29
Teodor Axentowicz | Portret zamyślonej kobiety, około 1937
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Sprzedane
28,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Artysta
Teodor Axentowicz (1859 - 1938)
Wymiary
49,8 x 34,5 cm
Kategoria
Opis
pastel, akwarela/papier, 49,8 x 34,5 cm, sygnowany l.d.: 'T. Axentowicz', na odwrociu stempel Magazynu Przyborów Malarskich Róży Aleksandrowicz w Krakowie, nalepka aukcyjna oraz nalepka własnościowa
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Wizerunki kobiece stanowią dominantę tematyczną w bogatej i rozbudowanej twórczości Teodora Axentowicza. Owe portrety są głęboko zakorzenione w młodopolskiej sztuce przełomu wieków. Przedstawienia tworzone przez artystę jeszcze później, w okresie dwudziestolecia międzywojennego noszą w sobie to samo piętno fin de siècle’u. Pomijając obrazy rozmodlonych Hucułek czy wiejskich dziewcząt, kobieta jawi się na kompozycjach malarza jako zmysłowa femme fatale. Czasem jest zamyślona, a czasem ukazana w dynamicznej, ekspresyjnej pozie. Zawsze widoczna jest jednak w modelkach Axentowicza ta charakterystyczna siła charakteru i bezkompromisowość. Sylwetka młodej kobiety ukazana na jasnym tle znakomicie wpisuje się w wypracowany przez malarza kanon portretu reprezentacyjnego. Stosunkowo oszczędna w środkach wyrazu kompozycja pozwala na dokładniejsze przyjrzenie się samej fizjonomii sportretowanej. Widza nie rozpraszają tutaj bowiem częste u artysty atrybuty i rekwizyty, w które to wyposażał on swoje modelki. Spod delikatnych pociągnięć pastelowej kredki wyłania się zatem przed nami twarz zadumanej, pogrążonej we własnym świecie rudowłosej kobiety
Teodor Axentowicz studiował w akademii monachijskiej pod kierunkiem Gabriela von Hackla oraz u profesorów Sandora Wagnera i Guyli Benczura w latach 1879-82. W 1883 roku wyjechał do Paryża, gdzie uczył się w pracowni Emila Augusta Carolus-Durana. Odbył wiele podróży artystycznych m.in. do Włoszech, Londynu. W 1895 roku objął stanowisko profesora rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, a w 1910 został pierwszym jej rektorem z wyboru. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" oraz członkiem wiedeńskiej "Secesji". Był jednym z najwybitniejszych polskich portrecistów; malował także sceny rodzajowe i historyczne. Ulubionym tematem artysty były sceny z motywami huculskimi - studia postaci, zwyczaje, wierzenia - malowane z dbałością o szczegóły, a jednocześnie bardzo swobodnie oraz przedstawienia symboliczne.
Description:
Portrait of a thoughtful woman, okolo 1937
pastel, watercolour/paper, 49.8 x 34.5 cm; signed lower left: 'T. Axentowicz', on the reverse a stamp of Magazyn Przyborow Malarskich Rozy Aleksandrowicz in Cracow, an auction label and a property label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Wizerunki kobiece stanowią dominantę tematyczną w bogatej i rozbudowanej twórczości Teodora Axentowicza. Owe portrety są głęboko zakorzenione w młodopolskiej sztuce przełomu wieków. Przedstawienia tworzone przez artystę jeszcze później, w okresie dwudziestolecia międzywojennego noszą w sobie to samo piętno fin de siècle’u. Pomijając obrazy rozmodlonych Hucułek czy wiejskich dziewcząt, kobieta jawi się na kompozycjach malarza jako zmysłowa femme fatale. Czasem jest zamyślona, a czasem ukazana w dynamicznej, ekspresyjnej pozie. Zawsze widoczna jest jednak w modelkach Axentowicza ta charakterystyczna siła charakteru i bezkompromisowość. Sylwetka młodej kobiety ukazana na jasnym tle znakomicie wpisuje się w wypracowany przez malarza kanon portretu reprezentacyjnego. Stosunkowo oszczędna w środkach wyrazu kompozycja pozwala na dokładniejsze przyjrzenie się samej fizjonomii sportretowanej. Widza nie rozpraszają tutaj bowiem częste u artysty atrybuty i rekwizyty, w które to wyposażał on swoje modelki. Spod delikatnych pociągnięć pastelowej kredki wyłania się zatem przed nami twarz zadumanej, pogrążonej we własnym świecie rudowłosej kobiety
Teodor Axentowicz studiował w akademii monachijskiej pod kierunkiem Gabriela von Hackla oraz u profesorów Sandora Wagnera i Guyli Benczura w latach 1879-82. W 1883 roku wyjechał do Paryża, gdzie uczył się w pracowni Emila Augusta Carolus-Durana. Odbył wiele podróży artystycznych m.in. do Włoszech, Londynu. W 1895 roku objął stanowisko profesora rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, a w 1910 został pierwszym jej rektorem z wyboru. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" oraz członkiem wiedeńskiej "Secesji". Był jednym z najwybitniejszych polskich portrecistów; malował także sceny rodzajowe i historyczne. Ulubionym tematem artysty były sceny z motywami huculskimi - studia postaci, zwyczaje, wierzenia - malowane z dbałością o szczegóły, a jednocześnie bardzo swobodnie oraz przedstawienia symboliczne.
Description:
Portrait of a thoughtful woman, okolo 1937
pastel, watercolour/paper, 49.8 x 34.5 cm; signed lower left: 'T. Axentowicz', on the reverse a stamp of Magazyn Przyborow Malarskich Rozy Aleksandrowicz in Cracow, an auction label and a property label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
pastel, akwarela/papier
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'T. Axentowicz'
Proweniencja
DESA Unicum, Warszawa, grudzień 2010; kolekcja prywatna, Polska