Powrót do DESA.PL
25 of Liczba obiektów: 90
25
Bolesław Cybis | "Szkic portretowy kobiety z gołąbkiem", 1934-1935
Estymacja:
14,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
11,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
63,2 x 44,1 cm
Opis
węgiel/papier, 63,2 x 44,1 cm, na odwrociu papierowa nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Warszawie, dwa stemple: 'Gabinet Grafiki i Rysunków | Współczesnych 1996' oraz ołówkowy opis: 'Rys.W.100'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Tematyka portretowa pojawiała się w twórczości Bolesława Cybisa już od najwcześniejszych lat jego artystycznej kariery. Początkowo sylwetka ludzka stanowiła w jego działalności element plastycznego doskonalenia. Studia postaci czy akty były dla malarza okazją do ćwiczeń, a w konsekwencji do wypracowania własnego stylu. Z czasem człowiek i jego fizjonomia zaczęły odgrywać w przedstawieniach Cybisa jeszcze inne, bardziej znaczące role. Portret jako taki stał się wyrazem duszy modela. Z lat 20. i 30. XX stulecia, czyli z okresu warszawskiego, pochodzą liczne wizerunki rysowane za pomocą ołówka, sangwiny czy węgla. Należy przypuszczać, że są to podobizny autentycznych postaci z kręgu malarza. Najprawdopodobniej odnaleźć można by pośród nich członków jego rodziny, przyjaciół czy innych artystów z kręgu warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Kompozycje Cybisa są nieraz szkicowe i uchwycone pobieżnie. Pomimo to, zawsze odczytać można w tych wizerunkach szeroko rozbudowaną warstwę psychologiczną. Tak jest i w prezentowanym w katalogu studium dziewczyny z gołąbkiem. Przedstawienie to odnosi widza dodatkowo do innego obrazu artysty, a mianowicie do olejnej sceny „Gołębiarze” powstałej w tym samym czasie. Jak się wydaje, obydwie kompozycje stanowią zatem częste w œuvre Cybisa rodzajowe wyobrażenie z życia stolicy. Zarówno sportretowani przez niego uliczni sprzedawcy gołębi, jak być może i dziewczynka trzymająca ptaszka w dłoniach to bywalcy warszawskich targów i jarmarków. Zważywszy jednak na zainteresowanie malarza sztuką dawnych mistrzów pojawia się tutaj jeszcze jeden poziom, na którym można dokonać interpretacji tego intrygującego portretu. W ślad za chociażby XVII-wiecznymi Holendrami, Cybis wielokrotnie umieszczał na kreowanych przez siebie przedstawieniach elementy symboliczne. Gołąbek może być tutaj właśnie takowym komponentem, który doprecyzowuje w pewien sposób historię modelki. Ptak ten to bowiem ucieleśnienie niewinności, czystości i miłości.
W Charkowie rozpoczął studia rysunku i rzeźby. Podczas wojny domowej w Rosji uciekł do Turcji, gdzie przebywał do 1922. W Stambule utrzymywał się rysowania portretów i produkcji ceramicznych fajek, które projektował. W 1923 znalazł się w Warszawie, gdzie studiował przez trzy lata pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego. Był współzałożycielem Bractwa św. Łukasza. Celem tego swoistego cechu było dążenie do perfekcji warsztatowej na gruncie ideowym sztuki polskiej. Wraz z innymi artystami namalował 7 wielkoformatowych kompozycji historycznych wystawionych w Pawilonie Polskim Wystawy Światowej w Nowym Jorku w 1939. Wojna zastała go w USA, tam też pozostał, zmarł w 1957. Okres międzywojenny spędzony w Polsce należy do najbardziej aktywnego artystycznie w jego życiu. Wypracował swój własny, oryginalny styl, interesował się, nawiązywał i przetwarzał dzieła dawnych mistrzów - Primavera, Toaleta. Eksperymentował w zakresie technik i technologii marskich, wprowadzał do obrazów polerowane elementy złoceń, piasek, tkaninę. W USA założył atelier wytwarzające formy ceramiczne. Osiągnął wielki sukces finansowy, założył wytwórnię porcelany Cordey China Inc. Bez wątpienia był jedną z największych indywidualności w polskiej sztuce.

Description:
"Portrait sketch of a woman with a dove", 1934-1935
charcoal/paper, 63.2 x 44.1 cm; on the reverse a paper, deposit label of National Museum in Warsaw, two stamps: 'Gabinet Grafiki i Rysunkow | Wspolczesnych 1996' and a pencil description: 'Rys.W.100',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
węgiel/papier
Proweniencja
zbiory spadkobierców artysty; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, katalog wystawy, oprac. Anna Prugar-Myślik, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2002, nr kat. II/125
Wystawiany
Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, Muzeum Narodowe w Warszawie, 20 września – 3 listopada 2002