46
Marian Trzebiński | Chata, 1909
Estymacja:
7,000 zł - 9,000 zł
Sprzedane
6,500 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Marian Trzebiński (1871 - 1942)
Wymiary
42 x 56,5 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 42 x 56,5 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'MTrzebiński, 909',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Twórczość Mariana Trzebińskiego kojarzona jest przede wszystkim z malarskimi i graficznymi widokami miejskiej architektury. Jego akwarele były cenione i poszukiwane przez koneserów i chętnie reprodukowane w prasie. Prezentowana praca w interesujący sposób poszerza naszą wiedzę na temat zainteresowań malarza. Jest to pięknie malowany „portret” mało spektakularnej, wernakularnej architektury. Przedstawia zwykły wiejski dom, w którym pozornie nic nie może zainteresować wprawnego weducisty. Jest jednak inaczej. Trzebiński, obierając sobie tę chatę za obiekt zainteresowania, zachował się jak malarz martwych natur. Zajmuje go tu nie tylko kształt przedmiotu, lecz również jego kondycja, która nam może przypominać o przemijaniu. Marian Trzebiński artystyczną edukację odebrał w Warszawie, w Szkole Rysunkowej Wojciecha Gersona. Stamtąd przeniósł się do Monachium, by odbyć studia m.in. uAntona Ažbego. Wreszcie dopełnił naukę w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Leona Wyczółkowskiego i Teodora Axentowicza. W latach 20. malarz zaangażował się w tworzenie Muzeum Lubelskiego, którego był kustoszem. Poza interesującą twórczością Trzebiński pozostawił po sobie interesujący dziennik pt.: „Pamiętnik malarza” – wydany pod koniec lat 50. w opracowaniu Macieja Masłowskiego.
Malarz i litograf. Studiował w Szkole Rysunkowej w Warszawie u Wojciecha Gersona, w Krakowie u Teodora Axentowicza oraz Leona Wyczółkowskiego, a także prywatnej szkole Stanisława Grocholskiego i Antona Ažbego.w Monachium. Zajmował się głównie rysunkiem i akwarelą. Tworzył widoki miast, które służyły do wydawania w formie pocztówek. Wystawiał w Warszawie u Krywulta (1903, 1908) i w Krakowie (1912). Współzałożyciel Muzeum w Lublinie.
Description:
Cottage, 1909
oil/canvas, 42 x 56.5 cm; signed and dated lower right: 'MTrzebinski, 909',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Twórczość Mariana Trzebińskiego kojarzona jest przede wszystkim z malarskimi i graficznymi widokami miejskiej architektury. Jego akwarele były cenione i poszukiwane przez koneserów i chętnie reprodukowane w prasie. Prezentowana praca w interesujący sposób poszerza naszą wiedzę na temat zainteresowań malarza. Jest to pięknie malowany „portret” mało spektakularnej, wernakularnej architektury. Przedstawia zwykły wiejski dom, w którym pozornie nic nie może zainteresować wprawnego weducisty. Jest jednak inaczej. Trzebiński, obierając sobie tę chatę za obiekt zainteresowania, zachował się jak malarz martwych natur. Zajmuje go tu nie tylko kształt przedmiotu, lecz również jego kondycja, która nam może przypominać o przemijaniu. Marian Trzebiński artystyczną edukację odebrał w Warszawie, w Szkole Rysunkowej Wojciecha Gersona. Stamtąd przeniósł się do Monachium, by odbyć studia m.in. uAntona Ažbego. Wreszcie dopełnił naukę w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Leona Wyczółkowskiego i Teodora Axentowicza. W latach 20. malarz zaangażował się w tworzenie Muzeum Lubelskiego, którego był kustoszem. Poza interesującą twórczością Trzebiński pozostawił po sobie interesujący dziennik pt.: „Pamiętnik malarza” – wydany pod koniec lat 50. w opracowaniu Macieja Masłowskiego.
Malarz i litograf. Studiował w Szkole Rysunkowej w Warszawie u Wojciecha Gersona, w Krakowie u Teodora Axentowicza oraz Leona Wyczółkowskiego, a także prywatnej szkole Stanisława Grocholskiego i Antona Ažbego.w Monachium. Zajmował się głównie rysunkiem i akwarelą. Tworzył widoki miast, które służyły do wydawania w formie pocztówek. Wystawiał w Warszawie u Krywulta (1903, 1908) i w Krakowie (1912). Współzałożyciel Muzeum w Lublinie.
Description:
Cottage, 1909
oil/canvas, 42 x 56.5 cm; signed and dated lower right: 'MTrzebinski, 909',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno