22
Karolina Jabłońska | "Autoportret bez głowy", 2015
Estymacja:
60,000 zł - 80,000 zł
Sprzedane
55,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Karolina Jabłońska
Wymiary
110 x 150 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 110 x 150 cm, sygnowany i datowany na odwrociu: 'K. Jabłońska | II.2015',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Twórczość Karoliny Jabłońskiej nosi ślady neoekspresjonistycznych tendencji, a deformacje i uproszczenia, którym poddawane są wizerunki malowanych przez nią postaci, sugerują wręcz celowo prymitywizujące skłonności. Cechą charakterystyczną malarstwa artystki jest wykorzystywanie uproszczonego, jak gdyby kanciastego wizerunku bohaterki – kobiety, z którą jak sama mówi, często identyfikuje się z praktycznych przyczyn dostępności modeli. W swojej twórczości Jabłońska uparcie eksploruje bowiem temat kobiet, które wikła w sytuacje dalece odbiegające od tego, co można określić mianem normy. Przedstawia je więc w objęciach monstrualnych dżdżownic, duszone przez monstra, pozbawione głów, zębów. Niektóre z jej dzieł emanują erotyką podszytą sadomasochistyczną przemocą. Artystka dąży do uchwycenia kulminacyjnego momentu zdarzeń, w którym w ułamku sekundy następuje synteza opozycyjnych emocji – strachu i humoru czy fascynacji i niesmaku. Malarstwo Jabłońskiej operuje hiperbolą i przeskalowaniem, korzystając z rozwiązań kompozycyjnych, w których deformacja wzmaga ekspresję oraz dynamikę przedstawienia. Artystka maluje zwykle na dużych formatach, używając wąskiego kadrowania, przez co postaci z jej prac sprawiają wrażenie dotkniętych hipertrofią.
Obrazy Karoliny Jabłońskiej charakteryzują się swoim feministycznym i antypatriarchalnym przesłaniem, które są nader bliskie młodej artystce. Przykładem takiej pracy jest prezentowany w katalogu „Autoportret bez głowy” z 2015, namalowany w technice olejnej na płótnie. W samej kompozycji widzimy kobiecą postać trzymającą w dłoniach własną głowę, ujętą na kontrastującym z różem ciała jaskrawozielonym tłem. Wiedząc, iż dzieło jest autoportretem, można traktować emocje z obrazu jako tożsame z uczuciami samej autorki. Ekspresja twarzy z płótna ukazuje wiele emocji, które nie są oczywiste do odczytania. Sugeruje to, iż obraz Jabłońskiej jest dla niej bardzo osobistym, może wręcz intymnym przeżyciem. Uproszczona, ale i jednocześnie przerysowana forma samej kompozycji zmusza widza do skupienia się na zmartwionej i przerażonej twarzy bohaterki przedstawienia. Usta w grymasie oraz charakterystyczne brwi mają w sobie trochę drastyczności, która jest podkreślona przez widoczną krew i kręgosłup przy szyi artystki. Powoduje to jeszcze większy niepokój u widza i poczucie bliskości z emocjami, jakie towarzyszą Karolinie Jabłońskiej. Po wnikliwej analizie możliwe jest również dojrzenie mrocznego erotyzmu panującego na obrazie. Naga pierś kobiety jest symbolem sensualności artystki jak i jej feministycznych poglądów, które są niezwykle ważnym aspektem jej twórczości. „Autoportret bez głowy” jest bardzo zindywidualizowanym obrazem, ukazującym personalne uczucia. Zachwyca on widza nie tylko frapującym przekazem, ale i oryginalnymi walorami estetycznymi.
Karolina Jabłońska to jedna z najciekawszych artystek młodego pokolenia. Została laureatką II nagrody Biennale Malarstwa Bielska Jesień w 2017, Dolnośląskiego Klubu Kapitału w 12. Konkursie Gepperta w 2016, a także zdobyła wyróżnienie w konkursie Businesswoman roku Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką w 2019. Sukcesy zaczęła osiągać w 2012, gdy jeszcze na studiach została współzałożycielką Galerii Potencja i magazynu Łałok w Krakowie. Razem z Tomaszem Kręcickim i Cyrylem Polaczkiem Karolina Jabłońska udostępnia przestrzeń artystyczną różnym twórcom z Polski i z zagranicy, ale i wystawia tam swoje dzieła. Cała trójka założycieli przyznaje, iż posiadanie i eksponowanie sztuki w takiej galerii jest niesamowicie rozwijające dla ich drogi twórczej, ponieważ umożliwia wymianę pomysłów oraz inspiracji.
Description:
"Headless Self-Portrait", 2015
oil/canvas, 110 x 150 cm; signed and dated on the reverse: 'K. Jablonska | II.2015 r.', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Twórczość Karoliny Jabłońskiej nosi ślady neoekspresjonistycznych tendencji, a deformacje i uproszczenia, którym poddawane są wizerunki malowanych przez nią postaci, sugerują wręcz celowo prymitywizujące skłonności. Cechą charakterystyczną malarstwa artystki jest wykorzystywanie uproszczonego, jak gdyby kanciastego wizerunku bohaterki – kobiety, z którą jak sama mówi, często identyfikuje się z praktycznych przyczyn dostępności modeli. W swojej twórczości Jabłońska uparcie eksploruje bowiem temat kobiet, które wikła w sytuacje dalece odbiegające od tego, co można określić mianem normy. Przedstawia je więc w objęciach monstrualnych dżdżownic, duszone przez monstra, pozbawione głów, zębów. Niektóre z jej dzieł emanują erotyką podszytą sadomasochistyczną przemocą. Artystka dąży do uchwycenia kulminacyjnego momentu zdarzeń, w którym w ułamku sekundy następuje synteza opozycyjnych emocji – strachu i humoru czy fascynacji i niesmaku. Malarstwo Jabłońskiej operuje hiperbolą i przeskalowaniem, korzystając z rozwiązań kompozycyjnych, w których deformacja wzmaga ekspresję oraz dynamikę przedstawienia. Artystka maluje zwykle na dużych formatach, używając wąskiego kadrowania, przez co postaci z jej prac sprawiają wrażenie dotkniętych hipertrofią.
Obrazy Karoliny Jabłońskiej charakteryzują się swoim feministycznym i antypatriarchalnym przesłaniem, które są nader bliskie młodej artystce. Przykładem takiej pracy jest prezentowany w katalogu „Autoportret bez głowy” z 2015, namalowany w technice olejnej na płótnie. W samej kompozycji widzimy kobiecą postać trzymającą w dłoniach własną głowę, ujętą na kontrastującym z różem ciała jaskrawozielonym tłem. Wiedząc, iż dzieło jest autoportretem, można traktować emocje z obrazu jako tożsame z uczuciami samej autorki. Ekspresja twarzy z płótna ukazuje wiele emocji, które nie są oczywiste do odczytania. Sugeruje to, iż obraz Jabłońskiej jest dla niej bardzo osobistym, może wręcz intymnym przeżyciem. Uproszczona, ale i jednocześnie przerysowana forma samej kompozycji zmusza widza do skupienia się na zmartwionej i przerażonej twarzy bohaterki przedstawienia. Usta w grymasie oraz charakterystyczne brwi mają w sobie trochę drastyczności, która jest podkreślona przez widoczną krew i kręgosłup przy szyi artystki. Powoduje to jeszcze większy niepokój u widza i poczucie bliskości z emocjami, jakie towarzyszą Karolinie Jabłońskiej. Po wnikliwej analizie możliwe jest również dojrzenie mrocznego erotyzmu panującego na obrazie. Naga pierś kobiety jest symbolem sensualności artystki jak i jej feministycznych poglądów, które są niezwykle ważnym aspektem jej twórczości. „Autoportret bez głowy” jest bardzo zindywidualizowanym obrazem, ukazującym personalne uczucia. Zachwyca on widza nie tylko frapującym przekazem, ale i oryginalnymi walorami estetycznymi.
Karolina Jabłońska to jedna z najciekawszych artystek młodego pokolenia. Została laureatką II nagrody Biennale Malarstwa Bielska Jesień w 2017, Dolnośląskiego Klubu Kapitału w 12. Konkursie Gepperta w 2016, a także zdobyła wyróżnienie w konkursie Businesswoman roku Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką w 2019. Sukcesy zaczęła osiągać w 2012, gdy jeszcze na studiach została współzałożycielką Galerii Potencja i magazynu Łałok w Krakowie. Razem z Tomaszem Kręcickim i Cyrylem Polaczkiem Karolina Jabłońska udostępnia przestrzeń artystyczną różnym twórcom z Polski i z zagranicy, ale i wystawia tam swoje dzieła. Cała trójka założycieli przyznaje, iż posiadanie i eksponowanie sztuki w takiej galerii jest niesamowicie rozwijające dla ich drogi twórczej, ponieważ umożliwia wymianę pomysłów oraz inspiracji.
Description:
"Headless Self-Portrait", 2015
oil/canvas, 110 x 150 cm; signed and dated on the reverse: 'K. Jablonska | II.2015 r.', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany na odwrociu: 'K. Jabłońska | II.2015'
Wystawiany
„What I Want - Kolekcja Nocny Art Patrol”, wystawa zbiorowa, Muzeum im. Bolesława Biegasa, Warszawa, 21.05.-11.06.2021