Powrót do DESA.PL
32 of Liczba obiektów: 61
32
Iwona Demko (1974) | "Profesora" z cyklu "Feminatywy", 2021
Estymacja:
4,000 zł - 6,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Iwona Demko (1974)
Wymiary
40 x 140 x 2 cm
Kategoria
Opis
asamblaż/szyta tkanina w technice patchworku nabita na krosna malarskie, 40 x 140 x 2 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: '2012 | Iwona Demko', na odwrociu nalepka autorska

Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.


„Język nie tylko oddaje zmiany społeczne, ale również wpływa na nasze postrzeganie świata i wyobraźnię. Poprzez język patrzymy na świat, język odzwierciedla i kształtuje rzeczywistość. To, jakich słów używamy, opisując świat, wpływa na to, w jaki sposób myślimy o sobie. Dzieci mają zdolność rozróżniania płci w języku. Jeśli mała dziewczynka słyszy, że mówi się o pewnych zawodach jedynie w formie męskoosobowej, przestaje wyobrażać sobie siebie na podobnym stanowisku. Rośnie w poczuciu tego, że pewne zawody nie leżą w jej zasięgu, albo, że nie ma do nich predyspozycji. Jeśli będąc kobietą, używamy wobec siebie formy męskiej, deprecjonujemy kobiecość. Dajemy sygnał, że tożsamość kobieca jest czymś, czego należy się wypierać, aby funkcjonować w świecie i cieszyć się poważaniem i szacunkiem. Badania wykazują, że kobiety rzadziej starają się o pracę, jeśli w ogłoszeniu pada zwrot męskoosobowy. Jeśli w szkole podstawowej pada polecenie „rozwiąż zadanie z kolegą”, dzieci pytają nauczycielkę, czy mogą je zrobić z koleżanką. Wtedy dowiadują się, że jest to możliwe. Profesor Mirosław Bańko mówi, że „To rodzaj dyskryminacji, którą trzeba sobie przyswoić w trakcie edukacji szkolnej” („Reżyser dała rolę aktor”. Prof. Bańko wyjaśnia, dlaczego warto stosować „żeńskie końcówki”, https://www.tokfm.pl/Tokfm/7,130517,23903805,rezyser-dala-role-aktor-prof-banko-wyjasnia-dlaczego-warto.html?AD). Kiedy używamy form żeńskich, możemy wyrazić się bardziej precyzyjnie”. Iwona Demko
Dyplom uzyskała w 2001 roku na Wydziale Rzeźby w krakowskiej ASP, gdzie pracuje od 2008 roku. Obroniła tytuł doktory sztuk plastycznych rozprawą pt. "Waginatyzm" oraz pracą rzeźbiarską "Kaplica Waginy", a w 2016 otrzymała tytuł doktory habilitowanej. Była kuratorką wystaw feministycznych "Krzątaczki", "HERstoria sztuki", "Gastronomki".

Description:
"She Professor", from the cycle "Feminatives", 2021
assemblage, 40 x 140 x 2 cm; signed and dated on the reverse: '2012 | Iwona Demko', author's label on the reverse,

Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
asamblaż/szyta tkanina w technice patchworku nabita na krosna malarskie
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: '2012 | Iwona Demko'