53
Aleksandra Kubiak (1978) | "Pierro i Della" - dyptyk, 2010
Estymacja:
10,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
10,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Aleksandra Kubiak (1978)
Wymiary
74 x 86 cm (wymiary każdej pracy)
Kategoria
Opis
C-Print/papier fotograficzny, papier Fuji Crystal Archive, dibond, 74 x 86 cm (wymiary każdej pracy), współpraca: Marek Lalko
ed. 3/3 + AP
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowana fotografia Aleksandry Kubiak nawiązuje do podwójnego portretu małżeństwa Battisty Sforza i Frederica da Montefeltro namalowanego przez włoskiego malarza Piero della Francesca, od którego imienia pochodzi tytuł kompozycji. To pierwsza indywidualna praca, powstała poza duetem z Karoliną Wiktor (znanym jako Grupa Sędzia Główny), w którym artystki tworzyły performance w galeriach i przestrzeni miejskiej. W rozmowie z Łukaszem Musielakiem Kubiak wytłumaczyła wpływ Pierro i Delli na rozwój swojej twórczości: „Po tym, jak się rozłożyłam po zawieszeniu Sędziego, ten dyptyk miał spowodować i spowodował we mnie scalenie” (Łukasz Musielak, GrinZin, nr 1, 24.02.2012, lukaszmusielak.blogspot.com/2012/10/rozmowa-z-aleksandra-kubiak.html, dostęp: 22.07.2021). Dwie inscenizowane fotografie, powstałe podczas pleneru we Włoszech, są humorystycznym komentarzem na temat ról społecznych przypisanych do płci.
Aleksandra Kubiak występuje na obu fotografiach, na jednej jako kobieta, na drugiej jako mężczyzna. Z jednej strony decyzja o wcieleniu się w obie role sugeruje pewną androginiczność, jedność postaci bez względu na płeć. Z drugiej artystka zwraca uwagę na narzucone role społeczne, wkładając klejnoty do ust czy przykładając kamień do oka. Te miejsca są znaczące: umieszczenie pomarańczowego rubinu w ustach kobiety uniemożliwia jej mówienie, natomiast mężczyzna patrzący przez kamień spogląda na swoją żonę. Widać tu wyraźny podział między obserwującym mężczyzną i obserwowaną kobietą, stroną aktywną i bierną – wspomniany sposób patrzenia wzmacnia patriarchalny model dominacji, sprowadzając kobietę do bezwolnego obiektu pożądania.
Występując w przezroczystych ubraniach, artystka ośmiesza paradygmaty reprezentacji płci. Męskość symbolizują czarne piórka przyklejone do jej klatki piersiowej, podczas gdy kobiecość jest wyrażona za pomocą modnej fryzury, wyszywanego stroju oraz pereł według XV-wiecznej ikonografii symbolizujących czystość i płodność. Podwójny portret uwypukla różnice między presją społeczną nakładaną na kobiety i mężczyzn: kobiety są oceniane przez pryzmat swojego wyglądu, natomiast mężczyźni na podstawie swoich czynów – stąd bierna i czynna rola postaci na fotografii. Aleksandra Kubiak umiejętnie przeistacza renesansowy portret wpływowej włoskiej rodziny w metaforę współczesnego społeczeństwa i istniejących w nim ról płciowych. Jak napisał Karol Sienkiewicz: „humor, ironia, przyprawione nutą rozwiązłości okazują się właściwą bronią ze społecznym stereotypem” (aleksandrakubiak.com/pierro-i-della/, dostęp: 21.07.2021).
Description:
"Pierro and Della" - diptych, 2010
C-Print/photographic paper, dibond, Fuji Crystal Archive paper, 74 x 86 cm (dimensions of each); , coopoeration: Marek Lalko
ed. 3/3 + AP,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
ed. 3/3 + AP
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
Prezentowana fotografia Aleksandry Kubiak nawiązuje do podwójnego portretu małżeństwa Battisty Sforza i Frederica da Montefeltro namalowanego przez włoskiego malarza Piero della Francesca, od którego imienia pochodzi tytuł kompozycji. To pierwsza indywidualna praca, powstała poza duetem z Karoliną Wiktor (znanym jako Grupa Sędzia Główny), w którym artystki tworzyły performance w galeriach i przestrzeni miejskiej. W rozmowie z Łukaszem Musielakiem Kubiak wytłumaczyła wpływ Pierro i Delli na rozwój swojej twórczości: „Po tym, jak się rozłożyłam po zawieszeniu Sędziego, ten dyptyk miał spowodować i spowodował we mnie scalenie” (Łukasz Musielak, GrinZin, nr 1, 24.02.2012, lukaszmusielak.blogspot.com/2012/10/rozmowa-z-aleksandra-kubiak.html, dostęp: 22.07.2021). Dwie inscenizowane fotografie, powstałe podczas pleneru we Włoszech, są humorystycznym komentarzem na temat ról społecznych przypisanych do płci.
Aleksandra Kubiak występuje na obu fotografiach, na jednej jako kobieta, na drugiej jako mężczyzna. Z jednej strony decyzja o wcieleniu się w obie role sugeruje pewną androginiczność, jedność postaci bez względu na płeć. Z drugiej artystka zwraca uwagę na narzucone role społeczne, wkładając klejnoty do ust czy przykładając kamień do oka. Te miejsca są znaczące: umieszczenie pomarańczowego rubinu w ustach kobiety uniemożliwia jej mówienie, natomiast mężczyzna patrzący przez kamień spogląda na swoją żonę. Widać tu wyraźny podział między obserwującym mężczyzną i obserwowaną kobietą, stroną aktywną i bierną – wspomniany sposób patrzenia wzmacnia patriarchalny model dominacji, sprowadzając kobietę do bezwolnego obiektu pożądania.
Występując w przezroczystych ubraniach, artystka ośmiesza paradygmaty reprezentacji płci. Męskość symbolizują czarne piórka przyklejone do jej klatki piersiowej, podczas gdy kobiecość jest wyrażona za pomocą modnej fryzury, wyszywanego stroju oraz pereł według XV-wiecznej ikonografii symbolizujących czystość i płodność. Podwójny portret uwypukla różnice między presją społeczną nakładaną na kobiety i mężczyzn: kobiety są oceniane przez pryzmat swojego wyglądu, natomiast mężczyźni na podstawie swoich czynów – stąd bierna i czynna rola postaci na fotografii. Aleksandra Kubiak umiejętnie przeistacza renesansowy portret wpływowej włoskiej rodziny w metaforę współczesnego społeczeństwa i istniejących w nim ról płciowych. Jak napisał Karol Sienkiewicz: „humor, ironia, przyprawione nutą rozwiązłości okazują się właściwą bronią ze społecznym stereotypem” (aleksandrakubiak.com/pierro-i-della/, dostęp: 21.07.2021).
Description:
"Pierro and Della" - diptych, 2010
C-Print/photographic paper, dibond, Fuji Crystal Archive paper, 74 x 86 cm (dimensions of each); , coopoeration: Marek Lalko
ed. 3/3 + AP,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
C-Print/papier fotograficzny, papier Fuji Crystal Archive, dibond