10
Jerzy Nowosielski | Pejzaż, 1959
Estymacja:
300,000 zł - 500,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945
Artysta
Jerzy Nowosielski (1923 - 2011)
Wymiary
66 x 52,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 66 x 52,5 cm, na odwrociu dwie papierowe nalepki z opisem obrazu
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zielony pejzaż prezentowany w niniejszym katalogu należy do doskonałych przykładów stosunkowo wczesnej, już powojennej twórczości Jerzego Nowosielskiego. O tym, że Pejzaż jest reprezentatywny dla twórczości Nowosielskiego może świadczyć fakt, że praca znalazła się na Biennale w São Paulo w 1959, gdzie była wystawiana u boku takich artystów jak m.in. Francis Bacon. Ten klasyczny typ kompozycji to jeden z jego głównych wątków tematycznych. „Ziemia jest widziana z lotu ptaka (stąd wysoki horyzont i sposób przedstawiania dróg), natomiast architektura malowana jest tak, jakby obserwator stał na wprost fasady każdego budynku. (…) Wynikająca z tego zabiegu deformacja służyć ma oczywiście wyrażeniu subiektywnej postawy malarza wobec rzeczywistości” (Katarzyna Chrudzimska, Widzenie rzeczywistości w pejzażach Jerzego Nowosielskiego, „Polska Sztuka Ludowa – Konteksty” 1996, t. 50, z. 3-4, s. 18). Typowe dla „klasycznych” pejzaży z lat 60., 70. i późniejszych obrazów, jest też sytuowanie linii horyzontu wysoko, w górnej partii płótna.
Kompozycja jest datowana na koniec lat 50., kiedy – zdaniem badaczy – rozpoczął się najlepszy okres w twórczości tego artysty. Zdaniem Krystyny Czerni jest to „najciekawszy okres w twórczości artysty, apogeum jego malarstwa sztalugowego. Nowosielski maluje dużo, w natchnieniu, jakby niesiony falą sukcesu i wiary w siebie. W tym czasie powstają najpiękniejsze pejzaże i portrety, krystalizują się wątki, do których będzie wracał całe życie: ‘Monografia góry’, ‘Villa dei misteri’, ‘Kolejka’. Powstaje specyficzny, autorski kanon artysty” (Krystyna Czerni, Nietoperz w świątyni. Biografia Jerzego Nowosielskiego, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2011, s. 278). W 1959 roku Nowosielski miał 36. Był to okres, kiedy artysta nadal mieszkał w Łodzi. Jego pierwsza indywidualna wystawa odbyła się w 1956 w salonie wystawowym w Łodzi oraz w Domu Plastyka w Krakowie. Zarówno ta wystawa, jak i kolejne, były zawsze przychylnie przyjmowane przez krytykę. Nowosielski niewątpliwie należał wówczas do grona artystów, którzy byli najczęściej wystawiani i reprezentowali polską sztukę za granicą. W 1956 roku uczestniczył w Biennale w Wenecji a w 1959 roku w V Międzynarodowym Biennale w São Paulo. Jego obraz „Wiolonczelista” (1959) został wytypowany do nagrody Guggenheima i pokazany w Nowym Jorku w 1960 roku.
Od pierwszych wystaw Nowosielski postrzegany był jako malarz, który wyróżnia się wybitną oryginalnością: jego malarstwo było zjawiskiem całkowicie odrębnym w polskiej sztuce. Podkreślano że, w odróżnieniu od swoich rówieśników maluje obrazy figuratywne, zwracano uwagę na syntezę form, jednoczesną monumentalność i lapidarność, dynamizm i hieratyzm. Oprócz nawiązań do malarstwa staroegipskiego, u Nowosielskiego odnaleziono ślady sztuki prymitnej, kubizmu, surrealizmu, malarstwa Modiglianiego, Légera, Utrilla i Buffeta. Najważniejszy dla krytyków był wpływ malarstwa ikonowego, wykraczające poza prostą stylizację. Jerzy Nowosielski stworzył nową wersję ikony, dzięki czemu niejako sakralizował atrybuty codzienności i postaci, które nań umieszczał.
W 1940 roku rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 roku członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-92 był profesorem ASP w Krakowie. Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączył elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej. Jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m. in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej k. Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostasów (m. in. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie). Prace artysty znajdują się w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy). W 1993 roku został laureatem Nagrody Wielkiej Fundacji Kultury za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.
Description:
Landscape, 1959
oil/canvas, 66 x 52.5 cm; , on the reverse there are two paper stickers with a description of the painting,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Zielony pejzaż prezentowany w niniejszym katalogu należy do doskonałych przykładów stosunkowo wczesnej, już powojennej twórczości Jerzego Nowosielskiego. O tym, że Pejzaż jest reprezentatywny dla twórczości Nowosielskiego może świadczyć fakt, że praca znalazła się na Biennale w São Paulo w 1959, gdzie była wystawiana u boku takich artystów jak m.in. Francis Bacon. Ten klasyczny typ kompozycji to jeden z jego głównych wątków tematycznych. „Ziemia jest widziana z lotu ptaka (stąd wysoki horyzont i sposób przedstawiania dróg), natomiast architektura malowana jest tak, jakby obserwator stał na wprost fasady każdego budynku. (…) Wynikająca z tego zabiegu deformacja służyć ma oczywiście wyrażeniu subiektywnej postawy malarza wobec rzeczywistości” (Katarzyna Chrudzimska, Widzenie rzeczywistości w pejzażach Jerzego Nowosielskiego, „Polska Sztuka Ludowa – Konteksty” 1996, t. 50, z. 3-4, s. 18). Typowe dla „klasycznych” pejzaży z lat 60., 70. i późniejszych obrazów, jest też sytuowanie linii horyzontu wysoko, w górnej partii płótna.
Kompozycja jest datowana na koniec lat 50., kiedy – zdaniem badaczy – rozpoczął się najlepszy okres w twórczości tego artysty. Zdaniem Krystyny Czerni jest to „najciekawszy okres w twórczości artysty, apogeum jego malarstwa sztalugowego. Nowosielski maluje dużo, w natchnieniu, jakby niesiony falą sukcesu i wiary w siebie. W tym czasie powstają najpiękniejsze pejzaże i portrety, krystalizują się wątki, do których będzie wracał całe życie: ‘Monografia góry’, ‘Villa dei misteri’, ‘Kolejka’. Powstaje specyficzny, autorski kanon artysty” (Krystyna Czerni, Nietoperz w świątyni. Biografia Jerzego Nowosielskiego, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2011, s. 278). W 1959 roku Nowosielski miał 36. Był to okres, kiedy artysta nadal mieszkał w Łodzi. Jego pierwsza indywidualna wystawa odbyła się w 1956 w salonie wystawowym w Łodzi oraz w Domu Plastyka w Krakowie. Zarówno ta wystawa, jak i kolejne, były zawsze przychylnie przyjmowane przez krytykę. Nowosielski niewątpliwie należał wówczas do grona artystów, którzy byli najczęściej wystawiani i reprezentowali polską sztukę za granicą. W 1956 roku uczestniczył w Biennale w Wenecji a w 1959 roku w V Międzynarodowym Biennale w São Paulo. Jego obraz „Wiolonczelista” (1959) został wytypowany do nagrody Guggenheima i pokazany w Nowym Jorku w 1960 roku.
Od pierwszych wystaw Nowosielski postrzegany był jako malarz, który wyróżnia się wybitną oryginalnością: jego malarstwo było zjawiskiem całkowicie odrębnym w polskiej sztuce. Podkreślano że, w odróżnieniu od swoich rówieśników maluje obrazy figuratywne, zwracano uwagę na syntezę form, jednoczesną monumentalność i lapidarność, dynamizm i hieratyzm. Oprócz nawiązań do malarstwa staroegipskiego, u Nowosielskiego odnaleziono ślady sztuki prymitnej, kubizmu, surrealizmu, malarstwa Modiglianiego, Légera, Utrilla i Buffeta. Najważniejszy dla krytyków był wpływ malarstwa ikonowego, wykraczające poza prostą stylizację. Jerzy Nowosielski stworzył nową wersję ikony, dzięki czemu niejako sakralizował atrybuty codzienności i postaci, które nań umieszczał.
W 1940 roku rozpoczął studia w krakowskiej Kunstgewerbeschule. Od 1944 roku członek Polskiej Akademii Umiejętności. Członek Grupy Młodych Plastyków i Grupy Krakowskiej. W latach 1976-92 był profesorem ASP w Krakowie. Malarz, rysownik, scenograf, twórca kompozycji figuralnych, martwych natur, aktów, pejzaży i obrazów sakralnych, w których łączył elementy nowoczesne z wpływami sztuki bizantyjskiej. Jego niepowtarzalny styl charakteryzuje się stosowaniem płaskiego układu barwnych plam obwiedzionych czystą linią konturu i syntetyzującym widzeniem codzienności. Jest autorem licznych polichromii w kościołach (m. in. w kościoła św. Ducha w Nowych Tychach, kościoła w Wesołej k. Warszawy, cerkwi w Lourdes we Francji) oraz ikonostasów (m. in. w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej w Krakowie). Prace artysty znajdują się w licznych zbiorach muzealnych w Polsce i w kolekcjach prywatnych (USA, Kanada, Francja, Niemcy). W 1993 roku został laureatem Nagrody Wielkiej Fundacji Kultury za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury.
Description:
Landscape, 1959
oil/canvas, 66 x 52.5 cm; , on the reverse there are two paper stickers with a description of the painting,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
kolekcja prywatna, Warszawa
Wystawiany
V Biennale Sztuki w São Paulo, 1959