107
Joseph Pressmane | "Pierwsza Komunia", 1942-1951
Estymacja:
14,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
14,000 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Artysta
Joseph Pressmane (1904 - 1967)
Wymiary
81,5 x 60 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 81,5 x 60 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'J. Pressmane | 1942 - 1951', opisany na odwrociu: 'Pressmane', na krośnie malarskim papierowa nalepka z opisem: 'JOSEPH | PRESSMANE' oraz cztery nalepki aukcyjne, opisany na ramie numerem inwentarzowym: '1418/MR/15'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Rozwijająca się blisko pięć dekad twórczość Josepha Pressmane’a zawiera w sobie różnorodne wątki gatunkowe. Portret to bodaj z nich najważniejszy, a artysta najczęściej zwykł przedstawiać członków swojej rodziny czy wizerunek własny. Prezentowane dzieło to praca enigmatyczna ze względy na datację. Artysta rozciągnął jej czas na niemal dziesięciolecie. Prawdopodobnie związane jest to z trudnymi czasami okupacji (1942) oraz powrotem, artystyczną rewizją obrazu w dojrzałym, stabilnym okresie twórczości Pressmane’a (1951). Artysta spędził wojnę w Paryżu, gdzie ukrywał się u rodziny i przyjaciół. Nie przestał tworzyć, a jego prace zyskały wówczas – jak zauważa monografista artysty, Artur Winiarski – ciemną paletę barwną i oszczędność środków ekspresji. Pracę „Pierwsza Komunia” charakteryzuje rozbielona paleta barwna, którą odnajdziemy również w pierwszych obrazach tworzonych po wojnie. Na tle kominka, na którym stoi wazon z bukietem kwiatów, malarz ujął dziewczynę w białej sukience i welonie. Rozegrany w bieli wizerunek postaci w salonie na tle kominka ciekawie dialoguje z obrazami Jamesa Whistlera (obydwie wersje „Symfonii w bieli” tego artysty).
Był malarzem i grafikiem francusko- polskiego pochodzenia działającym w kręgu artystów należących do École de Paris. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie, a później w Warszawie. Jego pierwsza wystawa indywidualna zorganizowana została w 1925 roku w Jerozolimie. Tam też wyjechał po ukończeniu studiów artystycznych. W 1926 przeprowadził się na stałe do Paryża, gdzie zaczął pracować dla Academie Ranson. Jego twórczość portretową i pejzażową cechuje szczególna ekspresja form i barwy. W Paryżu został wcześnie zauważony przez cenionego polskiego marszanda i poetę, Leopolda Zborowskiego, który zaczął kolekcjonować prace artysty oraz stał się jego opiekunem.
Description:
"First Communion", 1942-1951
oil/canvas, 81.5 x 60 cm; signed and dated lower right: 'J. Pressmane | 1942 - 1951', inscribed on the reverse: 'Pressmane', on the stretcher a paper label with description: 'JOSEPH | PRESSMANE' and four auction labels, inscribed on the frame by an inventory number: '1418/MR/15',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Rozwijająca się blisko pięć dekad twórczość Josepha Pressmane’a zawiera w sobie różnorodne wątki gatunkowe. Portret to bodaj z nich najważniejszy, a artysta najczęściej zwykł przedstawiać członków swojej rodziny czy wizerunek własny. Prezentowane dzieło to praca enigmatyczna ze względy na datację. Artysta rozciągnął jej czas na niemal dziesięciolecie. Prawdopodobnie związane jest to z trudnymi czasami okupacji (1942) oraz powrotem, artystyczną rewizją obrazu w dojrzałym, stabilnym okresie twórczości Pressmane’a (1951). Artysta spędził wojnę w Paryżu, gdzie ukrywał się u rodziny i przyjaciół. Nie przestał tworzyć, a jego prace zyskały wówczas – jak zauważa monografista artysty, Artur Winiarski – ciemną paletę barwną i oszczędność środków ekspresji. Pracę „Pierwsza Komunia” charakteryzuje rozbielona paleta barwna, którą odnajdziemy również w pierwszych obrazach tworzonych po wojnie. Na tle kominka, na którym stoi wazon z bukietem kwiatów, malarz ujął dziewczynę w białej sukience i welonie. Rozegrany w bieli wizerunek postaci w salonie na tle kominka ciekawie dialoguje z obrazami Jamesa Whistlera (obydwie wersje „Symfonii w bieli” tego artysty).
Był malarzem i grafikiem francusko- polskiego pochodzenia działającym w kręgu artystów należących do École de Paris. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie, a później w Warszawie. Jego pierwsza wystawa indywidualna zorganizowana została w 1925 roku w Jerozolimie. Tam też wyjechał po ukończeniu studiów artystycznych. W 1926 przeprowadził się na stałe do Paryża, gdzie zaczął pracować dla Academie Ranson. Jego twórczość portretową i pejzażową cechuje szczególna ekspresja form i barwy. W Paryżu został wcześnie zauważony przez cenionego polskiego marszanda i poetę, Leopolda Zborowskiego, który zaczął kolekcjonować prace artysty oraz stał się jego opiekunem.
Description:
"First Communion", 1942-1951
oil/canvas, 81.5 x 60 cm; signed and dated lower right: 'J. Pressmane | 1942 - 1951', inscribed on the reverse: 'Pressmane', on the stretcher a paper label with description: 'JOSEPH | PRESSMANE' and four auction labels, inscribed on the frame by an inventory number: '1418/MR/15',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'J. Pressmane | 1942 - 1951'
Proweniencja
dom aukcyjny Drouot Estimations, Paryż, czerwiec 2015; kolekcja prywatna, Warszawa
Literatura
Joseph Pressmane. Mistrzowie École de Paris, katalog wystawy, red. Artur Winiarski, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2019, nr kat. 43, s. 102 (il.)
Wystawiany
Joseph Pressmane. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 18 maja – 28 września 2019