37
Józef Chełmoński | "Dziewczyna z Podola", około 1884
Estymacja:
45,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
42,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Artysta
Józef Chełmoński (1849 - 1914)
Wymiary
19 x 14,5 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
akwarela/papier, 19 x 14,5 cm (w świetle passe-partout), sygnowany p.d.: 'JÓZEF CHEŁMOŃSKI', na odwrociu papierowa nalepka paryskiego składu materiałów malarskich
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Józef Chełmoński to wybitny reporter i komentator życia polskiej wsi. To bez wątpienia również niezwykle wrażliwy malarz natury. Zainteresowanie ludem pojawiło się w jego twórczości na długo przed tym, jak w młodopolskiej sztuce przełomu wieków zagościł nurt chłopomanii. Rodzajowe przedstawienia ukazujące rozpędzone zaprzęgi, sceny rozgrywające się przed karczmami czy postacie utrudzonych pastuszków stały się znakiem rozpoznawczym Chełmońskiego, który doszedł na ich polu do perfekcji. Dzieła artysty, popularne i rozsławione już w jego epoce, były chętnie wykorzystywane na łamach ówczesnej prasy. Na takowych rycinach zaobserwować możemy liczne typy ludności wiejskiej, począwszy od wędrownych żebraków, aż do powracających z pola chłopek. Te studia pojawiają się oczywiście i w wielkoformatowych kompozycjach Chełmońskiego, urastając do rangi wiodącego motywu. Niemniej jednak nastrojowe, wykonane często ołówkiem bądź akwarelą wizerunki stanowią niezmiernie interesujące prace w œuvre Chełmońskiego. Prezentowane w katalogu aukcyjnym studium jest tego znakomitym przykładem. Pomimo syntetyzmu ujęcia artysta zarysował w nim wiele detali świadczących o dogłębnym zainteresowaniu folklorem, jak chociażby elementy ludowego stroju czy używane do przenoszenia wody nosidła. Wiejskie kobiety przy studni czy żniwiarki powracające z pól były częstym motywem w obrazach olejnych Chełmońskiego. Wielokrotnie artysta wyposażał je w rekwizyty ich pracy takie jak wiadra, gliniane dzbany czy grabie. W 1889 roku, po powrocie do kraju, twórca zakupił niewielki, modrzewiowy dworek w Kuklówce na Mazowszu. W myśl założeń późniejszych chłopomanów malarz już wtedy zaczął wieść życie blisko wsi i jej mieszkańców. Chełmoński pozostał w Kuklówce do końca swoich dni.
W latach 1867-71 odbył studia malarskie w Klasie Rysunkowej oraz w prywatnej pracowni Wojciecha Gersona w Warszawie. W latach 1871-74 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, gdzie związany był z polską kolonią artystyczną skupioną wokół Józefa Brandta i Maksymiliana Gierymskiego. Momentem formatywnym dla twórczości Chełmońskiego były podróże na Podole i Ukrainę (1872 i 1874-75). Do 1887 roku mieszkał w Paryżu, gdzie jego malarstwo cieszyło się dużą popularnością. Następnie powrócił do kraju, osiedlając się w Kuklówce k. Grodziska Mazowieckiego. Był jednym z najwybitniejszych polskich malarzy pejzażystów drugiej połowy XIX oraz początku XX stulecia. Malował realistyczne i nastrojowe w charakterze krajobrazy i sceny rodzajowe inspirowane mazowiecką czy kresową przyrodą. Obrazy Chełmońskiego znajdują się w najważniejszych kolekcjach publicznych Polsce, a także europejskich i amerykańskich zbiorach prywatnych.
Description:
"Girl from Podole", circa 1884
watercolour/paper, 19 x 14.5 cm (dimensions in passe-partout window); signed lower right: 'JOZEF CHELMONSKI', on the reverse a paper label of parisian storage of art supplies,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Józef Chełmoński to wybitny reporter i komentator życia polskiej wsi. To bez wątpienia również niezwykle wrażliwy malarz natury. Zainteresowanie ludem pojawiło się w jego twórczości na długo przed tym, jak w młodopolskiej sztuce przełomu wieków zagościł nurt chłopomanii. Rodzajowe przedstawienia ukazujące rozpędzone zaprzęgi, sceny rozgrywające się przed karczmami czy postacie utrudzonych pastuszków stały się znakiem rozpoznawczym Chełmońskiego, który doszedł na ich polu do perfekcji. Dzieła artysty, popularne i rozsławione już w jego epoce, były chętnie wykorzystywane na łamach ówczesnej prasy. Na takowych rycinach zaobserwować możemy liczne typy ludności wiejskiej, począwszy od wędrownych żebraków, aż do powracających z pola chłopek. Te studia pojawiają się oczywiście i w wielkoformatowych kompozycjach Chełmońskiego, urastając do rangi wiodącego motywu. Niemniej jednak nastrojowe, wykonane często ołówkiem bądź akwarelą wizerunki stanowią niezmiernie interesujące prace w œuvre Chełmońskiego. Prezentowane w katalogu aukcyjnym studium jest tego znakomitym przykładem. Pomimo syntetyzmu ujęcia artysta zarysował w nim wiele detali świadczących o dogłębnym zainteresowaniu folklorem, jak chociażby elementy ludowego stroju czy używane do przenoszenia wody nosidła. Wiejskie kobiety przy studni czy żniwiarki powracające z pól były częstym motywem w obrazach olejnych Chełmońskiego. Wielokrotnie artysta wyposażał je w rekwizyty ich pracy takie jak wiadra, gliniane dzbany czy grabie. W 1889 roku, po powrocie do kraju, twórca zakupił niewielki, modrzewiowy dworek w Kuklówce na Mazowszu. W myśl założeń późniejszych chłopomanów malarz już wtedy zaczął wieść życie blisko wsi i jej mieszkańców. Chełmoński pozostał w Kuklówce do końca swoich dni.
W latach 1867-71 odbył studia malarskie w Klasie Rysunkowej oraz w prywatnej pracowni Wojciecha Gersona w Warszawie. W latach 1871-74 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, gdzie związany był z polską kolonią artystyczną skupioną wokół Józefa Brandta i Maksymiliana Gierymskiego. Momentem formatywnym dla twórczości Chełmońskiego były podróże na Podole i Ukrainę (1872 i 1874-75). Do 1887 roku mieszkał w Paryżu, gdzie jego malarstwo cieszyło się dużą popularnością. Następnie powrócił do kraju, osiedlając się w Kuklówce k. Grodziska Mazowieckiego. Był jednym z najwybitniejszych polskich malarzy pejzażystów drugiej połowy XIX oraz początku XX stulecia. Malował realistyczne i nastrojowe w charakterze krajobrazy i sceny rodzajowe inspirowane mazowiecką czy kresową przyrodą. Obrazy Chełmońskiego znajdują się w najważniejszych kolekcjach publicznych Polsce, a także europejskich i amerykańskich zbiorach prywatnych.
Description:
"Girl from Podole", circa 1884
watercolour/paper, 19 x 14.5 cm (dimensions in passe-partout window); signed lower right: 'JOZEF CHELMONSKI', on the reverse a paper label of parisian storage of art supplies,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akwarela/papier
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'JÓZEF CHEŁMOŃSKI'
Literatura
porównaj: "Le Monde Illustré" 1884, nr 1398 (12 stycznia), s. 25 (reprodukcja rysunku "Fille de Podolie"; reprodukowany także w: Tadeusz Matuszczak, Egzotyka już się nie sprzedaje, w: Wokół malarstwa monachijskiego. Studia i szkice, pod red. Elizy Ptaszyńskiej, Suwałki 2020, il. 29)