Powrót do DESA.PL
7 of Liczba obiektów: 73
7
Teodor Axentowicz | Święto Jordanu
Estymacja:
30,000 zł - 40,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
41 x 32 cm
Opis
olej/tektura, 41 x 32 cm, sygnowany u dołu: 'T. Axentowicz', na odwrociu stemepl wytwórcy materiałów malarskich Schoenfeld & Co. Düsseldorf, stempel składu Reginy Aleksandrowicz w Krakowie oraz wtórnie opisany ołówkiem

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


W dobie modernizmu artyści z powodzeniem uprawiali swoisty kulturowy eskapizm. Blisko końca XIX stulecia podejmowano ucieczki z szybko rozwijających się europejskich metropolii do nieodległych od miasta wsi, a czasem nawet w dalekie zamorskie krainy. Wzorem dla wielu modernistów stał się Paul Gauguin, który porzuciwszy karierę urzędnika, osiedlił się w dalekiej od Paryża Bretanii, a potem wyjechał na antypody Europy – do Oceanii, gdzie, naśladując życie rdzennych mieszkańców Tahiti i innych wysp, uprawiał sztukę, która nie imała się zasad europejskich akademii. Moderniści w tego rodzaju „niecywilizowanych” miejscach poszukiwali szczerości życia i pierwotnej natury. Teodor Axentowicz należał do jednych z pierwszych artystów, którzy w swojej twórczości malarskiej podejmowali tematy huculskie. Karpaccy górale zawładnęli wyobraźnią twórców z terenu Galicji około 1900, lecz Axentowicz tworzył dzieła nawiązujące do ich zwyczajów już w latach 80. XX wieku. Kanwę dla scen malowanych przez artystę stanowiło częstokroć Święto Jordanu, czyli Święto Objawienia Pańskiego obchodzone w kościele prawosławnym i grekokatolickim 19 stycznia. Wtedy, na pamiątkę chrztu Chrystusa, podczas procesji wierni udają się nad pobliską rzekę. Kapłan trzykrotnie zanurza w niej krzyż, symbolicznie czyniąc ją nowym Jordanem. Następnie skrapla przybyłych nad rzekę, a ci poświęconą wodę zabierają ze sobą do domów. Fascynacja artysty huculskimi obrzędami wiązała się z generalnymi tendencjami epoki, choć miała również swój wymiar szczególny. Malowane przezeń Święto Jordanu, często też święto Matki Boskiej Gromnicznej, nosiło wyraz zainteresowania symbolicznymi rytuałami przemiany – śmierci w życie, mroku w światło, wód potopu w wodę życia. Właśnie witalny charakter tych uroczystości Axentowicz podnosił w realizowanych pastelowych kompozycjach. Delikatna technika stanowiła dla nich świetną oprawę. Malarz za pomocą delikatnego, srebrzystego koloru i subtelnej kreski potrafił ożywić duchowy charakter huculskich obrzędów oraz aury przyrody, która im towarzyszyła.
Teodor Axentowicz studiował w akademii monachijskiej pod kierunkiem Gabriela von Hackla oraz u profesorów Sandora Wagnera i Guyli Benczura w latach 1879-82. W 1883 roku wyjechał do Paryża, gdzie uczył się w pracowni Emila Augusta Carolus-Durana. Odbył wiele podróży artystycznych m.in. do Włoszech, Londynu. W 1895 roku objął stanowisko profesora rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, a w 1910 został pierwszym jej rektorem z wyboru. Był współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" oraz członkiem wiedeńskiej "Secesji". Był jednym z najwybitniejszych polskich portrecistów; malował także sceny rodzajowe i historyczne. Ulubionym tematem artysty były sceny z motywami huculskimi - studia postaci, zwyczaje, wierzenia - malowane z dbałością o szczegóły, a jednocześnie bardzo swobodnie oraz przedstawienia symboliczne.

Description:
Epiphany feast
oil/paperboard, 41 x 32 cm; signed at the bottom: 'T. Axentowicz', on the reverse a stamp of art materials manufacturer Schoenfeld & Co. Düsseldorf, stamp of Regina Aleksandrowicz storehouse in Krakow and inscribed secondarily in pencil,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/tektura