Powrót do DESA.PL
61 of Liczba obiektów: 61
61
Małgorzata Rittersschild (1960) | "Owoc", 1984
Estymacja:
50,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
45,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Wymiary
110 x 90 cm
Opis
olej/płótno, 110 x 90 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'M. Rittersschild | owoc styczeń 1984 | 110 x 90 | olej / płótno OWOC' oraz wskazówka montażowa,

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


Lata 70. w rodzimej sztuce to czas, w którym obecność kobiet zaznaczona była szczególnie mocno. W kolejnej dekadzie, okresie licznych niepokojów społecznych, czego konsekwencją było wprowadzenie stanu wojennego, ponownie sztuka kobiet przeniesiona została w strefę prywatną. Obraz polskiej sztuki lat 80. wyznaczały wówczas 4 ugrupowania artystyczne: Łódź Kaliska, Luxus, Koło Klipsa oraz Gruppa – „pokoleniowa grupa artystyczna skupiająca sześciu malarzy zajmujących się też incydentalnie innymi dziedzinami twórczości, nade wszystko jednak artystyczną aktywność interpersonalną, która czyni z nich fenomen pozwalający na powyższą kwalifikację. Gdyby bowiem brać pod uwagę wyłącznie ich dorobek malarski (rysunkowy, rzeźbiarski etc.) definicja brzmiałaby: Gruppa to Ryszard Grzyb, Paweł Kowalewski, Jarosław Modzelewski, Włodzimierz Pawlak, Marek Sobczyk, Ryszard Woźniak. (…) Gruppa jest więc związkiem sześciu odrębnych indywidualności artystycznych realizujących wspólną strategię, nie program. Inaczej mówiąc – grupą zorientowaną na wzajemną inspirację, do wewnątrz, a nie celowo, ku realizacji pewnej nadrzędnej wizji świata czy sztuki” (Maryla Sitkowska, [w:] Gruppa. 1982-1992, katalog wystawy, Warszawa 1992, s. 3). Wraz z warszawską Gruppą w pierwszym okresie jej funkcjonowania, nazywanym „okresem Dziekanki”, współtwo
rzyła i wystawiała Małgorzata Rittersschild – absolwentka warszawskiej Akademii w pracowni malarstwa profesora Stefana Gierowskiego (1979-84). W powojennej Polsce, jak pisze Ewa Toniak: „kobiety nigdy nie łączyły się w grupy, to raczej je próbowano łączyć, np.: ‘utalentowane młode rzeźbiarki’ jako zjawisko specyficznie polskie. (…) Bojkot oficjalnego obiegu sztuki i ograniczona przestrzeń krytyki artystycznej lat 80. zmuszał niejako do ponownego debiutu w następnej dekadzie. W okresie transformacji było im trudniej konkurować z nowym, wchodzącym na rynek pokoleniem”. Małgorzata Rittersschild debiutowała w 1984 wystawą „Dzień dobry, do widzenia” w warszawskiej Galerii Dziekanka. Również w 1992 odbyła się tam druga indywidualna wystawa prac artystki zatytułowana „Rano, wieczór, we dnie, w nocy”. Rok później, w 1993, wystawiała w białostockiej Galerii BWA Arsenał. Prezentowana w niniejszym katalogu kompozycja zatytułowana „Owoc” powstała w 1984 i pochodzi z serii prac dyplomowych Rittersschild na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dla artystki, oprócz warstwy tematycznej, niezwykle ważne były rozwiązania formalne. Przedstawiona kompozycja została zbudowana na bazie ostrych kontrastów kolorystycznych z oszczędnym użyciem form. Płaskie plamy kontrastujących barw wzmagają niespokojny wyraz pracy.

Description:
"Fruit", 1984
oil/canvas, 110 x 90 cm; signed, dated and described on the reverse: 'M. Rittersschild | owoc styczen 1984 | 110 x 90 | olej / plotno OWOC', ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'M. Rittersschild | owoc styczeń 1984 | 110 x 90 | olej / płótno OWOC' oraz wskazówka montażowa