2
Roman Kazimierz Kochanowski | Las, po 1910
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
19,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
16,1 x 21,8 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura naklejona na deskę, 16,1 x 21,8 cm, sygnowany l.d.: 'R Kochanowski', na odwrociu ramy papierowa nalepka aukcyjna
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Małe krajobrazy, malowane przeważnie na tekturze Kochanowski tworzył przez całe życie. Cieszyły się one powodzeniem zarówno na rynku sztuki w kraju, jak i za granicą. Pojawiały się na wystawach, kupowali je zagraniczni handlarze i kolekcjonerzy. Przedstawiają zarówno widoki polskie, jak i motywy bawarskie. Miały one swoją charakterystyczną stylistykę i formę, dzięki czemu stały się rozpoznawalne. Przyroda w malarstwie Kochanowskiego obserwowana jest w dosłowny sposób. Jego pejzaże charakteryzuje perfekcyjny rysunek, zazwyczaj gładka faktura i Stimmungowa tonacja kolorystyczna. Zdarzały się jednak pejzaże traktowane bardziej swobodnie i szkicowo, w których zaznaczał jedynie masywniejsze kształty impastową plamą barwną. „Las” jest świadectwem doprowadzenia do mistrzostwa umiejętność operowania formą, scalania i syntetyzowania, ale i odtwarzania impresji pór roku. Tonacja małoformatowego pejzażu przedstawiającego leśny zagajnik utrzymana jest w gamie szarobrązowej, przez co artysta zbliża się do poetyki malarstwa en grisaille. Kochanowski z niesamowitym wyczuciem odtwarza atmosferę jesiennego zmierzchu, wilgotny chłód powietrza, pochmurnego nieba i zmroku oraz wiotkie gałęzie i pnie smukłych drzew.
Naukę rysunku zaczynał w Krakowie u Maksymiliana Cercha. W latach 1873/74 i 1874/75 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Henryka Grabińskiego. W 1875 roku wyjechał do Wiednia, gdzie uczył się w akademii u Christiana Grieppenkerla, później na wydziale pejzażowym u Eduarda Lichtenfelsa. Debiutował na wystawie w krakowskim TPSP w sezonie 1877/78. Na wiosnę 1881 roku przeniósł się na stałe do Monachium. Swoje prace prezentował na wystawach w Düsseldorfie, Monachium, Wiedniu, Berlinie i Saltzburgu. W 1891 otrzymał na międzynarodowej wystawie w Londynie dyplom honorowy II klasy. W 1896 roku brał udział w malowaniu panoramy "Tatry'. Był niezrównanym pejzażystą, oddającym w niewielkich formatach liryzm i nastrój motywów otaczającej go natury; jego krajobrazy o tematyce polskiej cieszyły się wielkim uznaniem wśród krytyków i kolekcjonerów.
Description:
Forest, po 1910
oil/cardboard mounted on wood, 16.1 x 21.8 cm; signed lower left: 'R Kochanowski', on frame's backside a paper exhibition label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Małe krajobrazy, malowane przeważnie na tekturze Kochanowski tworzył przez całe życie. Cieszyły się one powodzeniem zarówno na rynku sztuki w kraju, jak i za granicą. Pojawiały się na wystawach, kupowali je zagraniczni handlarze i kolekcjonerzy. Przedstawiają zarówno widoki polskie, jak i motywy bawarskie. Miały one swoją charakterystyczną stylistykę i formę, dzięki czemu stały się rozpoznawalne. Przyroda w malarstwie Kochanowskiego obserwowana jest w dosłowny sposób. Jego pejzaże charakteryzuje perfekcyjny rysunek, zazwyczaj gładka faktura i Stimmungowa tonacja kolorystyczna. Zdarzały się jednak pejzaże traktowane bardziej swobodnie i szkicowo, w których zaznaczał jedynie masywniejsze kształty impastową plamą barwną. „Las” jest świadectwem doprowadzenia do mistrzostwa umiejętność operowania formą, scalania i syntetyzowania, ale i odtwarzania impresji pór roku. Tonacja małoformatowego pejzażu przedstawiającego leśny zagajnik utrzymana jest w gamie szarobrązowej, przez co artysta zbliża się do poetyki malarstwa en grisaille. Kochanowski z niesamowitym wyczuciem odtwarza atmosferę jesiennego zmierzchu, wilgotny chłód powietrza, pochmurnego nieba i zmroku oraz wiotkie gałęzie i pnie smukłych drzew.
Naukę rysunku zaczynał w Krakowie u Maksymiliana Cercha. W latach 1873/74 i 1874/75 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Henryka Grabińskiego. W 1875 roku wyjechał do Wiednia, gdzie uczył się w akademii u Christiana Grieppenkerla, później na wydziale pejzażowym u Eduarda Lichtenfelsa. Debiutował na wystawie w krakowskim TPSP w sezonie 1877/78. Na wiosnę 1881 roku przeniósł się na stałe do Monachium. Swoje prace prezentował na wystawach w Düsseldorfie, Monachium, Wiedniu, Berlinie i Saltzburgu. W 1891 otrzymał na międzynarodowej wystawie w Londynie dyplom honorowy II klasy. W 1896 roku brał udział w malowaniu panoramy "Tatry'. Był niezrównanym pejzażystą, oddającym w niewielkich formatach liryzm i nastrój motywów otaczającej go natury; jego krajobrazy o tematyce polskiej cieszyły się wielkim uznaniem wśród krytyków i kolekcjonerów.
Description:
Forest, po 1910
oil/cardboard mounted on wood, 16.1 x 21.8 cm; signed lower left: 'R Kochanowski', on frame's backside a paper exhibition label,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/tektura naklejona na deskę
Proweniencja
dom aukcyjny Agra-Art, Warszawa, maj 2005; kolekcja prywatna, Warszawa