19
Agata Kus (1987) | "Doktorantki", 2014
Estymacja:
50,000 zł - 70,000 zł
Sprzedane
65,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Agata Kus (1987)
Wymiary
200 x 140 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 200 x 140 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'A. Kus | AGATA KUS | DOKTORANTKI | OLEJ NA PŁÓTNIE | 200 x 140 cm | 2014',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Malarstwo Agaty Kus można określić mianem wielowątkowych, pozornie nieprzystających do siebie narracji, zespolonych w obrębie płótna w jedną, unikalną kompozycję. Zestawione ze sobą kadry, niczym kalki, przenikają się i tworzą w ujęciu autorki zupełnie nowy kontekst ich odbioru. Sama twórczyni o tym zabiegu pisze następująco: „W ten sposób celowo staram się odchodzić od liniowości narracji i tworzyć ją nie jako sumę znaczeń, a połączenie w nową jakość. Wówczas ujawniają się często subtelne, nie zawsze zamierzone treści. Mimo naturalnej tendencji do posługiwania się językiem realizmu oraz słabości do klasycznie pojmowanego piękna demaskowanie medium poprzez zachowywanie śladów taśmy czy ołówka i jego fizyczne, materialne właściwości wydają mi się atrakcyjne” (https://secondaryarchive.org/ artists/agata-kus/, dostęp: 17.08.2021). Malarstwo Agaty Kus należy postrzegać zatem jako silnie narracyjne. Wręcz prowokujące do tego, aby być odczytywane na wielu płaszczyznach. Sama artystka podkreśla, że nie chce objaśniać swoich intencji towarzyszących jej przy tworzeniu. Jak twierdzi, malarstwo, jako osobny język, nie powinno być przekładane na słowa. Rodzajem klucza interpretacyjnego prac Agaty Kus mogą być natomiast nadawane przez autorkę tytuły, będące dla niej ważną, budującą kontekst, dodatkową przestrzenią do eksploatacji.
Doskonałym przykładem kompozycji, w której nakładają się na siebie dwa zupełnie odrębne przedstawienia, jest prezentowana w katalogu praca „Doktorantki” z 2014. Jej głównymi bohaterkami są dwie młode kobiety ujęte w centrum kompozycji. Tytułowe doktorantki w swobodnych pozach siedzą na podłodze. Są pogrążone w rozmowie zdającej się odbiegać od celu ich spotkania, jakim jest, jak wskazuje tytuł pracy, wspólna nauka. Jedzą i piją coca-colę, przy czym jedynie porozrzucane notatki każą pamiętać o naukowym charakterze tego spotkania. Drugi plan wypełniają zmultiplikowane postaci kobiet, ledwie zaznaczone tylko czarnym konturem (warto zaznaczyć, iż motyw bliźniaczek i powracających sobowtórów był tematem obsesyjnie powielanym przez autorkę w pierwszych latach po uzyskaniu dyplomu). Najbardziej intrygujący element kompozycyjny znajduje się na dalszym planie. Jest nim, jak wskazuje Agnieszka Gołębiewska, „Półnaga kobieta bez głowy, owinięta patrzącymi futrami-potworkami, to emanacja ich skrywanych, także seksualnych pragnień, dosłowne zmaterializowanie się ludowego porzekadła o ‘kudłatych myślach’” (https://agatakus.pl/?page_id=991, dostęp: 17.08.2021). Tytułowe doktorantki oraz przedstawienie nagiej kobiety w futrze można czytać osobno, natomiast nałożone na siebie zyskują zupełnie nowe znaczenie. Dwuznaczność i nieoczywistość prac Kus ujęta jest również w warstwie formalnej. Doskonale widać to w omawianych „Doktorantkach”, gdzie starannie wypracowane, oddane niemalże z fotorealistyczną dokładnością partie zderzają się na płaszczyźnie płótna z fragmentami jedynie lekko naszkicowanymi, wskazując, jakoby praca była w ciągłym procesie powstawania.
Agata Kus chłonie otaczającą ją rzeczywistość. Wiele uwagi poświęca tematyce obyczajowej, obracając się zwłaszcza wokół młodej inteligencji, której sceny z codziennego życia utrwala w migawkowych kadrach swoich prac. Płaszczyznę jej płócien wypełniają sceny barowe, koncerty, imprezy wraz z momentami upojenia, ogółem międzyludzkie relacje zdające się być elementem codzienności każdej młodej osoby. Tak pojęta inspiracja może przywodzić na myśl fotorealistyczne malarstwo Łukasza Korolkiewicza czy Marcina Maciejowskiego (sceny z nocnego życia Krakowa). Malarstwo Kus wpisuje się tym samym w klasyczny rodzaj figuratywności, przy czym nowatorstwa jej formy należy szukać na innych płaszczyznach. To właśnie ludzkie historie, nierzadko o zawiłej fabule, stanowią główny temat do twórczej realizacji. Jak pisze dalej Gołębiewska: „Przedstawienia ludzi, portrety, twarze, są tej figuratywności ukoronowaniem: bez mała klasyczne, zazwyczaj zatopione w zadumie i stagnacji, piękne, ale i też poddane destrukcji, niszczone na wiele sposobów, rozpadające się, przemieniające się, wypalane” (https://agatakus.pl/?page_id=991, dostęp: 17.08.2021).
Description:
"PhD students", 2014
oil/canvas, 200 x 140 cm; signed, dated and described on the reverse: 'A. Kus | AGATA KUS | DOKTORANTKI | OLEJ NA PLOTNIE | 200 x 140 cm | 2014', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Malarstwo Agaty Kus można określić mianem wielowątkowych, pozornie nieprzystających do siebie narracji, zespolonych w obrębie płótna w jedną, unikalną kompozycję. Zestawione ze sobą kadry, niczym kalki, przenikają się i tworzą w ujęciu autorki zupełnie nowy kontekst ich odbioru. Sama twórczyni o tym zabiegu pisze następująco: „W ten sposób celowo staram się odchodzić od liniowości narracji i tworzyć ją nie jako sumę znaczeń, a połączenie w nową jakość. Wówczas ujawniają się często subtelne, nie zawsze zamierzone treści. Mimo naturalnej tendencji do posługiwania się językiem realizmu oraz słabości do klasycznie pojmowanego piękna demaskowanie medium poprzez zachowywanie śladów taśmy czy ołówka i jego fizyczne, materialne właściwości wydają mi się atrakcyjne” (https://secondaryarchive.org/ artists/agata-kus/, dostęp: 17.08.2021). Malarstwo Agaty Kus należy postrzegać zatem jako silnie narracyjne. Wręcz prowokujące do tego, aby być odczytywane na wielu płaszczyznach. Sama artystka podkreśla, że nie chce objaśniać swoich intencji towarzyszących jej przy tworzeniu. Jak twierdzi, malarstwo, jako osobny język, nie powinno być przekładane na słowa. Rodzajem klucza interpretacyjnego prac Agaty Kus mogą być natomiast nadawane przez autorkę tytuły, będące dla niej ważną, budującą kontekst, dodatkową przestrzenią do eksploatacji.
Doskonałym przykładem kompozycji, w której nakładają się na siebie dwa zupełnie odrębne przedstawienia, jest prezentowana w katalogu praca „Doktorantki” z 2014. Jej głównymi bohaterkami są dwie młode kobiety ujęte w centrum kompozycji. Tytułowe doktorantki w swobodnych pozach siedzą na podłodze. Są pogrążone w rozmowie zdającej się odbiegać od celu ich spotkania, jakim jest, jak wskazuje tytuł pracy, wspólna nauka. Jedzą i piją coca-colę, przy czym jedynie porozrzucane notatki każą pamiętać o naukowym charakterze tego spotkania. Drugi plan wypełniają zmultiplikowane postaci kobiet, ledwie zaznaczone tylko czarnym konturem (warto zaznaczyć, iż motyw bliźniaczek i powracających sobowtórów był tematem obsesyjnie powielanym przez autorkę w pierwszych latach po uzyskaniu dyplomu). Najbardziej intrygujący element kompozycyjny znajduje się na dalszym planie. Jest nim, jak wskazuje Agnieszka Gołębiewska, „Półnaga kobieta bez głowy, owinięta patrzącymi futrami-potworkami, to emanacja ich skrywanych, także seksualnych pragnień, dosłowne zmaterializowanie się ludowego porzekadła o ‘kudłatych myślach’” (https://agatakus.pl/?page_id=991, dostęp: 17.08.2021). Tytułowe doktorantki oraz przedstawienie nagiej kobiety w futrze można czytać osobno, natomiast nałożone na siebie zyskują zupełnie nowe znaczenie. Dwuznaczność i nieoczywistość prac Kus ujęta jest również w warstwie formalnej. Doskonale widać to w omawianych „Doktorantkach”, gdzie starannie wypracowane, oddane niemalże z fotorealistyczną dokładnością partie zderzają się na płaszczyźnie płótna z fragmentami jedynie lekko naszkicowanymi, wskazując, jakoby praca była w ciągłym procesie powstawania.
Agata Kus chłonie otaczającą ją rzeczywistość. Wiele uwagi poświęca tematyce obyczajowej, obracając się zwłaszcza wokół młodej inteligencji, której sceny z codziennego życia utrwala w migawkowych kadrach swoich prac. Płaszczyznę jej płócien wypełniają sceny barowe, koncerty, imprezy wraz z momentami upojenia, ogółem międzyludzkie relacje zdające się być elementem codzienności każdej młodej osoby. Tak pojęta inspiracja może przywodzić na myśl fotorealistyczne malarstwo Łukasza Korolkiewicza czy Marcina Maciejowskiego (sceny z nocnego życia Krakowa). Malarstwo Kus wpisuje się tym samym w klasyczny rodzaj figuratywności, przy czym nowatorstwa jej formy należy szukać na innych płaszczyznach. To właśnie ludzkie historie, nierzadko o zawiłej fabule, stanowią główny temat do twórczej realizacji. Jak pisze dalej Gołębiewska: „Przedstawienia ludzi, portrety, twarze, są tej figuratywności ukoronowaniem: bez mała klasyczne, zazwyczaj zatopione w zadumie i stagnacji, piękne, ale i też poddane destrukcji, niszczone na wiele sposobów, rozpadające się, przemieniające się, wypalane” (https://agatakus.pl/?page_id=991, dostęp: 17.08.2021).
Description:
"PhD students", 2014
oil/canvas, 200 x 140 cm; signed, dated and described on the reverse: 'A. Kus | AGATA KUS | DOKTORANTKI | OLEJ NA PLOTNIE | 200 x 140 cm | 2014', ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'A. Kus | AGATA KUS | DOKTORANTKI | OLEJ NA PŁÓTNIE | 200 x 140 cm | 2014'
Wystawiany
„Horror picture show”, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków, 7.12.2019-19.01.2020; „Shefter Gallery Salon”, Shefter Gallery, Kraków, 2019