53
Abraham Neumann | Wioska w śniegu
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Abraham Neumann (1873 - 1942)
Wymiary
70 x 100 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 70 x 100 cm, sygnowany l.d.: 'A. Neumann',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Abraham Neumann pochodził z mazowieckiego Sierpca, skąd po domniemanej nauce w jesziwie przyjechał do Warszawy. Dzięki materialnemu wsparciu polskiego ziemianina Romualda Cisłowskiego mógł rozpocząć studia na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Jacka Malczewskiego. Od 1900 roku przebywał w Paryżu, gdzie poza krótką, bo zaledwie trzymiesięczną, nauką u Jean-Paula Lorrainsa, spędził wiele czasu w Luwrze, w którym kopiował obrazy. Po powrocie do kraju kontynuował kształcenie w krakowskiej Akademii, tym razem u Leona Wyczółkowskiego i Jana Stanisławskiego. To właśnie kontakt z tym ostatnim okazał się dla Neumana decydujący i uczynił zeń pejzażystę. Stanisławski, nauczyciel znakomity i kochany przez (zapewne większość) studentów, przekazał uczniowi nie tylko znajomość warsztatu, lecz także – awłaściwie przede wszystkim – emocjonalny stosunek do polskiej przyrody. Tatry zajmują w twórczości Abrahama Neumana wyjątkowe miejsce. Artysta wyprawiał się tutaj jako student krakowskiej akademii, by potem związać się z tymi stronami na całe lata. Przed długimi wojażami, podczas których odwiedził Wiedeń, Stany Zjednoczone czy Palestynę, przez pięć lat (1908-13) mieszkał w Zakopanem. Po powrocie do Polski zamieszkał zaś w Nowym Targu. Prezentowana praca pochodzi zapewne z wczesnego okresu twórczości, w którym autor najchętniej przedstawiał właśnie Tatry i podkrakowskie wsie. Zwraca tu uwagę wąska gama barwna i pasowość kompozycji, bliska w ascetyzmie sztuce japońskiego drzeworytu.
W roku 1891 przybył do Warszawy. Zarabiał na życie malując portrety i równocześnie uczył się w Szkole Rysunkowej u Wojciecha Gersona. W latach 1897-1902 studiował w krakowskiej ASP u Jacka Malczewskiego, Leona Wyczółkowskiego i Jana Stanisławskiego. W 1900 był w Paryżu, gdzie przez parę miesięcy uczęszczał do Academie Julian, zwiedził też Belgię, Holandię, Anglię i Niemcy. Jego edukację artystyczną uzupełniły wizyty w muzeach w Europie i Stanach Zjednoczonych. Lata 1904 i 1925-27 spędził w Palestynie, gdzie uczył w Szkole Sztuk Pięknych i Przemysłu Artystycznego. Podczas II wojny światowej był więziony w krakowskim getcie. Został rozstrzelany w 1942 roku. Malował głównie pejzaże, motywy architektoniczne, wnętrza i martwe natury.
Description:
Village in the snow
oil/canvas, 70 x 100 cm; signed lower left: 'A. Neumann',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Abraham Neumann pochodził z mazowieckiego Sierpca, skąd po domniemanej nauce w jesziwie przyjechał do Warszawy. Dzięki materialnemu wsparciu polskiego ziemianina Romualda Cisłowskiego mógł rozpocząć studia na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Jacka Malczewskiego. Od 1900 roku przebywał w Paryżu, gdzie poza krótką, bo zaledwie trzymiesięczną, nauką u Jean-Paula Lorrainsa, spędził wiele czasu w Luwrze, w którym kopiował obrazy. Po powrocie do kraju kontynuował kształcenie w krakowskiej Akademii, tym razem u Leona Wyczółkowskiego i Jana Stanisławskiego. To właśnie kontakt z tym ostatnim okazał się dla Neumana decydujący i uczynił zeń pejzażystę. Stanisławski, nauczyciel znakomity i kochany przez (zapewne większość) studentów, przekazał uczniowi nie tylko znajomość warsztatu, lecz także – awłaściwie przede wszystkim – emocjonalny stosunek do polskiej przyrody. Tatry zajmują w twórczości Abrahama Neumana wyjątkowe miejsce. Artysta wyprawiał się tutaj jako student krakowskiej akademii, by potem związać się z tymi stronami na całe lata. Przed długimi wojażami, podczas których odwiedził Wiedeń, Stany Zjednoczone czy Palestynę, przez pięć lat (1908-13) mieszkał w Zakopanem. Po powrocie do Polski zamieszkał zaś w Nowym Targu. Prezentowana praca pochodzi zapewne z wczesnego okresu twórczości, w którym autor najchętniej przedstawiał właśnie Tatry i podkrakowskie wsie. Zwraca tu uwagę wąska gama barwna i pasowość kompozycji, bliska w ascetyzmie sztuce japońskiego drzeworytu.
W roku 1891 przybył do Warszawy. Zarabiał na życie malując portrety i równocześnie uczył się w Szkole Rysunkowej u Wojciecha Gersona. W latach 1897-1902 studiował w krakowskiej ASP u Jacka Malczewskiego, Leona Wyczółkowskiego i Jana Stanisławskiego. W 1900 był w Paryżu, gdzie przez parę miesięcy uczęszczał do Academie Julian, zwiedził też Belgię, Holandię, Anglię i Niemcy. Jego edukację artystyczną uzupełniły wizyty w muzeach w Europie i Stanach Zjednoczonych. Lata 1904 i 1925-27 spędził w Palestynie, gdzie uczył w Szkole Sztuk Pięknych i Przemysłu Artystycznego. Podczas II wojny światowej był więziony w krakowskim getcie. Został rozstrzelany w 1942 roku. Malował głównie pejzaże, motywy architektoniczne, wnętrza i martwe natury.
Description:
Village in the snow
oil/canvas, 70 x 100 cm; signed lower left: 'A. Neumann',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
kolekcja prywatna, Katowice