1
Roman Kazimierz Kochanowski | Pejzaż jesienny
Estymacja:
12,000 zł - 18,000 zł
Sprzedane
17,000 zł
Aukcja na żywo
Sztuka Dawna. XIX wiek, Modernizm, Międzywojnie
Wymiary
16,1 x 21,2 cm
Kategoria
Opis
olej/tektura naklejona na deskę, 16,1 x 21,2 cm, sygnowany l.d.: 'R. Kochanowski', na odwrociu ramy papierowe nalepki aukcyjne
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Roman Kochanowski był twórcą silnie związanym z kręgiem polskich artystów w Monachium. Początkowo, w latach 1873-75 naukę pobierał w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. Następnie wyjechał do Wiednia, gdzie kształcił się pod kierunkiem Christiana Griepenkerla i Eduarda Lichtenfelsa. Do Monachium przybył w 1885 roku. Nawiązał bliskie kontakty z polskimi artystami takimi jak Antoni Kozakiewicz, Włodzimierz Łoś, Alfred Wierusz- -Kowalski czy Piotr Stachiewicz. W Niemczech jego malarstwo szybko zyskało uznanie szerszej publiczności. Przykuło uwagę między innymi bawarskiego księcia regenta Luitpolda, który z czasem stał częstym gościem w jego pracowni. Pomimo że na stałe związał swoje życie z Bawarią, artysta bardzo często odwiedzał ojczyznę. Najczęściej przyjeżdżał do Krakowa. Powstawało wówczas wiele obrazów i szkiców, najczęściej motywy z okolic Krakowa i znad brzegów Wisły.
Roman Kochanowski uchodzi za mistrza „małych form”, niedużych, czasem wręcz miniaturowych pejzaży. Obrazy artysty wraz z całym pejzażowym repertuarem: drzewami, wsiami, opłotkami, ugorami, pastwiskami, czy „polskim błotem”, używając określenia niemieckich krytyków, są bardzo silnie zakorzenione w tradycji malarstwa polskich monachijczyków. „Pejzaż jesienny” utrzymany w brązowej tonacji, należy do grupy prac artysty, w których z niesamowitym wyczuciem odtwarza on klimat lirycznego polskiego pejzażu. Doskonale ujęta perspektywicznie kompozycja przedstawia gęsto zarośniętą, podmokłą łąkę z pasącymi się na niej krowami.
Naukę rysunku zaczynał w Krakowie u Maksymiliana Cercha. W latach 1873/74 i 1874/75 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Henryka Grabińskiego. W 1875 roku wyjechał do Wiednia, gdzie uczył się w akademii u Christiana Grieppenkerla, później na wydziale pejzażowym u Eduarda Lichtenfelsa. Debiutował na wystawie w krakowskim TPSP w sezonie 1877/78. Na wiosnę 1881 roku przeniósł się na stałe do Monachium. Swoje prace prezentował na wystawach w Düsseldorfie, Monachium, Wiedniu, Berlinie i Saltzburgu. W 1891 otrzymał na międzynarodowej wystawie w Londynie dyplom honorowy II klasy. W 1896 roku brał udział w malowaniu panoramy "Tatry'. Był niezrównanym pejzażystą, oddającym w niewielkich formatach liryzm i nastrój motywów otaczającej go natury; jego krajobrazy o tematyce polskiej cieszyły się wielkim uznaniem wśród krytyków i kolekcjonerów.
Description:
Autumn landscape
oil/cardboard mounted on wood, 16.1 x 21.2 cm; signed lower left: 'R. Kochanowski', on frame's backside paper auction labels,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Roman Kochanowski był twórcą silnie związanym z kręgiem polskich artystów w Monachium. Początkowo, w latach 1873-75 naukę pobierał w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie. Następnie wyjechał do Wiednia, gdzie kształcił się pod kierunkiem Christiana Griepenkerla i Eduarda Lichtenfelsa. Do Monachium przybył w 1885 roku. Nawiązał bliskie kontakty z polskimi artystami takimi jak Antoni Kozakiewicz, Włodzimierz Łoś, Alfred Wierusz- -Kowalski czy Piotr Stachiewicz. W Niemczech jego malarstwo szybko zyskało uznanie szerszej publiczności. Przykuło uwagę między innymi bawarskiego księcia regenta Luitpolda, który z czasem stał częstym gościem w jego pracowni. Pomimo że na stałe związał swoje życie z Bawarią, artysta bardzo często odwiedzał ojczyznę. Najczęściej przyjeżdżał do Krakowa. Powstawało wówczas wiele obrazów i szkiców, najczęściej motywy z okolic Krakowa i znad brzegów Wisły.
Roman Kochanowski uchodzi za mistrza „małych form”, niedużych, czasem wręcz miniaturowych pejzaży. Obrazy artysty wraz z całym pejzażowym repertuarem: drzewami, wsiami, opłotkami, ugorami, pastwiskami, czy „polskim błotem”, używając określenia niemieckich krytyków, są bardzo silnie zakorzenione w tradycji malarstwa polskich monachijczyków. „Pejzaż jesienny” utrzymany w brązowej tonacji, należy do grupy prac artysty, w których z niesamowitym wyczuciem odtwarza on klimat lirycznego polskiego pejzażu. Doskonale ujęta perspektywicznie kompozycja przedstawia gęsto zarośniętą, podmokłą łąkę z pasącymi się na niej krowami.
Naukę rysunku zaczynał w Krakowie u Maksymiliana Cercha. W latach 1873/74 i 1874/75 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Henryka Grabińskiego. W 1875 roku wyjechał do Wiednia, gdzie uczył się w akademii u Christiana Grieppenkerla, później na wydziale pejzażowym u Eduarda Lichtenfelsa. Debiutował na wystawie w krakowskim TPSP w sezonie 1877/78. Na wiosnę 1881 roku przeniósł się na stałe do Monachium. Swoje prace prezentował na wystawach w Düsseldorfie, Monachium, Wiedniu, Berlinie i Saltzburgu. W 1891 otrzymał na międzynarodowej wystawie w Londynie dyplom honorowy II klasy. W 1896 roku brał udział w malowaniu panoramy "Tatry'. Był niezrównanym pejzażystą, oddającym w niewielkich formatach liryzm i nastrój motywów otaczającej go natury; jego krajobrazy o tematyce polskiej cieszyły się wielkim uznaniem wśród krytyków i kolekcjonerów.
Description:
Autumn landscape
oil/cardboard mounted on wood, 16.1 x 21.2 cm; signed lower left: 'R. Kochanowski', on frame's backside paper auction labels,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
olej/tektura naklejona na deskę
Proweniencja
dom aukcyjny Agra-Art, Warszawa, marzec 2006; kolekcja prywatna, Polska