63
Piotr Hipolit Krasnodębski | Portret dziewczyny, 1901
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
22,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
56,5 x 39,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno naklejone na sklejkę, 56,5 x 39,5 cm, sygnowany monogramem i datowany wewnątrz kompozycji: 'PHK | 1901', na odwrociu ramy nalepka Artystycznej Wytwórni Ram F. Burdyńskiego w Warszawie
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Krasnodębski, artysta urodzony w 1876 roku edukację artystyczną zdobywał początkowo w pracowni Jana Owidzkiego, a następnie w Szkole Rysunkowej Wojciecha Gersona. Od 1898 roku uczył się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod okiem Jana Stanisławskiego, Jacka Malczewskiego oraz Leona Wyczółkowskiego. Ukończył studia z odznaczeniem i nagrodą rządową. Zaraz potem udał się w długą podróż po Europie. W pierwszym okresie twórczości, w malarstwie Krasnodębskiego ujawniała się wyraźna inspiracja twórczością Jacka Malczewskiego. Szczególnie wyraźna była w wykonywanych wówczas studiach głów oraz portretach. W kolejnych latach twórczości skoncentrował się na finezyjnie malowanych martwych naturach oraz pejzażach, w których uwidaczniała się jego szczególna wrażliwość na problem światła w obrazie. „Portret dziewczyny” przedstawia młodą dziewczynę ujętą z profilu, ubraną w granatowo-bordową sukienkę, której kolorystyka koreluje z błękitno-pomarańczowym niedookreślonym tłem. Artysta skoncentrował swoją uwagę na zafrasowanej twarzy z przymkniętymi oczami, akcentując rysy i mimikę twarzy intensywnym światłem padającym z prawej strony kompozycji. Melancholijny wyraz, jaki nadał artysta modelce był charakterystyczny dla przedstawień portretowych przełomu wieków.
Edukację artystyczną rozpoczął w prywatnej pracowni Jana Owidzkiego, następnie kontynuował ją w Szkole Rysunkowej Wojciecha Gerona w Warszawie. Od 1898 roku studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie znajdował się pod silnym wpływem Jana Stanisławskiego. Pracował jako zarządca dóbr Leopolda Kronenberga, równocześnie działając artystycznie. Był członkiem Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, należał także do Stowarzyszenia Artystów Warszawskich "Odłam", Warszawskiego Towarzystwa Artystycznego Polskiej Sztuki Stosowanej i Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Graficznych. Wystawiał głównie w warszawskiej Zachęcie, a także w Salonie Krywulta oraz na wystawach we Lwowie, Łodzi, Poznaniu, Wiedniu i Petersburgu. Malował pejzaże, martwe natury, portrety. Odrębny dział jego twórczości stanowi grafika. Jest uznawany za prekursora nowoczesnego drzeworytu w Polsce.
Description:
Portrait of a girl, 1901
oil/canvas mounted on plywood, 56.5 x 39.5 cm; signed with monogram and dated into depiction: 'PHK | 1901', on the frame's backside a lable of Artystyczna Wytwornia Ram F. Burdynskiego in Warsaw,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Krasnodębski, artysta urodzony w 1876 roku edukację artystyczną zdobywał początkowo w pracowni Jana Owidzkiego, a następnie w Szkole Rysunkowej Wojciecha Gersona. Od 1898 roku uczył się w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod okiem Jana Stanisławskiego, Jacka Malczewskiego oraz Leona Wyczółkowskiego. Ukończył studia z odznaczeniem i nagrodą rządową. Zaraz potem udał się w długą podróż po Europie. W pierwszym okresie twórczości, w malarstwie Krasnodębskiego ujawniała się wyraźna inspiracja twórczością Jacka Malczewskiego. Szczególnie wyraźna była w wykonywanych wówczas studiach głów oraz portretach. W kolejnych latach twórczości skoncentrował się na finezyjnie malowanych martwych naturach oraz pejzażach, w których uwidaczniała się jego szczególna wrażliwość na problem światła w obrazie. „Portret dziewczyny” przedstawia młodą dziewczynę ujętą z profilu, ubraną w granatowo-bordową sukienkę, której kolorystyka koreluje z błękitno-pomarańczowym niedookreślonym tłem. Artysta skoncentrował swoją uwagę na zafrasowanej twarzy z przymkniętymi oczami, akcentując rysy i mimikę twarzy intensywnym światłem padającym z prawej strony kompozycji. Melancholijny wyraz, jaki nadał artysta modelce był charakterystyczny dla przedstawień portretowych przełomu wieków.
Edukację artystyczną rozpoczął w prywatnej pracowni Jana Owidzkiego, następnie kontynuował ją w Szkole Rysunkowej Wojciecha Gerona w Warszawie. Od 1898 roku studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie znajdował się pod silnym wpływem Jana Stanisławskiego. Pracował jako zarządca dóbr Leopolda Kronenberga, równocześnie działając artystycznie. Był członkiem Komitetu Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, należał także do Stowarzyszenia Artystów Warszawskich "Odłam", Warszawskiego Towarzystwa Artystycznego Polskiej Sztuki Stosowanej i Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Graficznych. Wystawiał głównie w warszawskiej Zachęcie, a także w Salonie Krywulta oraz na wystawach we Lwowie, Łodzi, Poznaniu, Wiedniu i Petersburgu. Malował pejzaże, martwe natury, portrety. Odrębny dział jego twórczości stanowi grafika. Jest uznawany za prekursora nowoczesnego drzeworytu w Polsce.
Description:
Portrait of a girl, 1901
oil/canvas mounted on plywood, 56.5 x 39.5 cm; signed with monogram and dated into depiction: 'PHK | 1901', on the frame's backside a lable of Artystyczna Wytwornia Ram F. Burdynskiego in Warsaw,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno naklejone na sklejkę
Proweniencja
spuścizna po malarzu Piotrze Hipolicie Krasnodębskim