18
Paulina Ołowska (1976) | "Capri Boy for Usher We Done There (after Hamilton Macallum)", 2008
Estymacja:
180,000 zł - 250,000 zł
Sprzedane
220,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Paulina Ołowska (1976)
Wymiary
170 x 120 cm
Kategoria
Opis
olej/płótno, 170 x 120 cm, sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '2008 | Paulina | Ołowska | "Capri Boy" | for Usher We Done | There",
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Żeby w pełni opisać twórczość Pauliny Ołowskiej, należałoby chyba użyć zwrotu „stale uwspółcześniany eklektyzm”. Paulina Ołowska zajmuje się malarstwem, fotografią, performansem, które służą artystce do eksploracji historii głównych estetyk i artystycznych prądów kultury europejskiej. Przedmiotem zainteresowania Ołowskiej są zarówno utopie zachodniego modernizmu lat. 30., jak i nowsze tradycje artystyczne lat 60. i 70. Charakterystycznym elementem działań podejmowanych przez Ołowską jest jej niesłabnące zainteresowanie kobiecymi postawami w sztuce. Artystkę szczególnie fascynuje poszukiwanie „protoplastek” kultury europejskiej, co przejawia się z kolei niesłabnącym zamiłowaniem Ołowskiej do twórczości Aliny Szapocznikow i Zofii Stryjeńskiej. Na przykład wczesna twórczość tej ostatniej stała się bazą do zrealizowania instalacji przy okazji 5. Biennale Berlińskiego, która składała się z powiększonych do monumentalnej skali, powielonych w czerni i bieli dzieł tej reprezentantki sztuki XX-lecia międzywojennego.
Ołowska bardzo często opiera własne działania twórcze o odkrycia, jakie poczyni, badając historie artystów XX wieku, w szczególności tych autorów, którzy znajdują się na marginesach współczesnej historii sztuki. Takim odkryciem było z pewnością malarstwo urodzonego w Glasgow Johna Thomasa Hamiltona Macalluma, XIX-wiecznego artysty tworzącego w nurcie realizmu, który od 1864 związany był z Brytyjską Royal Academy. Ołowska, tworząc swojego „Capri Boy”, reinterpretowała akwarelę tego szkockiego realisty, przenosząc nastoletniego rybaka z papieru na płótno i tworząc powiększoną wersję olejną tego dzieła. Na obrazie Macalluma młody chłopiec siedzi na krawędzi skały, próbując łowić ryby w czystych wodach opływających południowowłoskie wyspy Capri. Zajęcie, któremu się poświęca, jest jednak drugorzędne w stosunku do przyjemności, która płynie z obcowania z niezwykłymi walorami estetycznymi włoskiego krajobrazu. Detal staje się kluczowy w odbiorze dzieła Macalluma. Uważny widz, studiując jego akwarelę, może dostrzec, jak słońce odbija się od wody na skórze młodego chłopaka i jak wiatr unosi krople morskiej wody. To wszystko sprawia, że praca szkockiego artysty jest niezwykle sugestywna i z łatwością przenosi widza w idylliczny krajobraz upalnych włoskich wysp. Co ciekawe, mimo że tytuł obrazu sugeruje, że Macallum pracował nad swoim dziełem „z natury”, to jednak najprawdopodobniej dzieło powstało na podstawie studiów jednej ze szkockich wysp. Jednak to nie weryzm przedstawienia był najważniejszy dla artysty, a raczej możliwość uchwycenia tego jak bardzo nietrwałą wartością jest młodość, szczególnie w obliczu stałości i niezmienności krajobrazu. Ta ulotność chwili musiała zwrócić uwagę Ołowskiej, która zapewne natrafiła na ten obraz w kolekcji Tate Britain, podczas jednej ze swoich wizyt w Londynie.
Ołowska jest jedną z tych polskich artystek, której twórczość funkcjonuje w równej mierze w świadomości odbiorcy krajowego, jak i międzynarodowego. Co ciekawe, pomimo ogromnego uznania płynącego również ze środowisk związanych z najważniejszymi ośrodkami sztuki na świecie, jej twórczość pozostaje związana z polską tradycją i historią. Jej prace oparte są tym samym na syntezie wątków kulturowych, które Ołowska najpierw starannie bada i opracowuje, czego owocem jest pewien uniwersalny kod, który przemawia do szerokiego grona odbiorców od Nowego Jorku przez Londyn aż po Hongkong.
Artystka studiowała na Wydziale Wideo i Malarstwa w The Art Institute of Chicago (1994-96) oraz na Wydziale Malarstwa gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych (1996-98), gdzie uzyskała dyplom w pracowni malarstwa prof. Mieczysława Olszewskiego (aneks w pracowni multimedialnej prof. Witosława Czerwonki). Jest stypendystką Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hadze (1988), Centro de Art Communication Visual (Arco) w Lizbonie (1998/99), CCA w Kitakyushu (1999/2000) i Rijksakademie van Beeldende Kunsten w Amsterdamie (2001/02). Jej prace znajdują się w kolekcjach Centre Pompidou, MoMA The Museum of Modern Art. czy Tate. W ostatnich dniach grudnia magazyn „New York Times” ogłosił listę osób, które miały największy wpływ na kulturę w 2016 roku. W tym prestiżowym gronie – obok m.in. Michelle Obamy, Lady Gagi i Donatelli Versace – znalazła się Paulina Ołowska. Nowojorska redakcja nazwała Ołowską „najbardziej optymistyczną, a zarazem sentymentalną polską artystką”, która „maluje zapomnianą przeszłość, wierzy w nią i nią żyje”. W listopadzie i grudniu w Metro Pictures w Nowym Jorku odbyła się wystawa Ołowskiej „Wisteria, Mysteria, Hysteria”.
Description:
"Capri Boy for Usher We Done There (after Hamilton Macallum)", 2008
oil/canvas, 170 x 120 cm; signed, dated and described on the reverse: '2008 | Paulina | Olowska | "Capri Boy" | for Usher We Done | There", ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Żeby w pełni opisać twórczość Pauliny Ołowskiej, należałoby chyba użyć zwrotu „stale uwspółcześniany eklektyzm”. Paulina Ołowska zajmuje się malarstwem, fotografią, performansem, które służą artystce do eksploracji historii głównych estetyk i artystycznych prądów kultury europejskiej. Przedmiotem zainteresowania Ołowskiej są zarówno utopie zachodniego modernizmu lat. 30., jak i nowsze tradycje artystyczne lat 60. i 70. Charakterystycznym elementem działań podejmowanych przez Ołowską jest jej niesłabnące zainteresowanie kobiecymi postawami w sztuce. Artystkę szczególnie fascynuje poszukiwanie „protoplastek” kultury europejskiej, co przejawia się z kolei niesłabnącym zamiłowaniem Ołowskiej do twórczości Aliny Szapocznikow i Zofii Stryjeńskiej. Na przykład wczesna twórczość tej ostatniej stała się bazą do zrealizowania instalacji przy okazji 5. Biennale Berlińskiego, która składała się z powiększonych do monumentalnej skali, powielonych w czerni i bieli dzieł tej reprezentantki sztuki XX-lecia międzywojennego.
Ołowska bardzo często opiera własne działania twórcze o odkrycia, jakie poczyni, badając historie artystów XX wieku, w szczególności tych autorów, którzy znajdują się na marginesach współczesnej historii sztuki. Takim odkryciem było z pewnością malarstwo urodzonego w Glasgow Johna Thomasa Hamiltona Macalluma, XIX-wiecznego artysty tworzącego w nurcie realizmu, który od 1864 związany był z Brytyjską Royal Academy. Ołowska, tworząc swojego „Capri Boy”, reinterpretowała akwarelę tego szkockiego realisty, przenosząc nastoletniego rybaka z papieru na płótno i tworząc powiększoną wersję olejną tego dzieła. Na obrazie Macalluma młody chłopiec siedzi na krawędzi skały, próbując łowić ryby w czystych wodach opływających południowowłoskie wyspy Capri. Zajęcie, któremu się poświęca, jest jednak drugorzędne w stosunku do przyjemności, która płynie z obcowania z niezwykłymi walorami estetycznymi włoskiego krajobrazu. Detal staje się kluczowy w odbiorze dzieła Macalluma. Uważny widz, studiując jego akwarelę, może dostrzec, jak słońce odbija się od wody na skórze młodego chłopaka i jak wiatr unosi krople morskiej wody. To wszystko sprawia, że praca szkockiego artysty jest niezwykle sugestywna i z łatwością przenosi widza w idylliczny krajobraz upalnych włoskich wysp. Co ciekawe, mimo że tytuł obrazu sugeruje, że Macallum pracował nad swoim dziełem „z natury”, to jednak najprawdopodobniej dzieło powstało na podstawie studiów jednej ze szkockich wysp. Jednak to nie weryzm przedstawienia był najważniejszy dla artysty, a raczej możliwość uchwycenia tego jak bardzo nietrwałą wartością jest młodość, szczególnie w obliczu stałości i niezmienności krajobrazu. Ta ulotność chwili musiała zwrócić uwagę Ołowskiej, która zapewne natrafiła na ten obraz w kolekcji Tate Britain, podczas jednej ze swoich wizyt w Londynie.
Ołowska jest jedną z tych polskich artystek, której twórczość funkcjonuje w równej mierze w świadomości odbiorcy krajowego, jak i międzynarodowego. Co ciekawe, pomimo ogromnego uznania płynącego również ze środowisk związanych z najważniejszymi ośrodkami sztuki na świecie, jej twórczość pozostaje związana z polską tradycją i historią. Jej prace oparte są tym samym na syntezie wątków kulturowych, które Ołowska najpierw starannie bada i opracowuje, czego owocem jest pewien uniwersalny kod, który przemawia do szerokiego grona odbiorców od Nowego Jorku przez Londyn aż po Hongkong.
Artystka studiowała na Wydziale Wideo i Malarstwa w The Art Institute of Chicago (1994-96) oraz na Wydziale Malarstwa gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych (1996-98), gdzie uzyskała dyplom w pracowni malarstwa prof. Mieczysława Olszewskiego (aneks w pracowni multimedialnej prof. Witosława Czerwonki). Jest stypendystką Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hadze (1988), Centro de Art Communication Visual (Arco) w Lizbonie (1998/99), CCA w Kitakyushu (1999/2000) i Rijksakademie van Beeldende Kunsten w Amsterdamie (2001/02). Jej prace znajdują się w kolekcjach Centre Pompidou, MoMA The Museum of Modern Art. czy Tate. W ostatnich dniach grudnia magazyn „New York Times” ogłosił listę osób, które miały największy wpływ na kulturę w 2016 roku. W tym prestiżowym gronie – obok m.in. Michelle Obamy, Lady Gagi i Donatelli Versace – znalazła się Paulina Ołowska. Nowojorska redakcja nazwała Ołowską „najbardziej optymistyczną, a zarazem sentymentalną polską artystką”, która „maluje zapomnianą przeszłość, wierzy w nią i nią żyje”. W listopadzie i grudniu w Metro Pictures w Nowym Jorku odbyła się wystawa Ołowskiej „Wisteria, Mysteria, Hysteria”.
Description:
"Capri Boy for Usher We Done There (after Hamilton Macallum)", 2008
oil/canvas, 170 x 120 cm; signed, dated and described on the reverse: '2008 | Paulina | Olowska | "Capri Boy" | for Usher We Done | There", ,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej/płótno
Sygnatura
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: '2008 | Paulina | Ołowska | "Capri Boy" | for Usher We Done | There"