15
Stanisław Szukalski | Hełm przodków, 1940 (2016)
Estymacja:
3,500 zł - 5,000 zł
Sprzedane
4,000 zł
Aukcja na żywo
Grafika Artystyczna. Sztuka Dawna
Wymiary
30 x 37,8 cm (zadruk)
Kategoria
Opis
inkografia, 30 x 37,8 cm (zadruk), sucha pieczęć odciśnięta p.d.; sygnowana w druku: 'Szukalski | 1940 | VII'; na odwrociu pieczęć Archives Szukalski; do tej kompozycji pozowała artyście jego druga żona Joan Donovan
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Just another careful 'silly notion' that gave me an excuse to do my best. Get in the habit to work with utmost concentration, and you will be THE BEST. We scream piercingly when born, yet may become dumb mutes from never making an effort to COMMUNICATE. It is the effort that gives us the vertical posture and creative thinking. Crawl on your knees in an effort to walk your own paths and you will become a thinking person who will be able to bring original values, never perceived before, for withineach one of us there is a separate universe of yet uncreated Gifts.
Those who are well-educated may well be mere apes that have learned the ways of Humans, but who cannot think; misled simpletons bedressed with other birds' feathers. To think is to be ORIGINAL. Those who follow their own council, lead themselves upward, for their thinking is bewinged' (komentarz Stanisława Szukalskiego, towarzyszący pracy 'Hełm przodków')
W 1903 roku wraz z rodzicami wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Jako 13-letni chłopiec uczęszczał do Institute of Art w Chicago, gdzie zwrócił uwagę nauczycieli na swój nieprzeciętny talent rzeźbiarski. W 1909 roku, za namową przebywającego w USA rzeźbiarza Antoniego Popiela – ojciec decyduje się wysłać 15-letniego Stacha do Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Był niezwykle barwną postacią środowiska artystycznego międzywojennej Polski - wielbiony przez grupę młodych artystów, skupionych w założonym przez siebie Szczepie Rogate Serce, ostro krytykowany przez grono starszych twórców. Fanatyk prasłowiańszczyzny i mitu polskiej potęgi, skłaniał się ku tematom historycznym i alegorycznym, wykorzystując od strony formalnej elementy geometrycznej stylizacji. W latach 1936-39 realizował w Katowicach zamówienie na płaskorzeźby dla budującego się gmachu Muzeum Śląskiego. W 1939 roku wyjechał z Polski i osiadł na stałe w Kalifornii, gdzie najwięcej czasu poświęcał rozwiązywaniu przedhistorycznych zagadek i tajemnic dawnych dziejów ludzkości, powstawaniu i kształtowaniu się języków, wiar, zwyczajów, sztuki, migracjom ludów, a twórczość rzeźbiarska stała się drugoplanowa. Ostatnia, retrospektywna wystawa jego prac, pierwsza w okresie powojennym, a ostatnia za jego życia, odbyła się w maju 1978 roku w Pałacu Sztuki w Krakowie. Podczas wojny prawie cały dorobek artysty powstały w Polsce, uległ zniszczeniu.
Description:
The Ancestral Helmet, 1940 (2016)
print, 30 x 37.8 cm (image);, embossed seal lower right; signed and dated in the plate: 'Szukalski | 1940 | VII'; Archives' Szukalski stamp on the back; the sitter was artist's second wife Joan Donovan,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Just another careful 'silly notion' that gave me an excuse to do my best. Get in the habit to work with utmost concentration, and you will be THE BEST. We scream piercingly when born, yet may become dumb mutes from never making an effort to COMMUNICATE. It is the effort that gives us the vertical posture and creative thinking. Crawl on your knees in an effort to walk your own paths and you will become a thinking person who will be able to bring original values, never perceived before, for withineach one of us there is a separate universe of yet uncreated Gifts.
Those who are well-educated may well be mere apes that have learned the ways of Humans, but who cannot think; misled simpletons bedressed with other birds' feathers. To think is to be ORIGINAL. Those who follow their own council, lead themselves upward, for their thinking is bewinged' (komentarz Stanisława Szukalskiego, towarzyszący pracy 'Hełm przodków')
W 1903 roku wraz z rodzicami wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Jako 13-letni chłopiec uczęszczał do Institute of Art w Chicago, gdzie zwrócił uwagę nauczycieli na swój nieprzeciętny talent rzeźbiarski. W 1909 roku, za namową przebywającego w USA rzeźbiarza Antoniego Popiela – ojciec decyduje się wysłać 15-letniego Stacha do Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Był niezwykle barwną postacią środowiska artystycznego międzywojennej Polski - wielbiony przez grupę młodych artystów, skupionych w założonym przez siebie Szczepie Rogate Serce, ostro krytykowany przez grono starszych twórców. Fanatyk prasłowiańszczyzny i mitu polskiej potęgi, skłaniał się ku tematom historycznym i alegorycznym, wykorzystując od strony formalnej elementy geometrycznej stylizacji. W latach 1936-39 realizował w Katowicach zamówienie na płaskorzeźby dla budującego się gmachu Muzeum Śląskiego. W 1939 roku wyjechał z Polski i osiadł na stałe w Kalifornii, gdzie najwięcej czasu poświęcał rozwiązywaniu przedhistorycznych zagadek i tajemnic dawnych dziejów ludzkości, powstawaniu i kształtowaniu się języków, wiar, zwyczajów, sztuki, migracjom ludów, a twórczość rzeźbiarska stała się drugoplanowa. Ostatnia, retrospektywna wystawa jego prac, pierwsza w okresie powojennym, a ostatnia za jego życia, odbyła się w maju 1978 roku w Pałacu Sztuki w Krakowie. Podczas wojny prawie cały dorobek artysty powstały w Polsce, uległ zniszczeniu.
Description:
The Ancestral Helmet, 1940 (2016)
print, 30 x 37.8 cm (image);, embossed seal lower right; signed and dated in the plate: 'Szukalski | 1940 | VII'; Archives' Szukalski stamp on the back; the sitter was artist's second wife Joan Donovan,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
inkografia
Literatura
Stanisław Szukalski, Inner Portraits: Revised and Enlarged Edition, Last Gasp 2020, s. 105 (il, także reprodukcja na okładce)