25
Magdalena Moskwa (1967) | Z cyklu "Ubranie", 2008/2013
Estymacja:
3,000 zł - 4,000 zł
Pominięte
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Magdalena Moskwa (1967)
Wymiary
30 x 45 cm (arkusz)
Kategoria
Opis
wydruk cyfrowy/papier fotograficzny, 30 x 45 cm (arkusz), sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'UBRANIE 2008 | 30/45 cm | 3/50 | cyfrowy wydruk | 2008 2013 | Magdalena Moskwa', ed. 3/50
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Magdalena Moskwa znana jest z wyjątkowo nieszablonowej działalności portretowej. Tworząc swoje prace, artystka zazwyczaj nie korzysta z żywego modela, ale rejestruje w pamięci twarze napotkanych ludzi i następnie odtwarza je na płótnie. Zdecydowanie najciekawszą formą aktywności artystki w dziedzinie portretu są przedstawienia, na których pojawiają się tylko nogi lub korpus czy też ręce modela. Fragmenty ciał fotografowane frontalnie i w dużym powiększeniu bardzo szczelnie wypełniają kadr, tak jakby artystka próbowała wskazać widzowi sedno problemu. Środkiem artystycznej wypowiedzi staje się samo kadrowania postaci, które służy do oddania stanów wewnętrznych modela. Prace takie jak „Bez tytułu” to przedstawienia niosące ze sobą ogromny ładunek emocjonalny, który dodatkowo wzmacniany zostaje poprzez niepełne oznaczanie podejmowanego tematu. Podczas gdy w tradycyjnych portretach artyści starają się poprzez zastosowany język artystyczny przekazać jak najwięcej informacji na temat portretowanej osoby, to w przypadku prac Moskwy mamy do czynienia z celowym ukryciem tematu pod płaszczem symbolu i niedopowiedzenia. Zabieg ten przywodzi na myśl portrety artystów epoki dojrzałego
renesansu, którzy w swoich kompozycjach nie zawsze mogli wypowiadać się wprost i stosowali szereg zabiegów formalnych, żeby przekazać określonemu widzowi potrzebną informację. Taki zabieg wykorzystany został również w przypadku prezentowanej fotografii. W pracy tej uwiecznione zostały tylko przedramiona młodej osoby, najprawdopodobniej kobiety. Zaciśnięte pięści i złożone na piersi ramiona mogą sugerować stan zagrożenia, przed którym sportretowana osoba stara się obronić, choć, tak naprawdę, gest ten może przywodzić na myśl bardzo wiele scenariuszy. Efekt ten wzmocniony jest poprzez charakterystyczną estetykę prac artystki, która od wielu lat starannie kształtuje swój bardzo rozpoznawalny styl. Motywem przewodnim w twórczości Moskwy jest chłodna, cielista tonacja barw, która dominuje zarówno w pracach malarskich, jak i w jej fotografiach. Całość kompozycji uzyskuje bardzo hieratyczny, niemal sakralny charakter i przemawia do widza wielością znaczeń. To bardzo intrygująca praca, o wyraźnie kontemplacyjnym charakterze, która jednocześnie wymaga od odbiorcy dużej wrażliwości wizualnej i emocjonalnej.
Studiowała w PWSSP w Łodzi. Dyplom obroniła w 1996 z malarstwa u prof. M. Wagnera i w pracowni druku dekoracyjnego prof. M. Zielińskiej. W 1995 otrzymała II nagrodę w Konkursie im. Wł. Strzemińskiego. Zajmuje się malarstwem i projektowaniem ubrań unikatowych. Należy do stowarzyszenia artystów św. Jerzego w Łodzi. Najczęściej posługuje się bardzo tradycyjnymi środkami wyrazu. W ciągu roku powstaje zaledwie kilka obrazów, co związane jest z wymagającą czasu techniką malowania na desce, z użyciem naturalnych gruntów, laserunków i werniksu. Na płótnach artystki próżno szukać śladów eksperymentów, spontanicznej ekspresji czy swobodnego gestu. Zarówno w obrazach, jak i w „ubraniach” każdy element kompozycji, każdy zastosowany zabieg formalny służy budowaniu znaczenia. Wszystkie motywy przedstawień są starannie wystudiowane, przemyślane i znaczące. Istotna dla interpretacji tych obrazów symbolika kryje się w detalu: wiernie oddanych czarnych koronkach, ozdobnych obrożach niebezpiecznie wbijających się w szyje noszących je kobiet, splątanych łodygach roślin, dłoniach o czarnych paznokciach, przezroczystych źrenicach oczu pozbawionych rzęs.
Description:
From "Cloth" series, 2008/2013
digital print/photographic paper, 30 x 45 cm (sheet); signed, dated and described on the reverse: 'UBRANIE 2008 | 30/45 cm | 3/50 | cyfrowy wydruk | 2008 2013 | Magdalena Moskwa', ed. 3/50,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Magdalena Moskwa znana jest z wyjątkowo nieszablonowej działalności portretowej. Tworząc swoje prace, artystka zazwyczaj nie korzysta z żywego modela, ale rejestruje w pamięci twarze napotkanych ludzi i następnie odtwarza je na płótnie. Zdecydowanie najciekawszą formą aktywności artystki w dziedzinie portretu są przedstawienia, na których pojawiają się tylko nogi lub korpus czy też ręce modela. Fragmenty ciał fotografowane frontalnie i w dużym powiększeniu bardzo szczelnie wypełniają kadr, tak jakby artystka próbowała wskazać widzowi sedno problemu. Środkiem artystycznej wypowiedzi staje się samo kadrowania postaci, które służy do oddania stanów wewnętrznych modela. Prace takie jak „Bez tytułu” to przedstawienia niosące ze sobą ogromny ładunek emocjonalny, który dodatkowo wzmacniany zostaje poprzez niepełne oznaczanie podejmowanego tematu. Podczas gdy w tradycyjnych portretach artyści starają się poprzez zastosowany język artystyczny przekazać jak najwięcej informacji na temat portretowanej osoby, to w przypadku prac Moskwy mamy do czynienia z celowym ukryciem tematu pod płaszczem symbolu i niedopowiedzenia. Zabieg ten przywodzi na myśl portrety artystów epoki dojrzałego
renesansu, którzy w swoich kompozycjach nie zawsze mogli wypowiadać się wprost i stosowali szereg zabiegów formalnych, żeby przekazać określonemu widzowi potrzebną informację. Taki zabieg wykorzystany został również w przypadku prezentowanej fotografii. W pracy tej uwiecznione zostały tylko przedramiona młodej osoby, najprawdopodobniej kobiety. Zaciśnięte pięści i złożone na piersi ramiona mogą sugerować stan zagrożenia, przed którym sportretowana osoba stara się obronić, choć, tak naprawdę, gest ten może przywodzić na myśl bardzo wiele scenariuszy. Efekt ten wzmocniony jest poprzez charakterystyczną estetykę prac artystki, która od wielu lat starannie kształtuje swój bardzo rozpoznawalny styl. Motywem przewodnim w twórczości Moskwy jest chłodna, cielista tonacja barw, która dominuje zarówno w pracach malarskich, jak i w jej fotografiach. Całość kompozycji uzyskuje bardzo hieratyczny, niemal sakralny charakter i przemawia do widza wielością znaczeń. To bardzo intrygująca praca, o wyraźnie kontemplacyjnym charakterze, która jednocześnie wymaga od odbiorcy dużej wrażliwości wizualnej i emocjonalnej.
Studiowała w PWSSP w Łodzi. Dyplom obroniła w 1996 z malarstwa u prof. M. Wagnera i w pracowni druku dekoracyjnego prof. M. Zielińskiej. W 1995 otrzymała II nagrodę w Konkursie im. Wł. Strzemińskiego. Zajmuje się malarstwem i projektowaniem ubrań unikatowych. Należy do stowarzyszenia artystów św. Jerzego w Łodzi. Najczęściej posługuje się bardzo tradycyjnymi środkami wyrazu. W ciągu roku powstaje zaledwie kilka obrazów, co związane jest z wymagającą czasu techniką malowania na desce, z użyciem naturalnych gruntów, laserunków i werniksu. Na płótnach artystki próżno szukać śladów eksperymentów, spontanicznej ekspresji czy swobodnego gestu. Zarówno w obrazach, jak i w „ubraniach” każdy element kompozycji, każdy zastosowany zabieg formalny służy budowaniu znaczenia. Wszystkie motywy przedstawień są starannie wystudiowane, przemyślane i znaczące. Istotna dla interpretacji tych obrazów symbolika kryje się w detalu: wiernie oddanych czarnych koronkach, ozdobnych obrożach niebezpiecznie wbijających się w szyje noszących je kobiet, splątanych łodygach roślin, dłoniach o czarnych paznokciach, przezroczystych źrenicach oczu pozbawionych rzęs.
Description:
From "Cloth" series, 2008/2013
digital print/photographic paper, 30 x 45 cm (sheet); signed, dated and described on the reverse: 'UBRANIE 2008 | 30/45 cm | 3/50 | cyfrowy wydruk | 2008 2013 | Magdalena Moskwa', ed. 3/50,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
wydruk cyfrowy/papier fotograficzny
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'UBRANIE 2008 | 30/45 cm | 3/50 | cyfrowy wydruk | 2008 2013 | Magdalena Moskwa'