32
Julian Fałat | Zimowy Nieśwież
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
130,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Artysta
Julian Fałat (1853 - 1929)
Wymiary
35 x 89 cm
Kategoria
Opis
gwasz/tektura, 35 x 89 cm, sygnowany i opisany p.d.: 'JFałat | Nieśwież',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Szczególnie silny – i szczęśliwy wpływ wywarła na Fałata zwłaszcza sztuka japońska. Syntetyczne uproszczenie barwy i rysunku, ekspresja pospiesznie i nerwowo rzucanej plamy, wirtuozerska biegłość pędzla, a nawet mistrzostwo w technice akwarelowej, tak charakterystycznie wyzyskiwanie białości papieru i cała w ogóle niezwykła ekonomia środków – wszystko to jest bardzo oryginalnem i bardzo samodzielnem wyzyskiwaniem nauk, wyniesionych ze sztuki japońskiej. Tylko, że wszystko to jest jak nie można lepiej przeszczepione na grunt rodzinny – i zastosowane do właściwości temperamentu artysty. Bezpośrednio niemal po powrocie ze wschodu znalazł się Fałat w Nieświeżu, w czasie, kiedy Antoni ks. Radziwiłł urządził wielkie polowanie na cześć ówczesnego następcy tronu, a późniejszego – na nieszczęście Europy – cesarza Wilhelma. Zagraniczne i egzotyczne postulaty malarskie, zastosowane do motywu tak rdzennie polskiego, jak polowanie na niedźwiedzia śród puszcz litewskich, w surową i śnieżną zimę – wydały efekt, nieprzewidziany, być może przez samego artystę. Ciemne sylwety myśliwych, zwierza psów, sosen, rysujące się wyraziście na tle śniegu, pozwoliły w sposób zupełnie nowy zastosować teorię plamy barwnej. Fałat został wynalazcą owego motywu zimowego, który stał się opatrznościowym dla całego pokolenia, rozmiłowanego jednocześnie w odrębnościach krajobrazu polskiego – i w dekoracyjnej sylwetowo płaskiej plamie. Motyw ten używany też by przez całe młodsze pokolenie pejzażystów ze „szkoły Stanisławskiego” aż do nadużycia (...)” („Tygodnik Ilustrowany” 1929.07.20 nr 29 s. 567).
Warsztatu malarskiego uczył go ojciec - Jacek. Studiował filozofię, architekturę i agronomię w Wiedniu w latach I wojny światowej. Od 1917 do 1939 mieszkał w Zakopanem (wspomnienia z tego okresu opisał w książce "Pępek świata"). Był członkiem Towarzystwa Sztuka Podhalańska, a od 1929 Stowarzyszenia "Rytm". Stworzył własny styl odrealnionych, rozległych pejzaży. Malował najchętniej techniką akwareli, która pozwala na szybkie notowanie pomysłów malarskich. Losy wojenne rzuciły go do Ameryki, a w 1942 mieszkał na stałe w Montrealu. Odbył wiele podróży po kontynencie amerykańskim. Malował pejzaże, zwłaszcza ulubione motywy górskie.
Description:
Winter in Nieswiez
gouache/paperboard, 35 x 89 cm; signed and described lower right: 'JFalat | Nieswiez',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
„Szczególnie silny – i szczęśliwy wpływ wywarła na Fałata zwłaszcza sztuka japońska. Syntetyczne uproszczenie barwy i rysunku, ekspresja pospiesznie i nerwowo rzucanej plamy, wirtuozerska biegłość pędzla, a nawet mistrzostwo w technice akwarelowej, tak charakterystycznie wyzyskiwanie białości papieru i cała w ogóle niezwykła ekonomia środków – wszystko to jest bardzo oryginalnem i bardzo samodzielnem wyzyskiwaniem nauk, wyniesionych ze sztuki japońskiej. Tylko, że wszystko to jest jak nie można lepiej przeszczepione na grunt rodzinny – i zastosowane do właściwości temperamentu artysty. Bezpośrednio niemal po powrocie ze wschodu znalazł się Fałat w Nieświeżu, w czasie, kiedy Antoni ks. Radziwiłł urządził wielkie polowanie na cześć ówczesnego następcy tronu, a późniejszego – na nieszczęście Europy – cesarza Wilhelma. Zagraniczne i egzotyczne postulaty malarskie, zastosowane do motywu tak rdzennie polskiego, jak polowanie na niedźwiedzia śród puszcz litewskich, w surową i śnieżną zimę – wydały efekt, nieprzewidziany, być może przez samego artystę. Ciemne sylwety myśliwych, zwierza psów, sosen, rysujące się wyraziście na tle śniegu, pozwoliły w sposób zupełnie nowy zastosować teorię plamy barwnej. Fałat został wynalazcą owego motywu zimowego, który stał się opatrznościowym dla całego pokolenia, rozmiłowanego jednocześnie w odrębnościach krajobrazu polskiego – i w dekoracyjnej sylwetowo płaskiej plamie. Motyw ten używany też by przez całe młodsze pokolenie pejzażystów ze „szkoły Stanisławskiego” aż do nadużycia (...)” („Tygodnik Ilustrowany” 1929.07.20 nr 29 s. 567).
Warsztatu malarskiego uczył go ojciec - Jacek. Studiował filozofię, architekturę i agronomię w Wiedniu w latach I wojny światowej. Od 1917 do 1939 mieszkał w Zakopanem (wspomnienia z tego okresu opisał w książce "Pępek świata"). Był członkiem Towarzystwa Sztuka Podhalańska, a od 1929 Stowarzyszenia "Rytm". Stworzył własny styl odrealnionych, rozległych pejzaży. Malował najchętniej techniką akwareli, która pozwala na szybkie notowanie pomysłów malarskich. Losy wojenne rzuciły go do Ameryki, a w 1942 mieszkał na stałe w Montrealu. Odbył wiele podróży po kontynencie amerykańskim. Malował pejzaże, zwłaszcza ulubione motywy górskie.
Description:
Winter in Nieswiez
gouache/paperboard, 35 x 89 cm; signed and described lower right: 'JFalat | Nieswiez',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
gwasz/tektura
Sygnatura
sygnowany i opisany p.d.: 'JFałat | Nieśwież'
Proweniencja
dom aukcyjny Rempex, Warszawa, wrzesień 2014; kolekcja prywatna, Polska