Powrót do DESA.PL
21 of Liczba obiektów: 90
21
Mela Muter Maria Melania Mutermilch | Łodzie w Collioure (recto) / Pejzaż miejski (verso), 1925-1927
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
42,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
35,5 x 50 cm
Opis
akwarela, ołówek/papier, 35,5 x 50 cm, sygnowany l.d.: 'MUTER' (recto),

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Collioure – rybacki port pod Pirenejami – w 1894 roku odkrył adept postimpresjonizmu Jean Peské. W kolejnych dekadach miejscowość stała się miejscem awangardowych eksperymentów: tutaj pierwsze krzykliwe pejzaże malowali fowiści. Mela Muter, która znała Hiszpanie i Pireneje już przed Wielką Wojną, dotarła do Collioure w 1921 roku i powracała tam w kolejnych latach. Malarkę pociągało słońce południa i dziki charakter lokalnej przyrody, urokliwy port wypełniony katalońskimi łodziami rybackimi dostarczył jej formalnej inspiracji: to właśnie jego wizerunki pojawiają się w kompozycjach olejnych z tego okresu, jak również akwarelach. Prace akwarelowe to być może mniej znana gałąź jej malarskiej aktywności, lecz to w nich osiągnęła rzadko spotykane mistrzostwo. Oszczędne, przesycone barwą i światłem stanowią dokumenty wyrazistego postrzegania natury przez artystkę. W latach 1924-27 Muter wykonała serię akwarel z portowych miast południa (oprócz Collioure także St. Tropez), które monografistka malarki, Barbara Brus-Malinowska określa jako „fowistyczne”. To śmiałe porównanie zwraca uwagę na klarowność barwy, jaka Muter osiągnęła z akwarelach z tego czasu. Prezentowana praca to dwustronne studium krajobrazowe z południowej Francji. Muter wyobraziła w nim anonimową uliczkę oraz emblematyczny temat dla Collioure – łodzie rybackie. W tej małej miejscowości Henri Matisse i André Derain odbyli latem 1905 roku plener malarski, który pozwolił narodzić się fowizmowi. W ich radykalnych pracach powraca dokładnie ten sam motyw, ustawionych w rzędzie łodzi (choćby u Deraina, w „Łodziach rybackich. Collioure”, 1905, The Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork).
Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 roku osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 roku uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi uderzeniami pędzla. Malowała urokliwe pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.

Description:
Boats in Collioure (recto) / City landscape (verso), 1925-1927
watercolour, pencil/paper, 35.5 x 50 cm; signed lower left: 'MUTER' (recto),

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
akwarela, ołówek/papier
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'MUTER' (recto)
Proweniencja
spuścizna po artystce; Galerie Gmurzynska, Kolonia; kolekcja prywatna, Europa