Powrót do DESA.PL
36 of Liczba obiektów: 90
36
Wojciech Gerson | "Dolina Kościeliska", 1887
Estymacja:
15,000 zł - 25,000 zł
Sprzedane
32,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
13 x 19 cm
Opis
akwarela/papier, 13 x 19 cm, datowany i opisany p.d.: 'Kościeliska 12.VII.87', na odwrociu opis ręką Marii Gerson-Dąbrowskiej, córki artysty: 'Wojciech Gerson | Kościeliska'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Wojciech Gerson edukację malarską odebrał początkowo w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, następnie w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz krótko w paryskiej pracowni Léona Cognieta. Był wybitnym przedstawicielem akademizmu, twórcą scen historycznych, pedagogiem, krytykiem, organizatorem życia kulturalnego oraz twórcą oryginalnych pejzaży, często o etnograficznym charakterze. Gerson na przestrzeni całej malarskiej kariery sumiennie i uparcie studiował naturę. Regularnie udawał się na wędrówki i wycieczki ze szkicownikiem by studiować krajobraz, ludzi, zwierzęta oraz zabytkową architekturę.

Zaraz po ukończeniu SSP, około 1850 roku, związał się gronem absolwentów skupionych wokół Marcina Olszyńskiego. Grupa zwana „warszawską cyganerią”, do której należeli m.in. Józef Simmler, Franciszek Kostrzewski, Henryk Pilatti, Juliusz Kossak, organizowała wycieczki krajoznawcze, podczas których młodzi artyści rysowali i malowali, zbierali widoki rodzimego krajobraz, ludowe typy, obserwowali życie we wsiach i miasteczkach. Jako dojrzały artysta, w latach 1885-98 wielokrotnie podejmował wędrówki po Tatrach, docierał do trudno dostępnych zakątków i na szczyty. Owocem tych wędrówek były liczne realistyczne studia i szkice krajobrazu oraz człowieka, które często służyły jako wstęp do olejnych kompozycji wykonywanych następnie w pracowni. Dzięki swoim kompozycjom przedstawiającym Tatry i Podhale, zasłynął jako jeden z głównych piewców tatrzańskiego krajobrazu. Pejzaże tatrzańskie stanowią ukoronowanie kariery artysty. Są to często małe arcydzieła, w których artysta wykazuje się swoją wielką umiejętnością postrzegania przyrody, jej kolorytu i przestrzenności. Szczególnie te najpóźniejsze, gdzie za pomocą prostych środków: wąskiej gamy kolorystycznej i zdecydowanie malarskiej faktury, artysta wydobywa silny i bezpośrednio oddziałujący nastrój gór. Prezentowana w ofercie aukcyjnej praca akwarelowa, zbudowana za pomocą różnych tonów zieleni, z akcentami błękitów, utrzymana w nurcie realistycznym, przedstawia scenerię górskiej doliny, zachmurzone niebo, widok lasu z całym bogactwem tatrzańskiej przyrody i świata. Oddaje świeżość górskiej aury, krystalicznej czystości powietrza, surowego piękna tatrzańskiej przyrody, ale i wrażeniowo wyczutej atmosfery barwnej.
Studia artystyczne rozpoczął na Oddziale Architektury warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, lecz już po roku przeniósł się na wydział malarstwa, gdzie uczył się pod kierunkiem Chrystiana Breslauera, Marcina Zaleskiego i Jana Feliksa Piwarskiego. Szkołę ukończył w 1851 z wyróżnieniem i otrzymał dwuletnie stypendium w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Tam był uczniem klasy malarstwa historycznego u A. T. Markowa. W roku 1854 uczęszczał także na zajęcia z teorii sztuki prowadzone przez W. I. Grigorowicza. W czasie dwuletniego pobytu w Paryżu uzupełniał studia malarskie w pracowni Leona Cognieta. Po powrocie do kraju, w 1858 założył własną pracownię. Przyczynił się do powstania Warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Utrzymywał stałe kontakty z Akademią Petersburską, która w 1878 nadała mu tytuł profesora. Był wybitnym pedagogiem - w latach 1872-96 był głównym profesorem Klasy Rysunkowej w Warszawie, a jego uczniami byli najwybitniejsi polscy malarze 2 połowy XIX w. Uczestniczył w wielu wystawach w Europie i Stanach Zjednoczonych. Był artystą niezwykle wszechstronnym - poza malarstwem olejnym i akwarelowym, wykonywał także kompozycje freskowe, przygotowywał ilustracje. Malował pejzaże, m in. widoki tatrzańskie, sceny historyczne, portrety, wykonał też wiele rysunków typów chłopskich, które zostały wykorzystane m.in. w albumie ‘Ubiory ludu polskiego’, wydanego w 1855.

Description:
"Koscieliska Valley", 1887
watercolour/paper, 13 x 19 cm; dated and described lower right: 'Koscieliska 12.VII.87', described on the reverse by hand of Maria Gerson-Dabrowska, artist's daughter: 'Wojciech Gerson | Koscieliska',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akwarela/papier
Sygnatura
datowany i opisany p.d.: 'Kościeliska 12.VII.87'
Proweniencja
kolekcja Armanda Vetulaniego, kuratora, krytyka i historyka sztuki, pierwszego powojennego dyrektora CBWA Zachęta (zakup w 1956 roku); kolekcja spadkobierców Armanda Vetulaniego
Literatura
Wojciech Gerson 1831-1901, katalog wystawy, red. Janina Zielińska, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 1978, nr kat. 305, s. 161
Wystawiany
Wojciech Gerson 1831-1901, Muzeum Narodowe w Warszawie, 1978