48
Stanisław Gałek | Dziewczyna zbierająca krokusy
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
24,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Stanisław Gałek (1876 - 1961)
Wymiary
50,5 x 70 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 50,5 x 70 cm, sygnowany l.d.: 'ST. GAŁEK', na odwrociu papierowa karta z dedykacją
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
To urokliwe studium pejzażowe z rzadkim w twórczości malarza sztafażem – dziewczyną zbierającą krokusy zawiera w sobie wszystkie elementy kojarzone z dziełem Gałka. Jego sceny tatrzańskie cieszyły się dużą popularnością jeszcze po drugiej wojnie światowej, a artysta przeszedł do kanonu malarstwa „pod Tatrami”. Swoją edukację rozpoczął w Szkole Zawodowej Przemysłu Drzewnego w Zakopanem. Od 1899 roku przeniósł się krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, a wkrótce studiował także w Kunstgewerbeschule w Monachium oraz École Nationale des Beaux-Arts w Paryżu. Artysta osiadł w Zakopanem na stałe, gdzie włączył się w społeczność inteligentów-przybyszów do Zakopanego. Polana z krokusami, temat charakterystyczny dla wiosennego, tatrzańskiego pejzażu w ogóle, pojawia się w malarstwie naczelnego popularyzatora Podhala, Stanisława Witkiewicza w 1897 roku (Krokusy, Muzeum Narodowe w Krakowie). Zaprzątał również wyobraźnie innego pejzażysty Tatr, Maksa Hanemana, a u Gałka najczęściej pojawia się w połączeniu z widokiem roztopów („Pierwsze krokusy”). Obrazy tego typu najczęściej niedatowane (wyjątek z 1911 roku, kolekcja prywatna) tworzył przez całą karierę (liczne prace w kolekcjach prywatnych).
W latach 1899 - 1900 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem J. Malczewskiego i J. Stanisławskiego. Naukę kontynuował w Kunstgewerbeschule w Monachium oraz w École Nationale des Beaux-Arts w Paryżu. Po przyjeździe do kraju mieszkał w Zakopanem. Należał do Towarzystwa Sztuka Podhalańska. Odbywał liczne podróże artystyczne m.in. do Paryża, do Włoch i na Krym. Po 1945 wystawiał w Zakopanem, gdzie w 1960 odbyła się jego wystawa jubileuszowa oraz z grupą 'Zachęta' w Warszawie. Malował głównie widoki tatrzańskie; w dwudziestoleciu międzywojennym uchodził za najlepszego pejzażystę Tatr. Malował także portrety.
Description:
Girl picking up the crocuses
oil/canvas, 50.5 x 70 cm; signed lower left: 'ST. GALEK', on the reverse paper sheet with a dedication,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
To urokliwe studium pejzażowe z rzadkim w twórczości malarza sztafażem – dziewczyną zbierającą krokusy zawiera w sobie wszystkie elementy kojarzone z dziełem Gałka. Jego sceny tatrzańskie cieszyły się dużą popularnością jeszcze po drugiej wojnie światowej, a artysta przeszedł do kanonu malarstwa „pod Tatrami”. Swoją edukację rozpoczął w Szkole Zawodowej Przemysłu Drzewnego w Zakopanem. Od 1899 roku przeniósł się krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, a wkrótce studiował także w Kunstgewerbeschule w Monachium oraz École Nationale des Beaux-Arts w Paryżu. Artysta osiadł w Zakopanem na stałe, gdzie włączył się w społeczność inteligentów-przybyszów do Zakopanego. Polana z krokusami, temat charakterystyczny dla wiosennego, tatrzańskiego pejzażu w ogóle, pojawia się w malarstwie naczelnego popularyzatora Podhala, Stanisława Witkiewicza w 1897 roku (Krokusy, Muzeum Narodowe w Krakowie). Zaprzątał również wyobraźnie innego pejzażysty Tatr, Maksa Hanemana, a u Gałka najczęściej pojawia się w połączeniu z widokiem roztopów („Pierwsze krokusy”). Obrazy tego typu najczęściej niedatowane (wyjątek z 1911 roku, kolekcja prywatna) tworzył przez całą karierę (liczne prace w kolekcjach prywatnych).
W latach 1899 - 1900 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem J. Malczewskiego i J. Stanisławskiego. Naukę kontynuował w Kunstgewerbeschule w Monachium oraz w École Nationale des Beaux-Arts w Paryżu. Po przyjeździe do kraju mieszkał w Zakopanem. Należał do Towarzystwa Sztuka Podhalańska. Odbywał liczne podróże artystyczne m.in. do Paryża, do Włoch i na Krym. Po 1945 wystawiał w Zakopanem, gdzie w 1960 odbyła się jego wystawa jubileuszowa oraz z grupą 'Zachęta' w Warszawie. Malował głównie widoki tatrzańskie; w dwudziestoleciu międzywojennym uchodził za najlepszego pejzażystę Tatr. Malował także portrety.
Description:
Girl picking up the crocuses
oil/canvas, 50.5 x 70 cm; signed lower left: 'ST. GALEK', on the reverse paper sheet with a dedication,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
kolekcja prywatna, Wielkopolska