30
Julian Fałat | Rudowłosa. Portret kobiety na tle pejzażu, około 1900
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Artysta
Julian Fałat (1853 - 1929)
Wymiary
77 x 60,5 cm
Kategoria
Opis
akwarela, gwasz, ołówek/papier naklejony na płótno, 77 x 60,5 cm, sygnowany p.d.: 'JFałat',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowana akwarela Juliana Fałata, jest nastrojowym, pełnym uroku portretem młodej dziewczyny, malowany swobodnie, a zarazem niezwykle subtelnie i z dużą precyzją. Kompozycja utrzymana jest w tonacji szerokiej gamy błękitów i zieleni. Młoda kobieta ubrana w białą sukienkę, modelowaną akcentami różu, trzyma w dłoni kwiat margerytki. Portret kobiety na tle pejzażu odznacza się, charakterystycznym dla artysty, mistrzostwem w posługiwaniu się plamami farb akwarelowych, kładzionych śmiało, szerokim duktem pędzla. Uwagę przykuwa mistrzowski modelunek ciała i twarzy modelki, jak i znajdujący się za plecami modelki subtelny, wrażeniowo uchwycony pejzaż. Trzymany przez modelkę kwiat margerytki, dopełnia jej charakterystykę. Margerytka była popularnym w modernistycznym malarstwie symbolem indywidulanych wartości duchowych. Ważnym elementem są również upięte, rude włosy kobiety. W malarstwie przełomu wieków, rude włosy, stały się jednym z popularnych atrybutów „kobiety fatalnej”. W artykule poświęconym obrazowi Władysława Ślewińskiego „Czesząca się”, Władysława Jaworska pisała, iż oprócz funkcji czysto dekoracyjnych, które były im przypisywane, pełniły one również inną rolę. Stały się medium dla treści „duchowych” i zmysłowych znaczeń oraz atrybutem i symbolem femme fatale. Oplatające i zniewalające, wpędzały mężczyznę w sensualistyczno–magiczną niewolę. Stanowiły potężną siłę demona w kobiecym wcieleniu. Przykładem może być „Wampir” Edvarda Muncha, na którym wpijająca się w kark mężczyzny kobieta ma krwawo-rude włosy, oplatające mężczyznę, zakrywające jego twarz i oczy. Taka symbolika włosów pojawiała się w niemal nieskończonej ilości dzieł malarskich z końca stulecia, przepełnionych erotyczną drapieżnością, zmysłowym wyrafinowaniem lub nawet perwersją w malarstwie Muncha, Gustave’a Moreau lub Franza von Stucka.
Julian Fałat był malarzem i pedagogiem – jednym z najwybitniejszych artystów polskich okresu przełomu XIX i XX wieku. Był członkiem polskich i europejskich stowarzyszeń twórczych oraz Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie. Za swoje obrazy wielokrotnie odznaczany był medalami na wystawach międzynarodowych. W latach 1869-71 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Leona Dembowskiego. Naukę kontynuował w akademii monachijskiej u Alexandra Strähubera i Johana Leonhardta Raaba (1877-80). Po studiach wiele podróżował - odwiedził Paryż, Rzym, Hiszpanię, a w 1885 odbył podróż dookoła świata. W 1886 roku podczas polowania u ks. Radziwiłłów w Nieświeżu poznał późniejszego cesarza Niemiec Wilhelma II - dla którego następnie w latach 1886-95 pracował w Berlinie jako malarz nadworny. Był jednym z założycieli Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Po powrocie do kraju był dyrektorem w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (1895-1910), a w latach 1905-09 rektorem tej uczelni. Po przejściu na emeryturę w 1910 roku, osiadł w miejscowości Bystra koło Bielska – Białej. Był znakomitym akwarelistą, malował także olejno. We wcześniejszym okresie tworzył w konwencji realistycznej, z czasem rozjaśnił i wzbogacił paletę, a w akwarelach wprowadzał rozlewną plamę barwną. Zasłynął jako malarz scen myśliwskich rozgrywających się najczęściej w zimowej scenerii; malował też pejzaże, wiejskie sceny rodzajowe, portrety, widoki miejskie..
Description:
Redhead. Portrait of the woman on the background of the landscape, circa 1900
watercolour, gouache, pencil/paper mounted on canvas, 77 x 60.5 cm; signed lower right: 'JFalat',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowana akwarela Juliana Fałata, jest nastrojowym, pełnym uroku portretem młodej dziewczyny, malowany swobodnie, a zarazem niezwykle subtelnie i z dużą precyzją. Kompozycja utrzymana jest w tonacji szerokiej gamy błękitów i zieleni. Młoda kobieta ubrana w białą sukienkę, modelowaną akcentami różu, trzyma w dłoni kwiat margerytki. Portret kobiety na tle pejzażu odznacza się, charakterystycznym dla artysty, mistrzostwem w posługiwaniu się plamami farb akwarelowych, kładzionych śmiało, szerokim duktem pędzla. Uwagę przykuwa mistrzowski modelunek ciała i twarzy modelki, jak i znajdujący się za plecami modelki subtelny, wrażeniowo uchwycony pejzaż. Trzymany przez modelkę kwiat margerytki, dopełnia jej charakterystykę. Margerytka była popularnym w modernistycznym malarstwie symbolem indywidulanych wartości duchowych. Ważnym elementem są również upięte, rude włosy kobiety. W malarstwie przełomu wieków, rude włosy, stały się jednym z popularnych atrybutów „kobiety fatalnej”. W artykule poświęconym obrazowi Władysława Ślewińskiego „Czesząca się”, Władysława Jaworska pisała, iż oprócz funkcji czysto dekoracyjnych, które były im przypisywane, pełniły one również inną rolę. Stały się medium dla treści „duchowych” i zmysłowych znaczeń oraz atrybutem i symbolem femme fatale. Oplatające i zniewalające, wpędzały mężczyznę w sensualistyczno–magiczną niewolę. Stanowiły potężną siłę demona w kobiecym wcieleniu. Przykładem może być „Wampir” Edvarda Muncha, na którym wpijająca się w kark mężczyzny kobieta ma krwawo-rude włosy, oplatające mężczyznę, zakrywające jego twarz i oczy. Taka symbolika włosów pojawiała się w niemal nieskończonej ilości dzieł malarskich z końca stulecia, przepełnionych erotyczną drapieżnością, zmysłowym wyrafinowaniem lub nawet perwersją w malarstwie Muncha, Gustave’a Moreau lub Franza von Stucka.
Julian Fałat był malarzem i pedagogiem – jednym z najwybitniejszych artystów polskich okresu przełomu XIX i XX wieku. Był członkiem polskich i europejskich stowarzyszeń twórczych oraz Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie. Za swoje obrazy wielokrotnie odznaczany był medalami na wystawach międzynarodowych. W latach 1869-71 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Leona Dembowskiego. Naukę kontynuował w akademii monachijskiej u Alexandra Strähubera i Johana Leonhardta Raaba (1877-80). Po studiach wiele podróżował - odwiedził Paryż, Rzym, Hiszpanię, a w 1885 odbył podróż dookoła świata. W 1886 roku podczas polowania u ks. Radziwiłłów w Nieświeżu poznał późniejszego cesarza Niemiec Wilhelma II - dla którego następnie w latach 1886-95 pracował w Berlinie jako malarz nadworny. Był jednym z założycieli Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Po powrocie do kraju był dyrektorem w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (1895-1910), a w latach 1905-09 rektorem tej uczelni. Po przejściu na emeryturę w 1910 roku, osiadł w miejscowości Bystra koło Bielska – Białej. Był znakomitym akwarelistą, malował także olejno. We wcześniejszym okresie tworzył w konwencji realistycznej, z czasem rozjaśnił i wzbogacił paletę, a w akwarelach wprowadzał rozlewną plamę barwną. Zasłynął jako malarz scen myśliwskich rozgrywających się najczęściej w zimowej scenerii; malował też pejzaże, wiejskie sceny rodzajowe, portrety, widoki miejskie..
Description:
Redhead. Portrait of the woman on the background of the landscape, circa 1900
watercolour, gouache, pencil/paper mounted on canvas, 77 x 60.5 cm; signed lower right: 'JFalat',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
akwarela, gwasz, ołówek/papier naklejony na płótno
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'JFałat'
Proweniencja
dom aukcyjny Agra-Art, Warszawa, czerwiec 2017; kolekcja prywatna, Polska