Powrót do DESA.PL
17 of Liczba obiektów: 56
17
Jakub Julian Ziółkowski | Bez tytułu
Estymacja:
25,000 zł - 35,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Sztuka Współczesna. Nowe Pokolenie po 1989
Wymiary
50 x 35,5 cm (arkusz)
Opis
gwasz/papier, 50 x 35,5 cm (arkusz), sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jakub Julian Ziółkowski | 2007 | 49,8 x 35 cm',

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


„Wydaje mi się, że malarstwo jest także formą ucieczki od rzeczywistości, sposobem na przetrwanie, czasem wyborem, czasem przymusem (...). Dla mnie malarstwo jest jak rozmowa z samym sobą, jest medytacją, nie da się tego objąć rozumem”.
JAKUB JULIAN ZIÓŁKOWSKI

Jakub Ziółkowski debiutował w momencie wyraźnej zmiany pokoleniowej. We wczesnych latach 2000 pobrzmiewały ostatnie echa sztuki krytycznej a do głosu zaczęli dochodzić artyści urodzeni w latach 70., których punktem wyjścia do pracy twórczej stała się potransformacyjna rzeczywistość. Jak pisała o tym zjawisku Hanna Wróblewska: „Polskiej publiczności po terapii szokowej sztuką zaangażowaną lat dziewięćdziesiątych zaprezentowano najpierw zjawisko wdzięcznego do przyswojenia pop-banalizmu, tak by mogła ona przyjąć dojrzałe już i odwołujące się do rzeczywistości malarstwo Wilhelma Sasnala, Zbigniewa Rogalskiego, Marcina Maciejowskiego, z którym identyfikowali się i krytycy, i nowe pokolenie kolekcjonerów oraz szeroka publiczność. Malarstwo odwołujące się do rzeczywistości – do teraźniejszości i historii – ale skupione na procesie postrzegania przefiltrowanym przez inne media: film, fotografię, zabawkę telewizyjną, muzyczny klip, tabloidową fotkę. I nagle wśród realistów pojawił się malarz metafizyczny (czy, jak określili go inni, surrealistyczny), dla którego malarstwo nie jest środkiem samym w sobie” (Hanna Wróblewska, Bunt obrazów. O malarstwie Jakuba Juliana Ziółkowskiego, [w:] Hokaina, katalog wystawy indywidualnej, Warszawa 2010, s. 136). Ziółkowskiego nie zainteresowała bowiem ani zastana, ani przepuszczona przez medialny filtr rzeczywistość. Swoją twórczością podjął wyraźny dialog zarówno z postawą konserwatywnych akademickich profesorów, jak i z twórczością artystów działających w okolicach 2000. Jak przyznał sam Ziółkowski w jednym z wywiadów: „Odkąd zacząłem malować, miałem jakieś wewnętrzne przekonanie, że w malarstwie akademickim, realistycznym tkwi kłamstwo, że wszystko, co widzą moje oczy to dzban, który dopiero po rozbiciu pokazuje swoją zawartość”. Rzeczywistość i całą wielką historię sztuki Ziółkowski postrzega jako autonomiczną sferę przepełnioną własnymi motywami oraz kodami. Te z kolei w twórczości artysty łączą się z niepohamowaną grą wyobraźni, intuicji oraz tym, co nienazywalne. Nad pracami Ziółkowskiego unosi się bowiem duch eksperymentowania oraz ciągłego poszukiwania, który z tożsamą siłą ujawnia się zarówno podczas malowania martwych natur, jak i pogłębionych portretów psychologicznych. Prace Ziółkowskiego można ulokować gdzieś na pograniczu jawy i snu. Balansując wdzięcznie pomiędzy fikcją a obłędem, podejmują z wyraźną łatwością coraz mniej obecny wątek wielkich narracji, wzbudzając przy tym sympatię krytyki oraz publiczności swoją bezpretensjonalnością. W pracach artysty odnajdziemy natomiast odniesienia do tradycji ekspresjonizmu, abstrakcjonizmu, surrealizmu, komiksu czy konwencji rysunkowych, a jest to zaledwie kilka z najbardziej oczywistych punktów zaczepienia. W obrazach Ziółkowskiego na próżno szukać komentarza do aktualnych wydarzeń. Zamiast tego wyrzuca na płótna emocje, nastroje oraz wspomniane przeczucia.

Description:
Untitled
gouache/paper, 50 x 35.5 cm (sheet); signed, dated and described on the reverse: 'Jakub Julian Ziolkowski | 2007 | 49,8 x 35 cm', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
gwasz/papier
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Jakub Julian Ziółkowski | 2007 | 49,8 x 35 cm'
Literatura
Jakub Julian Ziółkowski. Hokaina, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2010, s. 109
Wystawiany
„Hokaina”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, 17.09-28.11.2010