34
Natalia Lach-Lachowicz (1937) | "Sztuka konsumpcyjna" - dyptyk, 1974/lata 2000
Estymacja:
20,000 zł - 30,000 zł
Sprzedane
15,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Natalia Lach-Lachowicz (1937)
Wymiary
każda praca: 40 x 50 cm
Kategoria
Opis
wydruk pigmentowy/pianka, papier archiwalny, każda praca: 40 x 50 cm, sygnowany p.d.: 'NATALIA',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Natalia Lach-Lachowicz związana jest z międzynarodowym ruchem sztuki feministycznej, choć co warto zaznaczyć, na rodzimym gruncie była jej niekwestionowaną prekursorką. Obok Natalii LL to artystki takie jak Carolee Schneemann, Charlotta Moorman, Gina Pane, Valie Export, Judy Chicago czy Marina Abramović zaczęły w swoich dziełach poruszać problem funkcjonowania kobiet w sferze kultury i społeczeństwa, poszukując możliwości wypowiedzi w zdominowanej przez mężczyzn sztuce. W jej nurt Natalia LL włączyła się około 1975. Co ciekawe, w 1978 zorganizowała również pierwszą w Polsce wystawę dzieł artystek utożsamiających się z ruchem. To właśnie w latach 70. twórczyni wyraźnie określiła swoją indywidualną postawę artystyczną, w której podkreśla incydentalność, unikalność oraz ulotność zdarzeń pospolitych i trywialnych. W swojej twórczości Lachowicz odwołuje się przede wszystkim do intelektu odbiorcy jej dzieł, przekraczając granicę poprawności estetycznej. W ramach postkonceptualnej praktyki sięga po ikonografię zaczerpniętą z obszaru kultury popularnej, mass mediów i pornografii. Artystka podkreśla, że zawsze interesowała ją erotyka. Problematyka prac Natalii LL dotyka kwestii tożsamości artystki i kobiety. Kierunki artystyczne mające najistotniejszy wpływ na jej twórczość to przede wszystkim konceptualizm i body art.
Do dziś najbardziej ikoniczną realizacją Natalii LL, będącą właściwie nienapisanym manifestem polskiego feminizmu, pozostaje seria fotografii tworzonych na początku lat 70., w których dokumentowała młode dziewczyny konsumujące powszechne produkty spożywcze o silnie erotycznych konotacjach. Konsumpcja, która stała się przedmiotem zainteresowań autorki i tematem jej serii, ukazywała de facto przemiany, jakim ulega ta sama czynność w różnych kontekstach. Aktywności takie jak jedzenie banana, parówek czy budyniu przeradzają się w jej ujęciu w formę wyrafinowanej erotyki. Konsekwencja, z jaką Natalia LL stosuje wybrane ujęcie – przedstawienie portretowe modelek w trakcie konsumpcji – sprawia, że gesty wykonywane przez nie przeradzają się w rodzaj znaków, a następowanie ich po sobie sprawia wrażenie kodu. W tym samym czasie czynności postaci zostały zaprezentowane niemal w fizjologiczny sposób. Kontrastuje on z atrakcyjnością oraz dopracowaniem błyszczących odbitek fotograficznych. Nie bez znaczenia jest także wybór modelek, które stały się bohaterkami serii fotograficznej artystki. To młode kobiety o delikatnej urodzie oraz włosach w odcieniach jasnego blondu. Ich uroda przypomina wyidealizowane, niewinne oblicze lalek.
Seria fotografii wywołuje emocje do dziś, czego najlepszym przykładem może być stosunkowo niedawna (kwiecień 2019) decyzja o usunięciu „Sztuki konsumpcyjnej” ze stałej ekspozycji w Muzeum Narodowym w Warszawie. Wywołała ona duży opór ze strony środowiska artystycznego i zaowocowała spontanicznym performansem na dziedzińcu instytucji, podczas którego zgromadzona publiczność, na wzór bohaterki fotografii, jadła banany.
Krytycy interpretowali serię prac Lach-Lachowicz w sposób dwojaki. Piotr Piotrowski podkreślał, że w latach 70. szeroko pojęta konsumpcja w peerelowskich polskich realiach była dość oszczędna. Biorąc pod uwagę fakt, że wybrane przez artystkę produkty (m.in. banany) stanowiły towar deficytowy i niejako luksusowy, fotografie powstałe w ramach cyklu można interpretować jako swoistą zachętę do używania. Ciekawe spojrzenie na te kwestie proponuje Agata Jakubowska w bogatej monografii na temat twórczyni. Krytyczka podkreśla, że w czasie powstania prac nie interpretowano ich pod kątem feministycznym. Wynikało to z faktu, że w latach 70. w dyskursie społecznym nie istniały odpowiednie określenia, które pozwoliłyby na nazwanie elementów prac autorki czy zmian w nich zachodzących. Jak podkreśla badaczka, Natalia LL starała się, choć bez sukcesów, propagować w Polsce feminizm oraz sztukę feministyczną. Jakubowska zaznacza, że ten stan uległ zmianie po powstaniu serii oraz po tym, gdy potencjał odczytywania dzieł w kontekście feminizmu został odkryty przez krytyków zachodnich zajmujących się twórczością kobiet. To właśnie w tym czasie artystka oraz przykłady jej realizacji zaczęły pojawiać się na wystawach na Zachodzie i w licznych publikacjach.
Description:
"Consumer Art" - diptych, 1974/lata 2000
pigment print/archival paper, foam, kazda praca: 40 x 50 cm; signed lower right: 'NATALIA', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Natalia Lach-Lachowicz związana jest z międzynarodowym ruchem sztuki feministycznej, choć co warto zaznaczyć, na rodzimym gruncie była jej niekwestionowaną prekursorką. Obok Natalii LL to artystki takie jak Carolee Schneemann, Charlotta Moorman, Gina Pane, Valie Export, Judy Chicago czy Marina Abramović zaczęły w swoich dziełach poruszać problem funkcjonowania kobiet w sferze kultury i społeczeństwa, poszukując możliwości wypowiedzi w zdominowanej przez mężczyzn sztuce. W jej nurt Natalia LL włączyła się około 1975. Co ciekawe, w 1978 zorganizowała również pierwszą w Polsce wystawę dzieł artystek utożsamiających się z ruchem. To właśnie w latach 70. twórczyni wyraźnie określiła swoją indywidualną postawę artystyczną, w której podkreśla incydentalność, unikalność oraz ulotność zdarzeń pospolitych i trywialnych. W swojej twórczości Lachowicz odwołuje się przede wszystkim do intelektu odbiorcy jej dzieł, przekraczając granicę poprawności estetycznej. W ramach postkonceptualnej praktyki sięga po ikonografię zaczerpniętą z obszaru kultury popularnej, mass mediów i pornografii. Artystka podkreśla, że zawsze interesowała ją erotyka. Problematyka prac Natalii LL dotyka kwestii tożsamości artystki i kobiety. Kierunki artystyczne mające najistotniejszy wpływ na jej twórczość to przede wszystkim konceptualizm i body art.
Do dziś najbardziej ikoniczną realizacją Natalii LL, będącą właściwie nienapisanym manifestem polskiego feminizmu, pozostaje seria fotografii tworzonych na początku lat 70., w których dokumentowała młode dziewczyny konsumujące powszechne produkty spożywcze o silnie erotycznych konotacjach. Konsumpcja, która stała się przedmiotem zainteresowań autorki i tematem jej serii, ukazywała de facto przemiany, jakim ulega ta sama czynność w różnych kontekstach. Aktywności takie jak jedzenie banana, parówek czy budyniu przeradzają się w jej ujęciu w formę wyrafinowanej erotyki. Konsekwencja, z jaką Natalia LL stosuje wybrane ujęcie – przedstawienie portretowe modelek w trakcie konsumpcji – sprawia, że gesty wykonywane przez nie przeradzają się w rodzaj znaków, a następowanie ich po sobie sprawia wrażenie kodu. W tym samym czasie czynności postaci zostały zaprezentowane niemal w fizjologiczny sposób. Kontrastuje on z atrakcyjnością oraz dopracowaniem błyszczących odbitek fotograficznych. Nie bez znaczenia jest także wybór modelek, które stały się bohaterkami serii fotograficznej artystki. To młode kobiety o delikatnej urodzie oraz włosach w odcieniach jasnego blondu. Ich uroda przypomina wyidealizowane, niewinne oblicze lalek.
Seria fotografii wywołuje emocje do dziś, czego najlepszym przykładem może być stosunkowo niedawna (kwiecień 2019) decyzja o usunięciu „Sztuki konsumpcyjnej” ze stałej ekspozycji w Muzeum Narodowym w Warszawie. Wywołała ona duży opór ze strony środowiska artystycznego i zaowocowała spontanicznym performansem na dziedzińcu instytucji, podczas którego zgromadzona publiczność, na wzór bohaterki fotografii, jadła banany.
Krytycy interpretowali serię prac Lach-Lachowicz w sposób dwojaki. Piotr Piotrowski podkreślał, że w latach 70. szeroko pojęta konsumpcja w peerelowskich polskich realiach była dość oszczędna. Biorąc pod uwagę fakt, że wybrane przez artystkę produkty (m.in. banany) stanowiły towar deficytowy i niejako luksusowy, fotografie powstałe w ramach cyklu można interpretować jako swoistą zachętę do używania. Ciekawe spojrzenie na te kwestie proponuje Agata Jakubowska w bogatej monografii na temat twórczyni. Krytyczka podkreśla, że w czasie powstania prac nie interpretowano ich pod kątem feministycznym. Wynikało to z faktu, że w latach 70. w dyskursie społecznym nie istniały odpowiednie określenia, które pozwoliłyby na nazwanie elementów prac autorki czy zmian w nich zachodzących. Jak podkreśla badaczka, Natalia LL starała się, choć bez sukcesów, propagować w Polsce feminizm oraz sztukę feministyczną. Jakubowska zaznacza, że ten stan uległ zmianie po powstaniu serii oraz po tym, gdy potencjał odczytywania dzieł w kontekście feminizmu został odkryty przez krytyków zachodnich zajmujących się twórczością kobiet. To właśnie w tym czasie artystka oraz przykłady jej realizacji zaczęły pojawiać się na wystawach na Zachodzie i w licznych publikacjach.
Description:
"Consumer Art" - diptych, 1974/lata 2000
pigment print/archival paper, foam, kazda praca: 40 x 50 cm; signed lower right: 'NATALIA', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
wydruk pigmentowy/pianka, papier archiwalny
Sygnatura
sygnowany p.d.: 'NATALIA'