Powrót do DESA.PL
8 of Liczba obiektów: 112
8
Henryk Stażewski (1894 - 1988) | "Kompozycja nr 26", 1973
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
42,000 zł
Aukcja na żywo
Art Outlet. Sztuka Współczesna
Wymiary
60,4 x 60 cm
Opis
akryl/płyta, 60,4 x 60 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'nr. 26 - 1973 | H. Stażewski', na odwrociu nalepka z galerii Ewy Pape w Nowym Jorku

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Henryk Stażewski to legenda sztuki awangardowej w Polsce. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1913-20. W początkach kariery malował martwe natury. Przejściowo wystawiał z ugrupowaniem "Formiści" (1922). Wziął też udział w Wystawie Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku. O tego czasu tworzył pod wpływem konstruktywizmu. Obok kompozycji malarskich zajmował się grafiką książkową, projektował wnętrza, sprzęty, a także scenografie - były to w większości prace teoretyczne i studyjne. Polskie i międzynarodowe ugrupowania awangardy, z którymi wystawiał i współpracował jako publicysta, to kolejno: "Blok" (1924-26), "Praesens" (1926-30), "Cercle et Carré" (1929-31), "Abstraction-Création" (1931-39), "a.r." (1932-39). Należał też do Koła Artystów Grafików Reklamowych (1933-39). W 1930 roku był współorganizatorem zbiórki dzieł artystów międzynarodowej awangardy przeznaczonych dla muzeum łódzkiego (obecnie w Muzeum Sztuki w Łodzi). Po II wojnie mieszkał i działał w Warszawie. W latach 40. i 50. podejmował próby dostosowania się do postulatów sztuki figuratywnej. Z tego okresu pochodzą rysunkowe i malarskie kompozycje o tematyce pracy, budowy, a także projekty monumentalne. Po 1956 roku, uznawany powszechnie za patrona polskiej awangardy, uprawiał już wyłącznie abstrakcję o konstruktywistycznym rodowodzie. Tworzył cykle prac będących studiami płaszczyzn, linii, kolorów w różnych układach względem siebie. Przy pozorach chłodnej perfekcji umiał nasycić je emocją bezpośredniego dotknięcia, śladu ręki. Obok malarstwa i form pochodnych, jak kolaże, reliefy, multiple, tworzył formy przestrzenne i grafikę (autoryzował serigraficzne repliki swoich prac).

Description:
"Composition no. 26", 1973
acrylic/board, 60.4 x 60 cm; signed, dated and described on the reverse: 'nr. 26 - 1973 | H. Stazewski', on the reverse the Ewa Pape's New York Gallery label,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Stan zachowania
widoczne niewielkie zadrapania na powierzchni pracy
Technika
akryl/płyta
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'nr. 26 - 1973 | H. Stażewski'
Literatura
Henryk Stażewski. Ekonomia myślenia i postrzegania, Andrzej Turowski, Warszawa, 2005, s. 223 (il.)
Wystawiany
Henryk Stażewski, wystawa indywidualna, Galerie 16, Paryż, luty 1974