Powrót do DESA.PL
29 of Liczba obiektów: 73
29
Mela Muter Maria Melania Mutermilch | Port w Saint-Tropez, około 1921
Estymacja:
250,000 zł - 350,000 zł
Sprzedane
300,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
50 x 61 cm
Opis
olej/płótno, 50 x 61 cm, sygnowany p.d.: 'Muter', na odwrociu opisany: 'St. TROPEZ | (...) St. RAPHAEL | (...)' oraz stempel celny, na krośnie malarskim papierowa nalepka Galerie Gmurzynska w Kolonii, nalepka z numerem: '24' oraz opisany: 'Ant'

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Port zachwycił mnie od pierwszego wejrzenia. Od razu poczułam, że będzie mi się tu dobrze i efektywnie pracowało. A to dlatego, że St. Tropez było w 1921 jeszcze czyste, nietknięte, nieskażone kutrami, barami i dancingami, było czarującym portem rybaków, którzy skoro wieczór nadchodził odjeżdżali na swych jasnych tartanach o białych lub jasno błękitnych żaglach, ochoczo, wzajemnie się nawołując ze swym akcentem o zapachu czosnku”.

Mela Muter, Saint Tropez, 1921, rękopis w kolekcji Nawrockich, cyt. za: Mela Muter, Malarstwo / Peinture. Katalog zbiorów Muzeum Uniwersyteckiego w Toruniu, Toruń 2010, s. 122

Muter, początkowo eksplorując Bretanię, na Południe dotrze dopiero w 1921, kiedy to na zaproszenie pisarza Henri’ego Barbusse’awyjeżdża do Trayas na Lazurowym Wybrzeżu i maluje cykl „Czerwone skały”. Przy okazji odwiedza Saint-Tropez, gdzie zatrzyma się na wakacyjny pobyt wraz z synem Andrzejem. Jak pisała sama artystka, cicha nadmorska miejscowość spodobała jej się ze względu na malowniczy port rybacki. Obserwując obyczaje rybaków już przed Iwojną światową w Bretanii, tu znalazła się w nowej, barwnej scenerii. Z tego czasu pochodzi bogaty kolorystycznie „Port rybacki w Saint-Tropez” z kolekcji Nawrockich. Prezentowana praca jest nieco odmienna w malarskiej koncepcji. Artystka uspokoiła paletę i całość kompozycji oparła na współgraniu różnokształtnych form kadłubów i żagli łodzi rybackich oraz architektury nabrzeża w tle. Przez zastosowanie rygoru geometrycznej stylizacji artystka zyskała tutaj wyraz bliski nieco późniejszym pracom z czasu kontaktu z kubistą Albertem Gleizesem.
Kształciła się w Szkole Rysunku i Malarstwa dla Kobiet w Warszawie. W 1901 roku osiadła na stałe w Paryżu. Studia artystyczne kontynuowała w Académie de la Grande Chaumiere i Académie Colarossi. Od 1902 roku uczestniczyła w Salonach Paryskich. Była blisko związana z działającą w Paryżu polską kolonią artystyczno-literacką; uczestniczyła w ekspozycjach polskiej sztuki w Towarzystwie Artystów Polskich (1914) i Galerie du Musée Crillon (1922). W latach 1911-14 podróżowała do Hiszpanii, w 1915 i 1919 zwiedzała Szwajcarię. Wiele miesięcy spędziła w Bretanii i w południowych rejonach Francji. Mela Muter wypracowała swój własny, oryginalny styl wyrastający z tradycji postimpresjonizmu. Z malarstwa van Gogha przejęła wyrazisty kontur obiegający formy wydobyte szybkimi, wielokierunkowymi uderzeniami pędzla. Malowała urokliwe pejzaże i widoki miejskie, sceny rodzajowe oraz portrety.

Description:
Port in Saint-Tropez, circa 1921
oil/canvas, 50 x 61 cm; signed lower right: 'Muter', on the reverse inscribed: 'St. TROPEZ | (...) St. RAPHAEL | (...)' and customs stamp, on the stretcher paper label of Galerie Gmurzynska in Cologne, label with number: '24' and inscribed: 'Ant',

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
spuścizna po artystce; Galerie Gmurzynska, Kolona; kolekcja prywatna, Europa