Powrót do DESA.PL
24 of Liczba obiektów: 90
24
Bolesław Cybis | "Etna", 1930
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
18,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
37 x 49 cm
Opis
akwarela, tusz/papier, 37 x 49 cm, sygnowany i opisany p.g.: 'Etna | B. Cybis', na odwrociu nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Warszawie

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Italia jako kolebka kultury i sztuki od dawna fascynowała artystów. Tym bardziej podróż przez ten kraj była dla Bolesława Cybisa doświadczeniem wyjątkowym i pełnym wrażeń. W 1930 roku wraz z żoną Marią i bliskim przyjacielem, także malarzem, Janem Zamoyskim wyruszył on w trwającą niemal rok podróż. Na Półwyspie Apenińskim zetknął się po raz pierwszy, bezpośrednio z malarstwem włoskich mistrzów, chociażby w Sienie czy we Florencji. Największy wpływ wywarła na nim sztuka renesansu. Dzieła znane dotąd głównie z teorii i oglądanych w murach szkoły przeźroczy pozwoliły artyście na weryfikację swoich plastycznych inspiracji. Oczywiste jest, że malarz nie pozostał obojętny także na piękno naturalnych krajobrazów regionu. Przemieszczając się z północy na południe Włoch, z zapartym tchem obserwował otaczającą go przyrodę, która stanowiła dla niego niewątpliwie, podobnie jak obrazy czy rzeźby, wybitne dzieło sztuki będące wytworem Matki Ziemi.

Podczas owej wyprawy powstała cała seria chwytanych na gorąco krajobrazów. Rysunki i szkice z roku 1930 są niczym dziennik, w którym artysta notuje swoje wrażenia. Ten reporterski charakter omawianych przedstawień podkreślają dodatkowo zapiski Cybisa umieszczane w obrębie kompozycji. Jak wiadomo, malarz rzadko sygnował swoje prace, a tu wielokrotnie mamy do czynienia z opisem miejsca oraz podaniem dziennej i miesięcznej daty powstania. Prezentowana praca ukazuje panoramiczny widok masywu górskiego rozpościerający się z innego, wysoko usytuowanego punktu widokowego. Kaskadowo opadające zbocza tworzą tu intrygującą mozaikę form zarysowanych za pomocą tuszu, który w niektórych partiach zostaje przez Cybisa roztarty, co tworzy interesujące, trójwymiarowe efekty. Ponad wszystkim góruje stożek wulkanu z wydobywającymi się z jego wnętrza oparami dymu. Etna ginie poza zasłoną z mgły, lecz nadal jest tutaj wyrazem potęgi i siły natury.
W Charkowie rozpoczął studia rysunku i rzeźby. Podczas wojny domowej w Rosji uciekł do Turcji, gdzie przebywał do 1922. W Stambule utrzymywał się rysowania portretów i produkcji ceramicznych fajek, które projektował. W 1923 znalazł się w Warszawie, gdzie studiował przez trzy lata pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego. Był współzałożycielem Bractwa św. Łukasza. Celem tego swoistego cechu było dążenie do perfekcji warsztatowej na gruncie ideowym sztuki polskiej. Wraz z innymi artystami namalował 7 wielkoformatowych kompozycji historycznych wystawionych w Pawilonie Polskim Wystawy Światowej w Nowym Jorku w 1939. Wojna zastała go w USA, tam też pozostał, zmarł w 1957. Okres międzywojenny spędzony w Polsce należy do najbardziej aktywnego artystycznie w jego życiu. Wypracował swój własny, oryginalny styl, interesował się, nawiązywał i przetwarzał dzieła dawnych mistrzów - Primavera, Toaleta. Eksperymentował w zakresie technik i technologii marskich, wprowadzał do obrazów polerowane elementy złoceń, piasek, tkaninę. W USA założył atelier wytwarzające formy ceramiczne. Osiągnął wielki sukces finansowy, założył wytwórnię porcelany Cordey China Inc. Bez wątpienia był jedną z największych indywidualności w polskiej sztuce.

Description:
"Etna", 1930
watercolour, ink/paper, 37 x 49 cm; signed and dated upper right: 'Etna | B. Cybis', on the reverse a deposit label of National Museum in Warsaw,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akwarela, tusz/papier
Sygnatura
sygnowany i opisany p.g.: 'Etna | B. Cybis'
Proweniencja
zbiory spadkobierców artysty; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, katalog wystawy, oprac. Anna Prugar-Myślik, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2002, nr kat. II/100
Wystawiany
Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, Muzeum Narodowe w Warszawie, 20 września – 3 listopada 2002; Wystawa malarstwa i rysunku Bolesława Cybisa, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Kamienica pod Gwiazdą, 6 maja 1984 – 15 maja 1985