54
Tadeusz Popiel | Poranek, po/lub 1891
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
40,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Tadeusz Popiel (1863 - 1913)
Wymiary
95 x 160 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 95 x 160 cm, sygnowany p.d.: 'T. Popiel',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Tadeusz Popiel zapisał się w polskiej historii sztuki nie tylko jako twórca kameralnego malarstwa sztalugowego, lecz również malarz kompozycji monumentalnych – zarówno ściennych, jak i witrażowych. Popiel współtworzył także wielkoformatowe panoramy, z których najważniejszą była „Panorama Racławicka”. Artysta malował tam partie krajobrazowe, skupiając się na sylwetkach drzew i wiejskich chałupach. Te elementy uważnie traktował także iw mniejszych kompozycjach olejnych, czego przykładem jest prezentowana w katalogu praca. Pokaźnych rozmiarów płótno przedstawia wiejską dziewczynę na tle rozbudowanego pejzażu. Jej postać stanowi tu jedyny element ludzkiego sztafażu, który staje się jednakże bardzo istotny. Zespojenie człowieka z naturą jest tutaj aż nad wyraz widoczne. Omawianą kompozycję należałoby rozpatrywać w nawiązaniu do innych prac Popiela będących mniejszymi replikami tegoż motywu. „Poranek” to podobna scena autorstwa Popiela ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, znana dzisiaj również z archiwalnych pocztówek. W zbiorach prywatnych znajduje się jeszcze inna wersja funkcjonująca pod analogicznym tytułem. We wszystkich przedstawieniach zaobserwować możemy sylwetkę chłopki w charakterystycznej, nieco wygiętej w tył pozie z ręką umieszczoną za głową. Tytuły, jak również i nastrojowe niebo z bladoróżowymi tonami nad horyzontem bezsprzecznie wskazują na porę dnia. Artysta ukazuje tu zawsze moment na chwilę przed wschodem słońca. Modelki wstają i budzą się wraz z nim, gotowe do pracy. W kompozycjach tych szczególnie widoczne jest zauroczenie malarza polską wsią. Popiel poprzez dobór pory dnia i wkomponowanie w nią postaci ludzkiej wyraził bardzo istotne i silnie eksplorowane przez artystów-chłopomanów zagadnienia. Człowiek staje się tutaj integralną częścią świata przyrody. Jego życie determinowane jest poprzez zmieniające się pory roku i upływający w ciągu doby czas. Na przełomie XIX i XX stulecia malarze chętnie podejmowali wyprawy na łono natury, osobiście badając wiejskie przestrzenie. Ci gorliwsi nawet się tam osiedlali. Także i Tadeusz Popiel pod koniec życia zamieszkał w podkrakowskich Swoszowicach.
Tadeusz Popiel pochodził z artystycznej rodziny - jego brat, Antoni, był rzeźbiarzem. Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w latach 1876-1884 u Jana Matejki. Studia uzupełniał w Wiedniu u Hansa Makarta, później w Monachium. W 1899 roku odbył podróż artystyczną do Berlina, Kopenhagi, Monachium, Wiednia i Pragi. W roku 1899 współpracował z Wojciechem Kossakiem i Janem Styką przy malowaniu "Panoramie Racławickiej". Zdobył dwa złote medale na wystawach w Paryżu (1890) i San Francisco (1894). Malował kompozycje historyczne, religijne, rodzajowe oraz portrety; zajmował się także malarstwem ściennym.
Description:
Morining, po/lub 1891
oil/canvas, 95 x 160 cm; signed lower right: 'T. Popiel',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Tadeusz Popiel zapisał się w polskiej historii sztuki nie tylko jako twórca kameralnego malarstwa sztalugowego, lecz również malarz kompozycji monumentalnych – zarówno ściennych, jak i witrażowych. Popiel współtworzył także wielkoformatowe panoramy, z których najważniejszą była „Panorama Racławicka”. Artysta malował tam partie krajobrazowe, skupiając się na sylwetkach drzew i wiejskich chałupach. Te elementy uważnie traktował także iw mniejszych kompozycjach olejnych, czego przykładem jest prezentowana w katalogu praca. Pokaźnych rozmiarów płótno przedstawia wiejską dziewczynę na tle rozbudowanego pejzażu. Jej postać stanowi tu jedyny element ludzkiego sztafażu, który staje się jednakże bardzo istotny. Zespojenie człowieka z naturą jest tutaj aż nad wyraz widoczne. Omawianą kompozycję należałoby rozpatrywać w nawiązaniu do innych prac Popiela będących mniejszymi replikami tegoż motywu. „Poranek” to podobna scena autorstwa Popiela ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, znana dzisiaj również z archiwalnych pocztówek. W zbiorach prywatnych znajduje się jeszcze inna wersja funkcjonująca pod analogicznym tytułem. We wszystkich przedstawieniach zaobserwować możemy sylwetkę chłopki w charakterystycznej, nieco wygiętej w tył pozie z ręką umieszczoną za głową. Tytuły, jak również i nastrojowe niebo z bladoróżowymi tonami nad horyzontem bezsprzecznie wskazują na porę dnia. Artysta ukazuje tu zawsze moment na chwilę przed wschodem słońca. Modelki wstają i budzą się wraz z nim, gotowe do pracy. W kompozycjach tych szczególnie widoczne jest zauroczenie malarza polską wsią. Popiel poprzez dobór pory dnia i wkomponowanie w nią postaci ludzkiej wyraził bardzo istotne i silnie eksplorowane przez artystów-chłopomanów zagadnienia. Człowiek staje się tutaj integralną częścią świata przyrody. Jego życie determinowane jest poprzez zmieniające się pory roku i upływający w ciągu doby czas. Na przełomie XIX i XX stulecia malarze chętnie podejmowali wyprawy na łono natury, osobiście badając wiejskie przestrzenie. Ci gorliwsi nawet się tam osiedlali. Także i Tadeusz Popiel pod koniec życia zamieszkał w podkrakowskich Swoszowicach.
Tadeusz Popiel pochodził z artystycznej rodziny - jego brat, Antoni, był rzeźbiarzem. Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w latach 1876-1884 u Jana Matejki. Studia uzupełniał w Wiedniu u Hansa Makarta, później w Monachium. W 1899 roku odbył podróż artystyczną do Berlina, Kopenhagi, Monachium, Wiednia i Pragi. W roku 1899 współpracował z Wojciechem Kossakiem i Janem Styką przy malowaniu "Panoramie Racławickiej". Zdobył dwa złote medale na wystawach w Paryżu (1890) i San Francisco (1894). Malował kompozycje historyczne, religijne, rodzajowe oraz portrety; zajmował się także malarstwem ściennym.
Description:
Morining, po/lub 1891
oil/canvas, 95 x 160 cm; signed lower right: 'T. Popiel',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
kolekcja prywatna, Czechy