Powrót do DESA.PL
23 of Liczba obiektów: 90
23
Bolesław Cybis | "Pejzaż z suchym drzewem", 1925
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
24,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
33 x 39 cm
Opis
sangwina, tusz/papier, 33 x 39 cm, datowany p.d.: '10/V 25', na odwrociu nalepka depozytowa Muzeum Narodowego w Warszawie oraz numer inwentarzowy: '91'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Motyw martwego drzewa jest w latach 20. XX wieku obok sylwetki manekina jednym z ulubionych elementów kompozycyjnych Cybisa. Przewija się on w tym okresie wielokrotnie w twórczości artysty i wciąż powraca w sposób wręcz obsesyjny. Wprowadza on do kompozycji aspekt wanitatywny. Obumarłe pnie osadzone w onirycznym,bliżej niedookreślonym pejzażu potęgują atmosferę tajemniczości i wprawiają widza w złowrogi nastrój pełen niepokoju. Zagadkowe postacie manekinów dodatkowo pogłębiają tę aurę. Jak czytamy w katalogu monograficznej wystawy artysty: „… Cybisowskie manekiny… Te tak ulubione w pracowni mistrzów dawnych i w wyobraźni romantyków przedmioty nabrały nowego znaczenia: były to czasy niepokojących manekinów Chirico, wtedy też Hans Bellmer powoływał do życia swój groźny dla dorosłych świat lalek. Cybisowskie pracowniane manekiny siedzą nad wodą, na łące, same lub obok innego manekina. Towarzyszą im uschnięte drzewa o sterczących konarach, ziemia bez roślin…” (Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, katalog wystawy, oprac. Anna Prugar-Myślik, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2002, s. 39). Zdaje się zatem, że mamy tutaj do czynienia z jakąś alternatywną rzeczywistością, ze światem po katastrofie. A jednak i w owej postapokaliptycznej przestrzeni pojawiają się pewne symptomy życia, tak jak na prezentowanej w katalogu pracy. Wytrawny obserwator zauważy rozsiane tu i ówdzie na spalonej glebie pojedyncze, rachityczne rośliny. Drobiazgowość, z jaką odtworzył je malarz świadczy o silnej jego więzi z malarstwem niderlandzkim XV stulecia. Patrząc dalej odnajdziemy w obrębie kompozycji wesoło pląsające jaszczurki, zasiadającego na zeschłym konarze ptaka czy kaczki pływające po stawie. W oddali majaczy wioska, do której zmierza nieznany wędrowiec na wozie. Sam pejzaż również zdaje się zupełnie odrealniony. Obumarłe drzewo stanowi w jego strukturze niewątpliwą dominantę kompozycyjną. Jego dziwna, nienaturalna wręcz forma sprawia, że dostrzec można w tym kształcie jakieś przerażające monstrum zastygłe pośród pagórkowatego krajobrazu.
W Charkowie rozpoczął studia rysunku i rzeźby. Podczas wojny domowej w Rosji uciekł do Turcji, gdzie przebywał do 1922. W Stambule utrzymywał się rysowania portretów i produkcji ceramicznych fajek, które projektował. W 1923 znalazł się w Warszawie, gdzie studiował przez trzy lata pod kierunkiem Tadeusza Pruszkowskiego. Był współzałożycielem Bractwa św. Łukasza. Celem tego swoistego cechu było dążenie do perfekcji warsztatowej na gruncie ideowym sztuki polskiej. Wraz z innymi artystami namalował 7 wielkoformatowych kompozycji historycznych wystawionych w Pawilonie Polskim Wystawy Światowej w Nowym Jorku w 1939. Wojna zastała go w USA, tam też pozostał, zmarł w 1957. Okres międzywojenny spędzony w Polsce należy do najbardziej aktywnego artystycznie w jego życiu. Wypracował swój własny, oryginalny styl, interesował się, nawiązywał i przetwarzał dzieła dawnych mistrzów - Primavera, Toaleta. Eksperymentował w zakresie technik i technologii marskich, wprowadzał do obrazów polerowane elementy złoceń, piasek, tkaninę. W USA założył atelier wytwarzające formy ceramiczne. Osiągnął wielki sukces finansowy, założył wytwórnię porcelany Cordey China Inc. Bez wątpienia był jedną z największych indywidualności w polskiej sztuce.

Description:
"Landscape with a dry tree", 1925
sanguine, ink/paper, 33 x 39 cm; dated lower right: '10/V 25 r.', on the reverse a deposit label of National Museum in Warsaw and an inventory number: '91',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
sangwina, tusz/papier
Proweniencja
zbiory spadkobierców artysty; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, katalog wystawy, oprac. Anna Prugar-Myślik, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2002, s. 66 (il.), nr kat. II/46
Wystawiany
Bolesław Cybis 1895-1957. Malarstwo, rysunek, rzeźba. Twórczość lat dwudziestych i trzydziestych, Muzeum Narodowe w Warszawie, 20 września – 3 listopada 2002