Powrót do DESA.PL
27 of Liczba obiektów: 73
27
Eugeniusz Eibisch | "Dziewczyna w czerwonym kaftaniku", 1963
Estymacja:
45,000 zł - 60,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
89,5 x 70 cm
Opis
olej/płótno, 89,5 x 70 cm, sygnowany p.d.: 'Ebiche', na krośnie malarskim papierowa nalepka aukcyjna i opis, na odwrociu papierowa nalepka własnościowa

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Eugeniusz Eibisch wyjechał do Paryża w 1922 roku z ramienia macierzystej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie jako stypendysta rządu francuskiego. Malarz przebywał we Francji aż do 1939 roku iw tym czasie krystalizowała się jego twórczość na bazie nowoczesnych wzorów malarstwa postimpresjonizmu i Szkoły Paryskiej. Współcześni krytycy chwalili barwną harmonię jego dzieł. Eibisch posługujący się przełożoną na francuski formą nazwiska, Eibiche, w 1926 roku wszedł w kontakt z wpływowym marszandem Leopoldem Zborowskim. Tenże podpisał z artystą kontrakt na wyłączność, dzięki czemu Eibisch stał się ważnym nazwiskiem w kolekcjonerskim pejzażu Paryża. Drugim ważnym promotorem jego malarstwa stał się od 1930 roku słynny galerzysta Georges Bernheim. Doświadczenia plenerów na południu Francji w latach 30. rezonowały także w powojennym dziele Eibischa. Po II wojnie światowej, dzięki międzynarodowemu uznaniu, artysta często wyjeżdżał zagranicę, nadal przebywając i tworząc we Francji. „Dziewczyna w czerwonym kaftaniku” należy do Eibischowskiej rozległej serii portretów kobiecych we wnętrzu. Siedząca w fotelu modelka na tle zielonej kurtyny stała się tylko pretekstem do „rozegrania obrazu po malarsku”, posługują się słowami Jana Cybisa. Eibisch pokrył powierzchnię podobrazia skrzącą się tkanką malarską, niemal zupełnie rozmywając kontury postaci i przedmiotu. Artysta jednak nigdy nie przekroczył granicy abstrakcji, a pryncypium natury było dla niego i kolorystów jego pokolenia naczelnym twórczym imperatywem.
Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Jacka Malczewskiego i Wojciecha Weissa. W 1922 roku wyjechał do Paryża. W czasie pobytu we Francji dużo wystawiał m.in.: na salonach paryskich: Jesiennym i Niezależnych. W 1939 roku wrócił do Polski; objął katedrę rysunku w krakowskiej ASP, a od 1945 roku był rektorem tejże uczelni. W latach 1950-19 był profesorem malarstwa w ASP w Warszawie. Po wojnie brał udział w wielu prestiżowych wystawach na świecie. Otrzymał nagrodę Guggenheim Museum w 1960 roku W okresie paryskim malował pejzaże, martwe natury i portrety bliskie stylistyce Chaima Soutine'a. W latach późniejszych potwierdził swą przynależność do nurtu kolorystycznego.

Description:
"Girl in a red jacket", 1963
oil/canvas, 89.5 x 70 cm; signed lower right: 'Ebiche', on the stretcher paper auction label and descritpion, on the reverse paper property label,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Proweniencja
Chevau-Legers Encheres, Wersal, grudzień 2008; kolekcja prywatna, Polska