Powrót do DESA.PL
23 of Liczba obiektów: 120
23
Wlastimil Hofman | Portret legionisty, 1931
Estymacja:
9,000 zł - 12,000 zł
Sprzedane
8,000 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Dawna
Wymiary
65,5 x 54,5 cm
Opis
olej/płótno, 65,5 x 54,5 cm, sygnowany i datowany l.d.: 'Wlastimil Hofman | 1931', na ramie nalepka aukcyjna

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Sztukę artystów-żołnierzy powstającą na froncie, w instytucjach tyłowych Legionów Polskich i w agendach Naczelnego Komitetu Narodowego uzupełniała bogata i różnorodna twórczość artystów popierających niepodległościowe dążenia Legionów i ich czyn zbrojny” (Wacława Milewska, Maria Zientara, Sztuka Legionów Polskich i jej twórcy 1914-1918, Kraków 1999, s. 356). Wlastimil Hofman był rzeczonym artystą-sympatykiem Legionów. Choć sam do nich nie należał, popierał ideę oddziału wojskowego, który szerzyć będzie ideę niepodległościową. Hofman, urodzony w Karlinie koło Pragi, służbę odbył w armii austro-węgierskiej. Na froncie Wielkiej Wojny walczył krótko, a jego udział przerwał upadek z konia. Po wojnie, od 1920, artysta mieszkał na stałe w Krakowie. Uprawiał symbolistyczne w charakterze malarstwo, w którym wielokrotnie odwoływał się do sfery romantycznych symboli związanych z ruchem niepodległościowym. Prezentowany portret legionisty powstał na początku lat 30. XX wieku. Hofman odwoływał się więc do żywego i silnego mitu legionowego z perspektywy ponad dekady. Nieznany żołnierz został przedstawiony w mundurze szeregowego Legionów Piłsudskiego. W oddali artysta umieścił niewielką postać – na tle kurtyny lasu przedstawił kobietę-anioła wznoszącą się do góry z mieczem. Postać koresponduje z sylwetką bogini zwycięstwa Nike lub Polonii. Tego rodzaju redakcja przywodzi na myśl „W tumanie” Jacka Malczewskiego (1893-4, Muzeum Narodowe w Poznaniu), gdzie z tumanu, sponad pól, unosi się w powietrze kobieta – figura zniewolonej Polski. U Hofmana – swobodnie wznosi się ku niebu na znak wyzwolenia Rzeczpospolitej, którą oswobodzili Legioniści.
W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Floriana Cynka, Jacka Malczewskiego, Józefa Unierzyskiego i Jana Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J. L. Gerôme`a. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Należał m.in. do TAP "Sztuka", Grupy Zero, Grupy Pięciu oraz "Secesji" wiedeńskiej. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.

Description:
Portrait of legionary, 1931
oil/canvas, 65.5 x 54.5 cm; signed and dated lower left: 'Wlastimil Hofman | 1931', on the frame an auction label,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany l.d.: 'Wlastimil Hofman | 1931'