30
Stanisław Eleszkiewicz | "Szermierz w błękitnym uniformie"
Estymacja:
5,000 zł - 7,000 zł
Sprzedane
4,800 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Wymiary
22,5 x 15,5 cm
Kategoria
Opis
olej/papier naklejony na tekturę, 22,5 x 15,5 cm, sygnowany l.d.: 'S.E.', na odwrociu papierowa nalepka wystawowa Lipert Gallery w Nowym Jorku oraz numer katalogowy: '11'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„[Eleszkiewicz] obserwował otoczenie, kreował bohaterów. Nazywał ich apaszami. Rysował i malował siedzących w małych knajpkach, z fajką, z lampką wina, dyskutujących, grających w karty lub bilard. Ich wyraziste emocje podkreślał ruchliwością ciał i gestykulacją rąk o silnych, giętkich dłoniach. Fascynowali go również niezdarni, biedniejsi. Obserwował naturalność zachowań, nieskrępowaną żadnymi konwenansami. W swych kompozycjach przenosił ich niekiedy w świat własnej wyobraźni. Włóczęgów zamieniał w wędrowców, Don Kichotów, otwierał przed nimi nowe, szerokie przestrzenie. Kompozycje symboliczne, niekiedy z elementami surrealistycznymi zajmowały w twórczości Eleszkiewicza ważne miejsce. (…) W burzy rozlicznych talentów École de Paris, Eleszkiewiczowi najbliżsi byli artyści o tendencjach ekspresjonistycznych, zwłaszcza ze wschodu Europy, jak Soutine, a szczególnie Chagall. Od całego środowiska odcinał się jednak zasadniczo swą oryginalnością, nie fałszowaną żadnymi eliksirami mody”.
HANNA BARTNICKA-GÓRSKA, ELESZKIEWICZ: WARIACJE PROWINCJALNE W PARYŻU, „ART & BUSINESS”, 2002, NR 11, s. 26
Malarz, rysownik, projektant mozaik i witraży. Od roku 1914 uczył się w Szkole Sztuk Pięknych w Mirgorodzie. W 1918 roku wstąpił do wojska, a ciężko ranny przez pół roku przebywał w szpitalu. W latach 1919-1921 studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Atenach. Następnie przebywał w Neapolu, Rzymie, i w Persji, a w roku 1923 zamieszkał na stałe w Paryżu, gdzie aktywnie uczestniczył w życiu wystawienniczym. Tworzył w duchu malarstwa kręgu École de Paris. Malował portrety, sceny rodzajowe i kompozycje symboliczne.
Description:
"Fencer in blue uniform"
oil/paper mounted on paperboard, 22.5 x 15.5 cm; signed lower left: 'S.E.', on the reverse a paper, exhibition label of Lipert Gallery in New York and a catalogue number: '11',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„[Eleszkiewicz] obserwował otoczenie, kreował bohaterów. Nazywał ich apaszami. Rysował i malował siedzących w małych knajpkach, z fajką, z lampką wina, dyskutujących, grających w karty lub bilard. Ich wyraziste emocje podkreślał ruchliwością ciał i gestykulacją rąk o silnych, giętkich dłoniach. Fascynowali go również niezdarni, biedniejsi. Obserwował naturalność zachowań, nieskrępowaną żadnymi konwenansami. W swych kompozycjach przenosił ich niekiedy w świat własnej wyobraźni. Włóczęgów zamieniał w wędrowców, Don Kichotów, otwierał przed nimi nowe, szerokie przestrzenie. Kompozycje symboliczne, niekiedy z elementami surrealistycznymi zajmowały w twórczości Eleszkiewicza ważne miejsce. (…) W burzy rozlicznych talentów École de Paris, Eleszkiewiczowi najbliżsi byli artyści o tendencjach ekspresjonistycznych, zwłaszcza ze wschodu Europy, jak Soutine, a szczególnie Chagall. Od całego środowiska odcinał się jednak zasadniczo swą oryginalnością, nie fałszowaną żadnymi eliksirami mody”.
HANNA BARTNICKA-GÓRSKA, ELESZKIEWICZ: WARIACJE PROWINCJALNE W PARYŻU, „ART & BUSINESS”, 2002, NR 11, s. 26
Malarz, rysownik, projektant mozaik i witraży. Od roku 1914 uczył się w Szkole Sztuk Pięknych w Mirgorodzie. W 1918 roku wstąpił do wojska, a ciężko ranny przez pół roku przebywał w szpitalu. W latach 1919-1921 studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Atenach. Następnie przebywał w Neapolu, Rzymie, i w Persji, a w roku 1923 zamieszkał na stałe w Paryżu, gdzie aktywnie uczestniczył w życiu wystawienniczym. Tworzył w duchu malarstwa kręgu École de Paris. Malował portrety, sceny rodzajowe i kompozycje symboliczne.
Description:
"Fencer in blue uniform"
oil/paper mounted on paperboard, 22.5 x 15.5 cm; signed lower left: 'S.E.', on the reverse a paper, exhibition label of Lipert Gallery in New York and a catalogue number: '11',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/papier naklejony na tekturę
Sygnatura
sygnowany l.d.: 'S.E.'
Proweniencja
zakup bezpośrednio od artysty; kolekcja prywatna, Nowy Jork; kolekcja prywatna, Polska; DESA Unicum, Warszawa, wrzesień 2018; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Stanisław Eleszkiewicz 1900-1963. Paintings and Drawings, katalog wystawy, Lipert Gallery w Nowym Jorku, Nowy Jork 1986, nr kat. 11 (il.)
Wystawiany
Stanisław Eleszkiewicz 1900-1963. Paintings and Drawings, Lipert Gallery, Nowy Jork, 10 maja - 14 czerwca 1986