30
Liliana Zeic (Piskorska) (1988) | "Panny Borówczanki #1", 2020/2021
Estymacja:
3,000 zł - 5,000 zł
Sprzedane
2,800 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Liliana Zeic (Piskorska) (1988)
Wymiary
34 x 67 cm (w świetle oprawy)
Kategoria
Opis
wydruk pigmentowy/papier archiwalny, 34 x 67 cm (w świetle oprawy), sygnowany ołówkiem na odwrociu: 'Liliana Zeic', sygnowany, datowany, numerowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'Sourcebook | Książka źródeł no. 03/2020 | Panny Borówczanki #1 1/7 + 1 AP | Liliana Zieic (dawniej Liliana Piskorska)
do pracy jest dołączona"Książka źródeł | Sourcebook| z rysunkami autorskimi
ed. 1/7 + 1 AP
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W ramach projektu „Sourcebook / Książka źródeł”, Liliana Zeic (Piskorska) tworzy wizualne narracje opowiadające historie kobiecej nieheteronormatywności i jej historycznych źródeł. Działająca na pograniczu aktywizmu i sztuki artystka stworzyła fotografię „Panny Borówczanki #1”, nawiązując do utworu Marii Konopnickiej „Na jagody”. Na fotografii artystki, podobnie jak w poezji Konopnickiej, pojawia się motyw silnej kobiecej wspólnoty osadzonej w polskiej tradycji.
Sama artystka mówi, że w swojej twórczości skupia się na „zależnościach pomiędzy państwem i tożsamością środkowoeuropejską a tożsamościami peryferyjnymi. Zajmuje się tematem kłirowej lesbijskości i nieheteronormatywności. Często używam sformułowania ‘sztuka lesbijska’, bo uważam, że pojęcie queer nie jest wystarczające w polskim kontekście. Niewidoczność nienormatywnej kobiecości, wykluczenie kobiet i osób nieheteroseksualnych tworzy razem strukturę mocno zakorzenioną w polskim patriarchacie” (secondaryarchive.org/artists/liliana-zeic/, dostęp: 19.07.2021). W „Pannach Borówczankach” ten konserwatywny system wartości symbolizują tatuaże z wizerunkami Matki Boskiej oraz maski na twarzach uprzedmiotawiające kobiety. Pomimo wyemancypowanego charakteru grupy panien z utworu Konopnickiej, ich kobiece ciała wciąż są postrzegane przez pryzmat male gaze (sposobu postrzegania i przedstawiania kobiecego ciała z perspektywy heteroseksualnego mężczyzny). Blond włosy oraz proporcjonalne, nagie ciała można rozumieć jako stereotypowo atrakcyjne, społecznie narzucane kategorie piękna, stworzone przez mężczyzn.
Jednym z ważnych motywów w pracy Liliany Zeic (Piskorskiej) jest homoseksualizm „Panien Borówczanek” i relacje z kobietami ich pomysłodawczyni, Marii Konopnickiej. Choć do dziś seksualność Marii Konopnickiej pozostaje tajemnicą, niektórzy badacze uważają, że jej związek z malarką Marią Dulębianką był relacją romantyczną, a kobiety przez kilkadziesiąt lat były partnerkami. Krzysztof Tomasik pisał, że „w Żarnowcu zachowała się pamięć o niej jako przyjaciółce poetki, która ‘nosiła się po męsku, a włosy miała całkiem kuso podcięte’. Konopnicka nazywała ją ‘Piotrek’ lub ‘Pietrek z powycieranymi łokciami’” (Krzysztof Tomasik, Homobiografie, Warszawa 2008). Ze względu na brak jednoznacznych źródeł lesbijskie relacje często są interpretowane jako nieromantyczne i nieseksualne. Tę tendencję stara się odwrócić Liliana Zeic (Piskorska). Artystka mówi, że jej projekt powstał „dla kłirowej kobiecości lesbijskości, dla gomorytek, sarenek, safonek, dla takich różnych myśli o kłirze i separatyzmie, i dla złości miłości. Chciałabym, żeby to wszystko się do Was przylepiło i zostało przylepione, i żebyśmy znowu tak szybko nie zapomnieli” (lilianapiskorska.com/pl/praca/sourcebook-ksiazka-zrodel/, dostęp: 20.07.2021). Sensualne gesty oraz nagie ciała „Panien Borówczanek” przypominają o często pomijanym aspekcie kobiecej seksualności – nieheteronormatywności. Zestawienie ponad stuletniej baśni ze współczesną sytuacją kobiet w Polsce otwiera możliwość opowiedzenia historii polskich kobiet na nowo, włączając w tę narrację perspektywę wykluczonych grup społecznych.
Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W 2017 obroniła pracę doktorską pt „Pragnienie kontaktu” na toruńskim Wydziale Sztuk Pięknych (promotorka Elżbieta Jabłońska). W 2012 roku uczestniczyła w rocznym działaniu „PRZEprojekt” w CSW Toruń. Od 2013 roku członkini Grupy nad Wisłą. W jej działaniach widoczna jest perspektywa feministyczno-queerowa, feministyczno-anarchistyczna i posthumanistyczna.
Description:
"The Berry Maids #1", 2020/2021
pigment print/archival paper, 34 x 67 cm (dimensions in frame); signed in pencil on the reverse: 'Liliana Zeic', signed, dated, numbered and described in pencil on the reverse: 'Sourcebook | Ksiazka zrodel no. 03/2020 | Panny Borowczanki #1 1/7 + 1 AP | Liliana Zieic (dawniej Liliana Piskorska)
the work is accompanied by a "Sourcebook" with the author's drawings
ed. 1/7 + 1 AP,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
do pracy jest dołączona"Książka źródeł | Sourcebook| z rysunkami autorskimi
ed. 1/7 + 1 AP
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
W ramach projektu „Sourcebook / Książka źródeł”, Liliana Zeic (Piskorska) tworzy wizualne narracje opowiadające historie kobiecej nieheteronormatywności i jej historycznych źródeł. Działająca na pograniczu aktywizmu i sztuki artystka stworzyła fotografię „Panny Borówczanki #1”, nawiązując do utworu Marii Konopnickiej „Na jagody”. Na fotografii artystki, podobnie jak w poezji Konopnickiej, pojawia się motyw silnej kobiecej wspólnoty osadzonej w polskiej tradycji.
Sama artystka mówi, że w swojej twórczości skupia się na „zależnościach pomiędzy państwem i tożsamością środkowoeuropejską a tożsamościami peryferyjnymi. Zajmuje się tematem kłirowej lesbijskości i nieheteronormatywności. Często używam sformułowania ‘sztuka lesbijska’, bo uważam, że pojęcie queer nie jest wystarczające w polskim kontekście. Niewidoczność nienormatywnej kobiecości, wykluczenie kobiet i osób nieheteroseksualnych tworzy razem strukturę mocno zakorzenioną w polskim patriarchacie” (secondaryarchive.org/artists/liliana-zeic/, dostęp: 19.07.2021). W „Pannach Borówczankach” ten konserwatywny system wartości symbolizują tatuaże z wizerunkami Matki Boskiej oraz maski na twarzach uprzedmiotawiające kobiety. Pomimo wyemancypowanego charakteru grupy panien z utworu Konopnickiej, ich kobiece ciała wciąż są postrzegane przez pryzmat male gaze (sposobu postrzegania i przedstawiania kobiecego ciała z perspektywy heteroseksualnego mężczyzny). Blond włosy oraz proporcjonalne, nagie ciała można rozumieć jako stereotypowo atrakcyjne, społecznie narzucane kategorie piękna, stworzone przez mężczyzn.
Jednym z ważnych motywów w pracy Liliany Zeic (Piskorskiej) jest homoseksualizm „Panien Borówczanek” i relacje z kobietami ich pomysłodawczyni, Marii Konopnickiej. Choć do dziś seksualność Marii Konopnickiej pozostaje tajemnicą, niektórzy badacze uważają, że jej związek z malarką Marią Dulębianką był relacją romantyczną, a kobiety przez kilkadziesiąt lat były partnerkami. Krzysztof Tomasik pisał, że „w Żarnowcu zachowała się pamięć o niej jako przyjaciółce poetki, która ‘nosiła się po męsku, a włosy miała całkiem kuso podcięte’. Konopnicka nazywała ją ‘Piotrek’ lub ‘Pietrek z powycieranymi łokciami’” (Krzysztof Tomasik, Homobiografie, Warszawa 2008). Ze względu na brak jednoznacznych źródeł lesbijskie relacje często są interpretowane jako nieromantyczne i nieseksualne. Tę tendencję stara się odwrócić Liliana Zeic (Piskorska). Artystka mówi, że jej projekt powstał „dla kłirowej kobiecości lesbijskości, dla gomorytek, sarenek, safonek, dla takich różnych myśli o kłirze i separatyzmie, i dla złości miłości. Chciałabym, żeby to wszystko się do Was przylepiło i zostało przylepione, i żebyśmy znowu tak szybko nie zapomnieli” (lilianapiskorska.com/pl/praca/sourcebook-ksiazka-zrodel/, dostęp: 20.07.2021). Sensualne gesty oraz nagie ciała „Panien Borówczanek” przypominają o często pomijanym aspekcie kobiecej seksualności – nieheteronormatywności. Zestawienie ponad stuletniej baśni ze współczesną sytuacją kobiet w Polsce otwiera możliwość opowiedzenia historii polskich kobiet na nowo, włączając w tę narrację perspektywę wykluczonych grup społecznych.
Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W 2017 obroniła pracę doktorską pt „Pragnienie kontaktu” na toruńskim Wydziale Sztuk Pięknych (promotorka Elżbieta Jabłońska). W 2012 roku uczestniczyła w rocznym działaniu „PRZEprojekt” w CSW Toruń. Od 2013 roku członkini Grupy nad Wisłą. W jej działaniach widoczna jest perspektywa feministyczno-queerowa, feministyczno-anarchistyczna i posthumanistyczna.
Description:
"The Berry Maids #1", 2020/2021
pigment print/archival paper, 34 x 67 cm (dimensions in frame); signed in pencil on the reverse: 'Liliana Zeic', signed, dated, numbered and described in pencil on the reverse: 'Sourcebook | Ksiazka zrodel no. 03/2020 | Panny Borowczanki #1 1/7 + 1 AP | Liliana Zieic (dawniej Liliana Piskorska)
the work is accompanied by a "Sourcebook" with the author's drawings
ed. 1/7 + 1 AP,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
Technika
wydruk pigmentowy/papier archiwalny
Sygnatura
sygnowany ołówkiem na odwrociu: 'Liliana Zeic'
Wystawiany
„Poganki”, wystawa zbiorowa, lokal_30, Warszawa, 24.04-5.06.2021; „Z tej nocy będzie serce”, wystawa zbiorowa, Muzeum Współczesne Wrocław, 19.02-31.05.2021