Powrót do DESA.PL
33 of Liczba obiektów: 90
33
Leon Wyczółkowski | Widok Krakowa, 1917
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
48,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
24,5 x 49,5 cm (w świetle passe-partout)
Opis
akwarela, kredka/papier, 24,5 x 49,5 cm (w świetle passe-partout), sygnowany i datowany p.d.: 'LWyczół | 1917',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Na przełomie XIX i XX wieku Kraków zyskał miano „polskich Aten”, stając się duchową stolicą Polski. W tym okresie pod Wawel zjechali najwybitniejsi polscy literaci, filozofowie, artyści i dekadenci, tworząc atmosferę sprzyjającą gwałtownemu rozwojowi sztuk i życia artystyczno-intelektualnego. Lata około 1900 to apogeum młodopolskich nastrojów. To wówczas w Krakowie narodził się nurt afirmacji wsi polskiej, to tu w 1898 roku przybył z Berlina Stanisław Przybyszewski, który przyniósł ze sobą powiew i urok wielkiej bohemy, nowe prądy oraz nowe kierunki w sztuce. Powstawały również wielkie kolekcje sztuki współczesnej, wybitne salony i kawiarnie artystyczne, otwarto Pałac Sztuki. Kraków, sprzyjając rozwojowi wszelkich form sztuki, sam stał się źródłem inspiracji dla artystów. Najwybitniejsi twórcy tamtego okresu, tacy jak Stanisław Wyspiański, Jan Stanisławski czy Julina Fałat wielokrotnie powtarzali motywy pejzażowe krakowskich Plant, często przedstawianych o zmierzchu lub o poranku, najczęściej w ciemnej, zgaszonej gamie barwnej, lub usytuowane obok tego parku barbakan, fragment średniowiecznych fortyfikacji miejskich, które mogli obserwować z okien gmachu Szkoły Sztuk Pięknych. W prezentowanej w ofercie aukcyjnej akwareli, Leon Wyczółkowski skadrował rozległy pejzaż miejski oglądanego z góry Krakowa z widokiem na Wisłę. Artysta dobrze oddał tu panoramiczną rozległość przestrzeni, aurę ciepłego jesiennego dnia, słonecznego nieba, zabarwiającego błękitem odległe plany kompozycji.
W latach 1869- 1875 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie m.in. u W. Gersona, A. Kamińskiego, Hadziewicza. Naukę kontynuował w Akademii w Monachium, a w latach 1877-1879 uczęszczał do SSP w Krakowie, gdzie pobierał nauki u J. Matejki. W latach 1895-1911 był profesorem ASP w Krakowie, a od 1934 prowadził katedrę grafiki w SSP w Warszawie. W 1889 odbył podróż do Paryża, gdzie zetknął się z impresjonizmem. Początkowo malował obrazy historyczno - rodzajowe, później realistyczne portrety i modne sceny salonowe. Podczas pobytu na Ukrainie w latach 1883-1893 tworzył głównie sceny przedstawiające rybaków i chłopów, podejmując w nich problematykę światła i koloru. Po 1895 uległ na krótko wpływowi symbolizmu, po czym zwrócił się w kierunku swoistego koloryzmu. Posługiwał się głównie pastelem, akwarelą i tuszem. Malował nastrojowe pejzaże, głównie tatrzańskie, zabytki architektoniczne, martwe natury, zwłaszcza kwiaty. Tworzył też zróżnicowane stylistycznie, wnikliwe portrety. Od ok. 1918 zajął się grafiką (techniki trawione, autolitografia). Jego twórczość jest zaliczana do najwybitniejszych zjawisk artystycznych w sztuce polskiej przełomu XIX/XX w.

Description:
View of Cracow, 1917
watercolour, crayon/paper, 24.5 x 49.5 cm (dimensions in passe-partout window); signed and dated lower right: 'LWyczol | 1917',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akwarela, kredka/papier
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'LWyczół | 1917'