47
Barbara Falender (1947) | Poduszka erotyczna, 1973/2006
Estymacja:
12,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
12,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Barbara Falender (1947)
Wymiary
13 x 22 x 17 cm
Kategoria
Opis
biskwit, 13 x 22 x 17 cm, sygnowany na prawym boku: 'FALENDER',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Poduszka erotyczna” to rzeźba ze słynnego cyklu Barbary Falender o tym samym tytule, pierwszy raz wystawionego w Kopenhadze w 1973. Inspiracją do tej pracy był odcisk, jaki zostawia nagie ciało na pościeli. Tematem przewodnim dzieła jest erotyka i seksualność, która była bardzo nowatorskim motywem jak na szarą i zamkniętą rzeczywistość PRL-u. Praca wykonana jest z biskwitu porcelanowego, który swoją gładkością i białym kolorem podkreśla zmysłowość „Poduszki erotycznej”. Prace z tego cyklu przeważnie ukazywały tylko odciśnięte części ciała poprzez fałdy i wybrzuszenia materiału na pościeli, takich jak kolano czy podbrzusze. Jednakże, na pracach jak ta powyżej, można nawet ujrzeć zarys damskich i męskich organów płciowych. Ich kształt jest jednak na tyle subtelny, że widzowi pozostaje uruchomienie swojej wyobraźni, aby się ich doszukać. To rodzaj niebezpośredniej manipulacji widzem, która jest podświadomie bardzo pociągająca i skłania do dalszych rozważań nad kompozycją rzeźby. Dla Barbary Falender seria rzeźb „Poduszki erotyczne” była afirmacją erotyzmu i normalizacją seksualności w polskim społeczeństwie 2 połowy XX wieku. Cykl prac miał nawet prowokować widzów, tak jak to ujął Zbigniew Taranienko: „erotyzm był nie tylko jedynym ich tematem i treścią. One same miały stawać się fetyszami, prowokującymi do tego, by je dotykano, do tego, by nie tylko patrzono na nie, ale także je podglądano”. Szczerość i prostolinijność w nagości jest bardzo ważna dla Barbary Falender, która jak sama mówi w wywiadzie: „Już sam fakt rozebrania się jest aktem szczerości wobec widza, przekroczeniem granicy. Nienawidzę pruderii, wychowałam się w domu nagich kobiet, było nas pięć”. Cykl artystki był przełomowy, ponieważ przekraczał tabu, w Polsce, w której nigdy otwarcie nie rozmawiało się o erotyzmie. Odwaga rzeźbiarki zaowocowała w jej pracy, ponieważ Falender brała udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych na całym świecie, np. w Niemczech, Francji i Stanach Zjednoczonych. W 2007 artystka została nagrodzona Glorią Artis, Srebrnym Medalem Zasłużony w Kulturze, a w 2008 została laureatką nagrody im. Cypriana Norwida. W latach 1966-72 Barbara Falender studiowała na Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Rzeźbiarstwa w pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza. Studia ukończyła z wyróżnieniem. Mieszka i tworzy w Warszawie.
Uprawia rzeźbę, rysunek i fotografię. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1966-1970), na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza, uzyskując dyplom w 1972 roku. Artystka pracuje w kamieniu, brązie, epoksydzie oraz w porcelanie. W 1976 roku otrzymała stypendium rządu włoskiego za realizację rzeźb w marmurze, w Carrarze. Zdobyła I nagrodę na Salonie Zimowym w Radomiu w 1980 roku i nagrodę na III Sympozjum Rzeźby Fanano, w 1985 roku. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych sympozjach rzeźbiarskich m.in.: w Villany (1979); w Digne les Bains (1991), w Guilin Yuzi Paradise, Chiny (2000). Realizowała scenografię i kostiumy do sztuk: Dla Fedry Per Olafa Enquista, TV Telewizji oraz Yourcenar, Teatr Rozrywki, Chorzów (1997).
Description:
Erotic pillow, 1973/2006
bisque porcelain, 13 x 22 x 17 cm; signed on the right side: 'FALENDER', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
„Poduszka erotyczna” to rzeźba ze słynnego cyklu Barbary Falender o tym samym tytule, pierwszy raz wystawionego w Kopenhadze w 1973. Inspiracją do tej pracy był odcisk, jaki zostawia nagie ciało na pościeli. Tematem przewodnim dzieła jest erotyka i seksualność, która była bardzo nowatorskim motywem jak na szarą i zamkniętą rzeczywistość PRL-u. Praca wykonana jest z biskwitu porcelanowego, który swoją gładkością i białym kolorem podkreśla zmysłowość „Poduszki erotycznej”. Prace z tego cyklu przeważnie ukazywały tylko odciśnięte części ciała poprzez fałdy i wybrzuszenia materiału na pościeli, takich jak kolano czy podbrzusze. Jednakże, na pracach jak ta powyżej, można nawet ujrzeć zarys damskich i męskich organów płciowych. Ich kształt jest jednak na tyle subtelny, że widzowi pozostaje uruchomienie swojej wyobraźni, aby się ich doszukać. To rodzaj niebezpośredniej manipulacji widzem, która jest podświadomie bardzo pociągająca i skłania do dalszych rozważań nad kompozycją rzeźby. Dla Barbary Falender seria rzeźb „Poduszki erotyczne” była afirmacją erotyzmu i normalizacją seksualności w polskim społeczeństwie 2 połowy XX wieku. Cykl prac miał nawet prowokować widzów, tak jak to ujął Zbigniew Taranienko: „erotyzm był nie tylko jedynym ich tematem i treścią. One same miały stawać się fetyszami, prowokującymi do tego, by je dotykano, do tego, by nie tylko patrzono na nie, ale także je podglądano”. Szczerość i prostolinijność w nagości jest bardzo ważna dla Barbary Falender, która jak sama mówi w wywiadzie: „Już sam fakt rozebrania się jest aktem szczerości wobec widza, przekroczeniem granicy. Nienawidzę pruderii, wychowałam się w domu nagich kobiet, było nas pięć”. Cykl artystki był przełomowy, ponieważ przekraczał tabu, w Polsce, w której nigdy otwarcie nie rozmawiało się o erotyzmie. Odwaga rzeźbiarki zaowocowała w jej pracy, ponieważ Falender brała udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych na całym świecie, np. w Niemczech, Francji i Stanach Zjednoczonych. W 2007 artystka została nagrodzona Glorią Artis, Srebrnym Medalem Zasłużony w Kulturze, a w 2008 została laureatką nagrody im. Cypriana Norwida. W latach 1966-72 Barbara Falender studiowała na Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Rzeźbiarstwa w pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza. Studia ukończyła z wyróżnieniem. Mieszka i tworzy w Warszawie.
Uprawia rzeźbę, rysunek i fotografię. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1966-1970), na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza, uzyskując dyplom w 1972 roku. Artystka pracuje w kamieniu, brązie, epoksydzie oraz w porcelanie. W 1976 roku otrzymała stypendium rządu włoskiego za realizację rzeźb w marmurze, w Carrarze. Zdobyła I nagrodę na Salonie Zimowym w Radomiu w 1980 roku i nagrodę na III Sympozjum Rzeźby Fanano, w 1985 roku. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych sympozjach rzeźbiarskich m.in.: w Villany (1979); w Digne les Bains (1991), w Guilin Yuzi Paradise, Chiny (2000). Realizowała scenografię i kostiumy do sztuk: Dla Fedry Per Olafa Enquista, TV Telewizji oraz Yourcenar, Teatr Rozrywki, Chorzów (1997).
Description:
Erotic pillow, 1973/2006
bisque porcelain, 13 x 22 x 17 cm; signed on the right side: 'FALENDER', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
biskwit
Sygnatura
sygnowany na prawym boku: 'FALENDER'
Proweniencja
dar bezpośrednio od artystki; kolekcja prywatna, Warszawa