11
Magdalena Abakanowicz (1930 - 2017) | "Landscape" (szkic), 1976
Estymacja:
200,000 zł - 300,000 zł
Sprzedane
200,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Wymiary
90 x 60 cm
Kategoria
Opis
deska, tkanina jutowa, żywica, 90 x 60 cm, sygnowany i datowany na tabliczce na odwrociu: 'ABAKANOWICZ | 1976' oraz monogram wiązany: 'MA',
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana w katalogu kompozycja „Landscape” powstała w roku, w którym Magdalena Abakanowicz rozpoczęła pracę nad jednym ze swoich najbardziej rozpoznawalnych cykli „Plecy”, który realizowała w latach 1976-93. Na serię złożyło się 26 figur przedstawiających przygarbione ludzkie plecy postaci siedzących, pozbawionych głów, z lekko tylko zaznaczonymi kończynami. Zaprezentowane od tyłu plecy są zawsze znacząco wydrążone od środka. Jak pisała Abakanowicz: „Fragmentaryczność sylwetek pozwala mi nadać znaczenie ciału. Pamiętam, jak na mojej wystawie w Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris ktoś do mnie powiedział: ‘Twarz może kłamać, plecy nie mogą’” (https://www.rp.pl/Plus-Minus/305159981-Magdalena-Abakanowicz-Plecy-nie-moga-klamac.html, dostęp: 12.08.2021). W ramach wspomnianego cyklu artystka stworzyła figury opowiadające historię o zdawałoby się okaleczonych, fragmentarycznie ujętych, pooranych licznymi bruzdami, zgarbionych postaci. To właśnie za pomocą jutowej tkaniny nasączonej dla zachowania kształtu żywicą udało się jej oddać liczne zgrubienia, fałdy, załamania tworzące się z biegiem czasu na ludzkiej skórze. W omawianej pracy artystka skoncentrowała się na wybranym fragmencie ciała, nieodgrywającym dotychczas pierwszorzędnej roli w jej pracach, a jednocześnie wyraźnie konotującym z cyklem „Pleców”, na co wskazuje również czas wykonania pracy. Różni się od nich zaprezentowana płaskorzeźba, którą można podziwiać jedynie od tyłu. To właśnie prace z cyklu „Landscape”, czy „Embriologia” stały się zapowiedzią zmian w języku formalnym Abakanowicz. Dopełniły one tym samym portretu Abakanowicz jako artystki niezwykle wszechstronnej, otwartej na poszukiwania nowych form wyrazu.Mówiąc o twórczości Abakanowicz, nie można nie dostrzec wagi, jaką artystka przywiązywała do materiału, w którym aktualnie pracowała. Widać to wyraźnie zarówno w tworzonych przez nią od połowy lat 60. abakanach, jak i rzeźbach pochodzących z końcowego okresu jej twórczości. Wielokrotnie podkreślała, że w procesie twórczym między nią a materią najistotniejsze było zachowanie bl
Studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.
Description:
"Landscape" (sketch), 1976
resin, jute, board, 90 x 60 cm; signed and dated on the plate on the reverse: 'ABAKANOWICZ | 1976' and author's monogram: 'MA', jute, wood,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Prezentowana w katalogu kompozycja „Landscape” powstała w roku, w którym Magdalena Abakanowicz rozpoczęła pracę nad jednym ze swoich najbardziej rozpoznawalnych cykli „Plecy”, który realizowała w latach 1976-93. Na serię złożyło się 26 figur przedstawiających przygarbione ludzkie plecy postaci siedzących, pozbawionych głów, z lekko tylko zaznaczonymi kończynami. Zaprezentowane od tyłu plecy są zawsze znacząco wydrążone od środka. Jak pisała Abakanowicz: „Fragmentaryczność sylwetek pozwala mi nadać znaczenie ciału. Pamiętam, jak na mojej wystawie w Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris ktoś do mnie powiedział: ‘Twarz może kłamać, plecy nie mogą’” (https://www.rp.pl/Plus-Minus/305159981-Magdalena-Abakanowicz-Plecy-nie-moga-klamac.html, dostęp: 12.08.2021). W ramach wspomnianego cyklu artystka stworzyła figury opowiadające historię o zdawałoby się okaleczonych, fragmentarycznie ujętych, pooranych licznymi bruzdami, zgarbionych postaci. To właśnie za pomocą jutowej tkaniny nasączonej dla zachowania kształtu żywicą udało się jej oddać liczne zgrubienia, fałdy, załamania tworzące się z biegiem czasu na ludzkiej skórze. W omawianej pracy artystka skoncentrowała się na wybranym fragmencie ciała, nieodgrywającym dotychczas pierwszorzędnej roli w jej pracach, a jednocześnie wyraźnie konotującym z cyklem „Pleców”, na co wskazuje również czas wykonania pracy. Różni się od nich zaprezentowana płaskorzeźba, którą można podziwiać jedynie od tyłu. To właśnie prace z cyklu „Landscape”, czy „Embriologia” stały się zapowiedzią zmian w języku formalnym Abakanowicz. Dopełniły one tym samym portretu Abakanowicz jako artystki niezwykle wszechstronnej, otwartej na poszukiwania nowych form wyrazu.Mówiąc o twórczości Abakanowicz, nie można nie dostrzec wagi, jaką artystka przywiązywała do materiału, w którym aktualnie pracowała. Widać to wyraźnie zarówno w tworzonych przez nią od połowy lat 60. abakanach, jak i rzeźbach pochodzących z końcowego okresu jej twórczości. Wielokrotnie podkreślała, że w procesie twórczym między nią a materią najistotniejsze było zachowanie bl
Studiowała w latach 1950-54 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uprawiała rzeźbę. Pierwsze prace, które przyniosły jej międzynarodową sławę to monumentalne, przestrzenne gobeliny o reliefowej fakturze Abakany. Rzeźby artystki wykonane są w wielu technikach i różnych materiałach: ceramika, drewno, brąz, plastik - zarówno figuratywne, jak i niefiguratywne. Wykonała i zrealizowała wiele projektów dla miejsc publicznych i muzeów. W latach 1965-90 wykładała w poznańskiej ASP. Jest autorką erudycyjnych esejów poświęconych sztuce, mitologii, religii. W roku 1965 otrzymała nagrodę Grand Prix na Biennale Sao Paulo. Przez krytykę światową zaliczana do ścisłej czołówki artystów XX wieku.
Description:
"Landscape" (sketch), 1976
resin, jute, board, 90 x 60 cm; signed and dated on the plate on the reverse: 'ABAKANOWICZ | 1976' and author's monogram: 'MA', jute, wood,
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
deska, tkanina jutowa, żywica
Sygnatura
sygnowany i datowany na tabliczce na odwrociu: 'ABAKANOWICZ | 1976' oraz monogram wiązany: 'MA'