Powrót do DESA.PL
55 of Liczba obiektów: 73
55
Tadeusz Ajdukiewicz | Pejzaż nadwodny z bawołami i czaplą, 1914
Estymacja:
26,000 zł - 35,000 zł
Sprzedane
24,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
80 x 105,5 cm
Opis
olej/płótno, 80 x 105,5 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'Tadeusz Ajdukiewicz | 1914',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


Dzieła Tadeusza Ajdukiewicza, współcześnie nieco zapomniane, w swojej epoce cieszyły się popularnością na międzynarodowym rynku sztuki. Ajdukiewicz wywodził się z krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, gdzie od 1868 kształcił się w pracowni Władysława Łuszczkiewicza, historyka sztuki i prekursora historyzmu w polskim malarstwie. Tam otrzymał stypendium, co pozwoliło mu wyjechać z Wojciechem Kossakiem do Wiednia. Następnie obaj malarze przenieśli się do Monachium – Ajdukiewicz rozwijał swoje umiejętności w pracowni Józefa Brandta, co miało niewątpliwy wpływ na profil jego dojrzałej twórczości. Po zakończeniu studiów artysta zajmował się głównie malarstwem portretowym. Tworzone na zamówienie obrazy powstawały wtedy zwykle na polskich dworach kresowych. Sytuacja ta zmieniła się diametralnie w 1877, kiedy to Ajdukiewicz wyjechał do Paryża, skąd wyruszył w podróż artystyczną na Bliski Wschód. To właśnie wtedy artysta uległ urokowi orientalnych pejzaży i całej kultury wschodniej. Echa wrażeń, których malarz doświadczył podczas tej dalekiej podróży, pobrzmiewają w dziełach o tematyce orientalnej, które przewijają się przez cały okres twórczości Tadeusza Ajdukiewicza. W 1882 Ajdukiewicz przeniósł się do Wiednia na stałe i przejął pracownię po słynnym malarzu Hansie Makarcie. Był to okres artystycznej i finansowej prosperity. Polak cieszył się bowiem względami dworu habsburskiego i austriackich możnych. W następnych dekadach portretował arystokrację oraz realizował zamówienia rządowe m.in. w Anglii, Bułgarii, Rumunii (mianowano go nadwornym malarzem Karola I) czy Turcji. Na zlecenie rumuńskiego Ministerstwa Wojny opracował album poświęcony umundurowaniu wojsk. Od 1904 mieszkał pod Bukaresztem i pracował jako malarz rumuńskiego dworu. Z tego też okresu pochodzi prezentowany w katalogu pejzaż nadwodny z bawołami i czaplą. Dzieło oznacza się urokliwym zakomponowaniem tematu, którego pogodny nastrój został obudowany doskonałym warsztatem malarskim uwrażliwionym na światło i soczystość barw. Pejzażem tym Ajdukiewicz udowadnia, że potrafi poruszać się w wielu gatunkach malarskich, a wczucie się w harmonijność i koloryzm pejzażu pozwala na osiągnięcie finezji równej scenom orientalnym i dworskim portretom.
W latach 1868/69 - 72/73 studiował malarstwo w krakowskiej SSP u W. Łuszczkiewicza. Studia zagraniczne dzięki stypendium odbył wraz z W. Kossakiem w akademii w Wiedniu, potem studiował także w Monachium u O. Seitza i A. Wagnera oraz w prywatnej pracowni Józefa Brandta. Ok. 1877 udał się do Paryża, skąd wyruszył w podróż po Bliskim Wschodzie. Ok. 1882 wyjechał do Wiednia, gdzie otrzymał pracownię po zmarłym malarzu nadwornym cesarza Hansie Makarcie; zyskał znaczny rozgłos i cieszył się względami dworu i arystokracji. Po 1893 roku wiele podróżował malując portrety na zamówienia - był w Londynie, Sofii, Konstantynopolu, Bukareszcie, Petersburgu. Wystawiał w krakowskim TPSP i warszawskiej Zachęcie, uczestniczył także w wystawach w Wiedniu, Dreźnie, Monachium, Pradze. Malował sceny rodzajowe i batalistyczne oraz reprezentacyjne portrety.

Description:
Aquatic landscape with buffalo and heron, 1914
oil/canvas, 80 x 105.5 cm; signed and dated lower right: 'Tadeusz Ajdukiewicz | 1914',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
kolekcja prywatna, Bukareszt