z socrealizmem zerwał w 1955 Od 1951 był pedagogiem warszawskiej ASP, z którą związany był do śmierci. Odszedł od malarstwa przedstawieniowego, zaczął tworzyć w duchu informelu. Pracował nad strukturą i fakturą obrazu - stworzył cykl "Szczeliny" rozpoczęty w 1966 Rozwinięciem tego cyklu stały się tworzone od 1969 obiekty malarskie zwane "Hors cadre" (bez ram), wchodzące bez jakichkolwiek ograniczeń w relacje z otaczającą przestrzenią. Tworzył też obiekty przestrzenne, oraz obiekty malarsko-rzeźbiarskie. Zajmował się także scenografią, plakatem i ilustracją książkową.
Description:
"Hors cadre no 47", 1971
acrylic/paper-polyester mass, siatka metalowa, 125 x 97 cm; signed, dated and described on the reverse: 'Alesander | Kobzdej 1971 | Hors cadre | Nr 47 | 126 x 97', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akryl/masa z papieru i poliestru, siatka metalowa
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Alesander | Kobzdej 1971 | Hors cadre | Nr 47 | 126 x 97'
Proweniencja
Sopocki Dom Aukcyjny, 2018; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Aleksander Kobzdej 1920-1972, katalog wystawy w 20-lecie śmierci, Warszawa 1992, poz. kat. 62, s. 107; Aleksander Kobzdej. Hors cadre, katalog wystawy, Warszawa 2001, s. 7 (il.)
Wystawiany
Aleksander Kobzdej 1920-1972, wystawa w 20-lecie śmierci,; Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Galeria ZPAP w Warszawie, 1992; Aleksander Kobzdej. Hors cadre, Galeria Kordegarda w Warszawie, marzec-kwiecień 2001