13
Stanisław Ignacy Witkiewicz Witkacy | Portret doktora Zdzisława Skibińskiego, 1926
Estymacja:
180,000 zł - 280,000 zł
Sprzedane
360,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. Prace na Papierze
Wymiary
70,7 x 49,6 cm
Kategoria
Opis
pastel/papier, 70,7 x 49,6 cm, sygnowany śr.d.: 'Witkacy' oraz datowany i opisany p.d.: 'T.C. (w okręgu) | NP7 | 11 | IV | 1926 | P.Z.K. (w trójkącie)',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Przełomową datą w twórczości plastycznej Witkacego jest rok 1924, który stanowi ważką cezurę w jego œuvre. Właśnie wtedy artysta porzucił malowanie fantastycznych kompozycji figuralnych opartych o teorię Czystej Formy na rzecz malarstwa portretowego, które uprawiał już wcześniej. Prawdopodobnym powodem zaprzestania „twórczości czystej”, aby oddać się sztuce „stosowanej”, były, być może, problemy finansowe malarza, jak też intensywny udział w życiu artystycznym zakopiańskiej bohemy. W słynnym, wydanym po raz pierwszy w 1925 roku „Regulaminie Firmy Portretowej”, zaczynającym się od motta: „Klient musi być zadowolony. Nieporozumienia wykluczone”, Witkacy opracował formę zawierania kontraktu, w którym wszelkie reklamacje oraz uwagi klienta są niedopuszczalne. Pierwszą część regulaminu stanowiło wyszczególnienie pięciu podstawowych typów portretowych: A, B, C, D i E.
Wizerunek doktora Stanisława Skibińskiego odtworzył Witkacy w typie C. Wybitna monografistka artysty, Irena Jakimowicz, tak charakteryzuje podstawowe składniki dzieła należące do tego typu: „W portretach, które uzyskały status kompozycji Czystej Formy, uderza szczególnie ich niejako odprzedmiotowienie, zatracenie indywidualnego bytu. Głowy są wtopione w gęsto zarysowaną kolorem płaszczyznę tła, związane z nią kompozycją barwnych pól a kompozycję ową budują na ogół dynamiczne układy diagonalne, tak znamienne dla obrazów”. Wszystkie portrety zrealizowane w typie C, które najbliższe były realizacji Czystej Formy, charakteryzują się przestrzennością postaci bez użycia zabiegu światłocienia przy równoczesnej ogromnej dynamice przedstawienia, osiągniętej dzięki rozedrganej kresce, rytmicznie wypełniającej całą powierzchnię dzieła.
Jego ojcem był znany krytyk, malarz i pisarz, twórca tzw. "stylu zakopiańskiego" w architekturze Stanisław Witkiewicz. W latach 1905-10 studiował niesystematycznie w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Mehoffera oraz u Władysława Ślewińskiego w Poroninie. Podróżował do Włoch, Francji i Niemiec. W roku 1914 uczestniczył w etnograficznej ekspedycji Bronisława Malinowskiego do Australii, skąd na wiadomość o wybuchu I wojny światowej wrócił do Europy. Wczesna twórczość malarska pozostawała pod znakiem Młodej Polski i wpływem P. Gauguina i Wł. Ślewińskiego. Później doszedł do swoistego ekspresjonizmu. Z czasem w wyniku teoretycznych przemyśleń na temat formy zrezygnował z twórczości malarskiej. Założył jednoosobową "Firmę Portretową" i ograniczył się do zarobkowego wykonywania pastelowych portretów, tworzonych niejednokrotnie pod wypływem używek pozwalających na eksperymentowanie z formą. Stanisław Ignacy Witkiewicz napisał 4 powieści, ponad 40 dramatów, liczne artykuły i eseje dotyczące malarstwa, literatury, teatru i filozofii. W okresie dwudziestolecia międzywojennego mieszkał głównie w Zakopanem. Po wybuchu II wojny światowej uciekł przed Niemcami na kresy wschodnie, gdzie we wsi Jeziory na Polesiu 18 września 1939 roku popełnił samobójstwo.
Description:
Portrait of Dr Zdzislaw Skibinski, 1926
pastel/paper, 70.7 x 49.6 cm; signed below in the middle: 'Witkacy' and dated and described lower right: 'T.C. (in a circle) | NP7 | 11 | IV | 1926 | P.Z.K. (in a triangle)',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Przełomową datą w twórczości plastycznej Witkacego jest rok 1924, który stanowi ważką cezurę w jego œuvre. Właśnie wtedy artysta porzucił malowanie fantastycznych kompozycji figuralnych opartych o teorię Czystej Formy na rzecz malarstwa portretowego, które uprawiał już wcześniej. Prawdopodobnym powodem zaprzestania „twórczości czystej”, aby oddać się sztuce „stosowanej”, były, być może, problemy finansowe malarza, jak też intensywny udział w życiu artystycznym zakopiańskiej bohemy. W słynnym, wydanym po raz pierwszy w 1925 roku „Regulaminie Firmy Portretowej”, zaczynającym się od motta: „Klient musi być zadowolony. Nieporozumienia wykluczone”, Witkacy opracował formę zawierania kontraktu, w którym wszelkie reklamacje oraz uwagi klienta są niedopuszczalne. Pierwszą część regulaminu stanowiło wyszczególnienie pięciu podstawowych typów portretowych: A, B, C, D i E.
Wizerunek doktora Stanisława Skibińskiego odtworzył Witkacy w typie C. Wybitna monografistka artysty, Irena Jakimowicz, tak charakteryzuje podstawowe składniki dzieła należące do tego typu: „W portretach, które uzyskały status kompozycji Czystej Formy, uderza szczególnie ich niejako odprzedmiotowienie, zatracenie indywidualnego bytu. Głowy są wtopione w gęsto zarysowaną kolorem płaszczyznę tła, związane z nią kompozycją barwnych pól a kompozycję ową budują na ogół dynamiczne układy diagonalne, tak znamienne dla obrazów”. Wszystkie portrety zrealizowane w typie C, które najbliższe były realizacji Czystej Formy, charakteryzują się przestrzennością postaci bez użycia zabiegu światłocienia przy równoczesnej ogromnej dynamice przedstawienia, osiągniętej dzięki rozedrganej kresce, rytmicznie wypełniającej całą powierzchnię dzieła.
Jego ojcem był znany krytyk, malarz i pisarz, twórca tzw. "stylu zakopiańskiego" w architekturze Stanisław Witkiewicz. W latach 1905-10 studiował niesystematycznie w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Józefa Mehoffera oraz u Władysława Ślewińskiego w Poroninie. Podróżował do Włoch, Francji i Niemiec. W roku 1914 uczestniczył w etnograficznej ekspedycji Bronisława Malinowskiego do Australii, skąd na wiadomość o wybuchu I wojny światowej wrócił do Europy. Wczesna twórczość malarska pozostawała pod znakiem Młodej Polski i wpływem P. Gauguina i Wł. Ślewińskiego. Później doszedł do swoistego ekspresjonizmu. Z czasem w wyniku teoretycznych przemyśleń na temat formy zrezygnował z twórczości malarskiej. Założył jednoosobową "Firmę Portretową" i ograniczył się do zarobkowego wykonywania pastelowych portretów, tworzonych niejednokrotnie pod wypływem używek pozwalających na eksperymentowanie z formą. Stanisław Ignacy Witkiewicz napisał 4 powieści, ponad 40 dramatów, liczne artykuły i eseje dotyczące malarstwa, literatury, teatru i filozofii. W okresie dwudziestolecia międzywojennego mieszkał głównie w Zakopanem. Po wybuchu II wojny światowej uciekł przed Niemcami na kresy wschodnie, gdzie we wsi Jeziory na Polesiu 18 września 1939 roku popełnił samobójstwo.
Description:
Portrait of Dr Zdzislaw Skibinski, 1926
pastel/paper, 70.7 x 49.6 cm; signed below in the middle: 'Witkacy' and dated and described lower right: 'T.C. (in a circle) | NP7 | 11 | IV | 1926 | P.Z.K. (in a triangle)',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
pastel/papier
Sygnatura
sygnowany śr.d.: 'Witkacy' oraz datowany i opisany p.d.: 'T.C. (w okręgu) | NP7 | 11 | IV | 1926 | P.Z.K. (w trójkącie)'
Proweniencja
kolekcja prywatna, Polska