Powrót do DESA.PL
39 of Liczba obiektów: 61
39
Alicja Żebrowska (1956) | "Tajemnica patrzy", 1995/2007
Estymacja:
12,000 zł - 15,000 zł
Sprzedane
12,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Alicja Żebrowska (1956)
Wymiary
38,5 x 48 cm (w świetle passe-partout)
Kategoria
Opis
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny, 38,5 x 48 cm (w świetle passe-partout), sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '”Tajemnica Patrzy” | Alicja Żebrowska | B/1/3/1995/2007 | 50 x 40’,

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.


W polskiej sztuce powojennej twórczość Alicji Żebrowskiej stała się niemal synonimem łamania tabu, a ona sama określana jest mianem najbardziej radykalnej artystki polskiej lat 90. Zaraz po przemianach społeczno-politycznych tamtego czasu Żebrowska zaczęła tworzyć instalacje wideo, w których łączyła elementy wizualne, dźwiękowe i zapachowe, próbując odtworzyć nastrój i uczucia towarzyszące różnym czynnościom. Krzysztof Jurecki pisał o niej: „Atakuje świat patriarchalny, ale powołując się na tradycję mistyków chrześcijańskich! Czy jest to sprzeczność? Nie, choć jest obrazoburczym zgłębianiem tajemnicy, która jest poza dyskursem artystycznym i filozoficznym” (https://ownetic.com/magazyn/2010/oh-no-not-sex-and-death-again-cezary-pieczynski-pgs-sopot/2, dostęp: 25.08.2021).
Widea Żebrowskiej takie jak „Metatrauma” z 1998, ukazująca sceny sekcji ciała ludzkiego i rozkład mięsnej konsystencji człowieka czy też wideo-performance z 1997 zatytułowany „Czy możesz to wziąć do ręki”, w którym artystka zachęca przechodniów do „wzięcia do ręki” akcesoriów z sex-shopu, stały się świadectwem erozji dawnego systemu moralnego i zapowiedzią nadchodzących zmian obyczajowości. W swoich filmach Żebrowska zawodowo posługuje się kontrowersją i uwielbia testować granice akceptacji możliwych w przestrzeni publicznej ludzkich zachowań.
Tak też było w przypadku filmu i obiektów z 1995 funkcjonujących pod tytułem „Tajemnica patrzy”, na których artystka w żeńskie organy płciowe wtykała lalkę Barbie, sztuczne oczy i rzęsy, często podkreślając całą kompozycję poprzez nałożenie cieni do powiek czy maskary. Sposób kadrowania w tych pracach na pierwszy rzut oka może sugerować widzowi, że ma do czynienia z fragmentem ludzkiej twarzy, która staje się tym, czym w rzeczywistości jest dopiero po dokładniejszej ocenie detalu. Innym tropem, który Żebrowska zdaje się sugerować widzowi, jest nawiązanie do przedstawienia znanego od starożytności – wszystkowidzącego oka, którego wizerunek w Polsce został utrwalony przez kręgi związane z kulturą chrześcijańską.
Obcując z twórczością Żebrowskiej, nie sposób uniknąć wrażenia, że jest to sztuka po prostu wścibska, wychodzi ona bowiem dalece poza ustalone ramy, kontestując nie tylko normy społeczne, ale też samą naturę człowieka i jego nieokiełznaną ciekawość. I chociaż prace Żebrowskiej chciałoby się opisywać w dosadny sposób, to jednak zanim na ustach pojawią się niepochlebne słowa, na myśl przychodzi refleksja, a za nią podąża pytanie, po którym pozostaje jedynie poczucie zakłopotania. Czyżby prace Żebrowskiej miały na celu złapać widza w pułapkę jego własnej bigoterii i moralnej pruderyjności?

Description:
"Mystery is watching", 1995/2007
gelatin-silver print/photographic paper, 38.5 x 48 cm (dimensions in passe-partout window); signed, dated and described: '”Tajemnica Patrzy” | Alicja Zebrowska | B/1/3/1995/2007 | 50 x 40’, ,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '”Tajemnica Patrzy” | Alicja Żebrowska | B/1/3/1995/2007 | 50 x 40’