39
Henryk Epstein | "Port rybacki w Concarneau" ("Pêcheurs a Concarneau"), 1931
Estymacja:
70,000 zł - 90,000 zł
Sprzedane
68,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Artysta
Henryk Epstein (1891 - 1944)
Wymiary
52 x 70 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 52 x 70 cm, sygnowany p.d.: 'H. Epstein', opisany na odwrociu pismem odręcznym: 'Pecheurs a | Concarneau 1931 | 3', na krośnie malarskim papierowa nalepka z opisem piórem oraz numery inwentarzowe
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Na przestrzeni malarskiej kariery uwidacznia się głęboka fascynacja Epsteina francuskim pejzażem i prowincją. Zakochany we francuskiej wsi, osiadł na stałe pod koniec lat 30. XX wieku w Épernon (Eure-et-Loir). Z zamiłowaniem malował pejzaże Owernii, Korsyki, okolic Paryża, Prowansji czy Bretanii. Czasami jego krajobrazy ukazują umiejętność geometryzowania, zbliżając się formalnie do malarstwa Cézanne’a, innym razem przypominają pejzaże Maurice’a Vlamincka. W efekcie, w większości kompozycji pejzażowych artysty, mamy do czynienia z wyrafinowanym połączeniem Cézanne’owskich form i brył z rozwiązaniami znanymi z malarstwa fowistów.
Tematyka pejzażu bretońskiego i motyw rybackich portów zdominowała malarstwo Epsteina na początku lat trzydziestych. Artysta dążył w nich z jednej strony do zapisu pracy i życia ludności Bretanii, z drugiej natomiast pokazywał się w nich jako wytrawny kolorysta. Chętnie dokonywał kontrastowych zestawień barw ciepłych oraz zimnych. W „Porcie rybackim w Concarneau” zaznaczone ciepłymi kolorami sylwetki rybaków oraz łodzi graniczą z błękitem morza i pogodnego nieba. Epstein stworzył obszerne œuvre dzieł zarówno olejnych jak i akwarel, które stanowią zapis zwyczajów i codzienności rybaków. Ich sylwety bezbłędnie dopełniały specyfikę bretońskiego krajobrazu, chętnie ujmowaną w dziełach malarskich przez twórców kręgu Szkoły Paryskiej.
Uczył się malarstwa przez pewien czas w Monachium. Około 1911 roku wyjechał na stałe do Paryża, gdzie uczęszczał do jednej z pracowni artystycznych na Montparnassie. Był zaprzyjaźniony z Utrillem, Chaimem Soutinem i Amadeo Modiglianim. Wystawiał na Salonach Niezależnych (1921-23, 1925, 1928) oraz na Salonie Jesiennym w 1921 roku i Salonie Tuileryjskim w latach 1927-31. Początkowo interesował się przede wszystkim postimpresjonizmem - syntetyzmem Paula Gauguina i Ecole de Pont-Aven. Później wszedł w krąg malarzy fowistów - André Deraina, Maurice'a Vlamincka i Raoula Dufy, a także Pabla Picassa i Susanne Valadon. W obrazach z lat 1915-20 wyczuwalne są wpływy Cézanne'a i kubizmu, połączone z inspiracją fowizmem i ekspresjonizmem. W latach dwudziestych i trzydziestych Epstein coraz bardziej dynamizował formy, wprowadzał ostre kontrasty barwne i światłocieniowe, czasem stosował wyrazisty kontur. Malował przede wszystkim pejzaże, portrety, martwe natury, ale też kompozycje rodzajowe z wieśniakami, rybakami czy kobietami z półświatka. W latach 1929-31 Epstein odwiedził Bretanię - przebywał w Quiberon oraz w Concarneau - gdzie malował obrazy i akwarele z widokami portów i rybaków, a także "bretońskie" martwe natury z ekspresyjnie przedstawionymi rybami, ptakami i owocami morza.
Description:
"Fishing port in Concarneau" ("Pecheurs a Concarneau"), 1931
oil/canvas, 52 x 70 cm; signed lower right: 'H. Epstein', inscribed in the reverse: 'Pecheurs a | Concarneau 1931 | 3', on the stretcher paper label with description in ink and inventory numbers,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Na przestrzeni malarskiej kariery uwidacznia się głęboka fascynacja Epsteina francuskim pejzażem i prowincją. Zakochany we francuskiej wsi, osiadł na stałe pod koniec lat 30. XX wieku w Épernon (Eure-et-Loir). Z zamiłowaniem malował pejzaże Owernii, Korsyki, okolic Paryża, Prowansji czy Bretanii. Czasami jego krajobrazy ukazują umiejętność geometryzowania, zbliżając się formalnie do malarstwa Cézanne’a, innym razem przypominają pejzaże Maurice’a Vlamincka. W efekcie, w większości kompozycji pejzażowych artysty, mamy do czynienia z wyrafinowanym połączeniem Cézanne’owskich form i brył z rozwiązaniami znanymi z malarstwa fowistów.
Tematyka pejzażu bretońskiego i motyw rybackich portów zdominowała malarstwo Epsteina na początku lat trzydziestych. Artysta dążył w nich z jednej strony do zapisu pracy i życia ludności Bretanii, z drugiej natomiast pokazywał się w nich jako wytrawny kolorysta. Chętnie dokonywał kontrastowych zestawień barw ciepłych oraz zimnych. W „Porcie rybackim w Concarneau” zaznaczone ciepłymi kolorami sylwetki rybaków oraz łodzi graniczą z błękitem morza i pogodnego nieba. Epstein stworzył obszerne œuvre dzieł zarówno olejnych jak i akwarel, które stanowią zapis zwyczajów i codzienności rybaków. Ich sylwety bezbłędnie dopełniały specyfikę bretońskiego krajobrazu, chętnie ujmowaną w dziełach malarskich przez twórców kręgu Szkoły Paryskiej.
Uczył się malarstwa przez pewien czas w Monachium. Około 1911 roku wyjechał na stałe do Paryża, gdzie uczęszczał do jednej z pracowni artystycznych na Montparnassie. Był zaprzyjaźniony z Utrillem, Chaimem Soutinem i Amadeo Modiglianim. Wystawiał na Salonach Niezależnych (1921-23, 1925, 1928) oraz na Salonie Jesiennym w 1921 roku i Salonie Tuileryjskim w latach 1927-31. Początkowo interesował się przede wszystkim postimpresjonizmem - syntetyzmem Paula Gauguina i Ecole de Pont-Aven. Później wszedł w krąg malarzy fowistów - André Deraina, Maurice'a Vlamincka i Raoula Dufy, a także Pabla Picassa i Susanne Valadon. W obrazach z lat 1915-20 wyczuwalne są wpływy Cézanne'a i kubizmu, połączone z inspiracją fowizmem i ekspresjonizmem. W latach dwudziestych i trzydziestych Epstein coraz bardziej dynamizował formy, wprowadzał ostre kontrasty barwne i światłocieniowe, czasem stosował wyrazisty kontur. Malował przede wszystkim pejzaże, portrety, martwe natury, ale też kompozycje rodzajowe z wieśniakami, rybakami czy kobietami z półświatka. W latach 1929-31 Epstein odwiedził Bretanię - przebywał w Quiberon oraz w Concarneau - gdzie malował obrazy i akwarele z widokami portów i rybaków, a także "bretońskie" martwe natury z ekspresyjnie przedstawionymi rybami, ptakami i owocami morza.
Description:
"Fishing port in Concarneau" ("Pecheurs a Concarneau"), 1931
oil/canvas, 52 x 70 cm; signed lower right: 'H. Epstein', inscribed in the reverse: 'Pecheurs a | Concarneau 1931 | 3', on the stretcher paper label with description in ink and inventory numbers,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
DESA Unicum, marzec 2016; kolekcja prywatna, Polska
Literatura
Henri Epstein. Mistrzowie École de Paris, katalog wystawy, red. Artur Winiarski, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2015, nr kat. 68, s. 136 (il.); Malarze polscy w Bretanii (1890-1939), katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2005, nr kat. 11, s. 72 (il.)
Wystawiany
Henri Epstein. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 18 września - 31 grudnia 2015; Malarze polscy w Bretanii (1890-1939), Muzeum Narodowe w Warszawie, 18 lutego - 28 marca 2005