10
Teresa Tyszkiewicz (1953 - 2020) | "Vert", 2004
Estymacja:
40,000 zł - 60,000 zł
Sprzedane
32,000 zł
Aukcja na żywo
Feminizm. Sztuka Kobiet
Artysta
Teresa Tyszkiewicz (1953 - 2020)
Wymiary
60 x 55 cm
Kategoria
Opis
olej, szpilki/płótno, 60 x 55 cm, sygnowany i datowany p.d.: 'T.TYSZKIEWICZ 2004', sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Vert | Teresa Tyszkiewicz | 2004 | 2004 | [nieczytelne] | 55x60'
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Obraz „Vert” Teresy Tyszkiewicz jest dla tej artystki zarówno charakterystyczny, jak i zupełnie wyjątkowy. Ta odmienność zaznacza się w kolorze – soczystej zieleni trawy. Krzyk zieleni w jej twórczości nie jest spotykany często. W głównej palecie barw wykorzystywanych przez Tyszkiewicz były czernie, brązy, czerwienie, rozświetlane najczęściej dodatkiem złota. Zielony obraz jest w tej grupie mocno zauważalny. Elementem, który łączy go z twórczością artystki, pozostaje technika i nieodłączne w pracach Tyszkiewicz szpilki. Artystka zaczęła ich używać w swojej praktyce zawodowej już pod koniec lat 70. Kiedy w latach 80. Tyszkiewicz przeniosła się do Francji, szpilki stały się nieodzowną częścią powstających prac. Komponując swoje dzieła w sposób nowatorski, wykorzystywała szpilki jako swoiste tworzywo artystyczne, które łączyła z innymi technikami plastycznymi. Marta Czyż zauważa: „Szpilka jest materiałem eksperymentalnym, czymś nierozpoznanym jako technika. Interpretowanie nacięć może mieć zatem wszelakie formy. Tyszkiewicz jednak przelewa się pomiędzy nimi i zmusza do subiektywnej interpretacji jej jako osobnego bytu twórczego. Czymś fascynującym jest spoglądanie na twórczość, która wypełnia setki godzin spędzonych na skrupulatnym wbijaniu szpilki w płótno. Czymś z jednej strony agresywnym, z drugiej mantrycznym” (http://miejmiejsce.com/sztuka/kuszaco-odstreczajace-stosunki-dialektyczne-teresy-tyszkiewicz/?fbclid=IwAR0chIPRlTjI9vdtuEs0k9iNcb50bldPYNKKHYeeZD-36rLscPlvqqAT3hk, dostęp: 25.08.2021). Na przestrzeni lat szpilki pojawiały się w ogromnej liczbie prac i wystąpień – czasem stłoczone, wbite rytmicznie w powierzchnię płótna, pokryte farbami, przylutowane, innym razem rzucone na twarz leżącej artystki lub zdobiące przywdziewaną przez nią do fotografii maskę.
„Vert” z 2004 to jeden z tych obrazów, nad którymi artystka pracowała mozolnie przez wiele dni. „Pamiętam zniszczone i zniekształcone dłonie Teresy kontrastujące z jej ciągle pięknym ciałem. Długotrwały, wielomiesięczny proces nabijania szpilkami papieru, fotografii, płótna czy obiektów stał się dla artystki swego rodzaju transowym performansem angażującym jej ciało w działanie zakładające rytmiczne nawarstwianie gestu i powtarzalność” – mówiła kuratorka Zofia Machnicka w wywiadzie przed retrospektywną wystawą Teresy Tyszkiewicz w Muzeum Sztuki w Łodzi w 2020 (https:// lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,25972422,nowa-wystawa-w-muzeum-sztuki-w-lodzi-teresa-tyszkiewicz-artystka.html, dostęp: 25.08.2021). W obrazach szpilkowych zawarte jest doświadczenie bólu, który jest składową kobiecego istnienia. Tak otwarte komunikowanie tego aspektu życia kobiet było odkrywcze. Teresa Tyszkiewicz jako pierwsza, używając tego języka sztuki, wskazała drogę wielu innym współczesnym artystkom.
Awangardowa artystka malarka, fotograf. W latach 1973-1978 studiowała na Politechnice Warszawskiej. Mieszka i pracuje we Francji od 1982. Uprawia malarstwo, rzeźbę, video, fotografię. Jej prace były wystawiane w różnych krajach Europy. Głównym materiałem jej prac jest szpilka.
Description:
"Vert", 2004
oil, pins/canvas, 60 x 55 cm; signed and dated lower right: 'T.TYSZKIEWICZ 2004', signed, dated and described on the reverse: 'Vert | Teresa Tyszkiewicz | 2004 | 2004 | [nieczytelne] | 55x60',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Opłaty:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 20%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Obraz „Vert” Teresy Tyszkiewicz jest dla tej artystki zarówno charakterystyczny, jak i zupełnie wyjątkowy. Ta odmienność zaznacza się w kolorze – soczystej zieleni trawy. Krzyk zieleni w jej twórczości nie jest spotykany często. W głównej palecie barw wykorzystywanych przez Tyszkiewicz były czernie, brązy, czerwienie, rozświetlane najczęściej dodatkiem złota. Zielony obraz jest w tej grupie mocno zauważalny. Elementem, który łączy go z twórczością artystki, pozostaje technika i nieodłączne w pracach Tyszkiewicz szpilki. Artystka zaczęła ich używać w swojej praktyce zawodowej już pod koniec lat 70. Kiedy w latach 80. Tyszkiewicz przeniosła się do Francji, szpilki stały się nieodzowną częścią powstających prac. Komponując swoje dzieła w sposób nowatorski, wykorzystywała szpilki jako swoiste tworzywo artystyczne, które łączyła z innymi technikami plastycznymi. Marta Czyż zauważa: „Szpilka jest materiałem eksperymentalnym, czymś nierozpoznanym jako technika. Interpretowanie nacięć może mieć zatem wszelakie formy. Tyszkiewicz jednak przelewa się pomiędzy nimi i zmusza do subiektywnej interpretacji jej jako osobnego bytu twórczego. Czymś fascynującym jest spoglądanie na twórczość, która wypełnia setki godzin spędzonych na skrupulatnym wbijaniu szpilki w płótno. Czymś z jednej strony agresywnym, z drugiej mantrycznym” (http://miejmiejsce.com/sztuka/kuszaco-odstreczajace-stosunki-dialektyczne-teresy-tyszkiewicz/?fbclid=IwAR0chIPRlTjI9vdtuEs0k9iNcb50bldPYNKKHYeeZD-36rLscPlvqqAT3hk, dostęp: 25.08.2021). Na przestrzeni lat szpilki pojawiały się w ogromnej liczbie prac i wystąpień – czasem stłoczone, wbite rytmicznie w powierzchnię płótna, pokryte farbami, przylutowane, innym razem rzucone na twarz leżącej artystki lub zdobiące przywdziewaną przez nią do fotografii maskę.
„Vert” z 2004 to jeden z tych obrazów, nad którymi artystka pracowała mozolnie przez wiele dni. „Pamiętam zniszczone i zniekształcone dłonie Teresy kontrastujące z jej ciągle pięknym ciałem. Długotrwały, wielomiesięczny proces nabijania szpilkami papieru, fotografii, płótna czy obiektów stał się dla artystki swego rodzaju transowym performansem angażującym jej ciało w działanie zakładające rytmiczne nawarstwianie gestu i powtarzalność” – mówiła kuratorka Zofia Machnicka w wywiadzie przed retrospektywną wystawą Teresy Tyszkiewicz w Muzeum Sztuki w Łodzi w 2020 (https:// lodz.wyborcza.pl/lodz/7,35136,25972422,nowa-wystawa-w-muzeum-sztuki-w-lodzi-teresa-tyszkiewicz-artystka.html, dostęp: 25.08.2021). W obrazach szpilkowych zawarte jest doświadczenie bólu, który jest składową kobiecego istnienia. Tak otwarte komunikowanie tego aspektu życia kobiet było odkrywcze. Teresa Tyszkiewicz jako pierwsza, używając tego języka sztuki, wskazała drogę wielu innym współczesnym artystkom.
Awangardowa artystka malarka, fotograf. W latach 1973-1978 studiowała na Politechnice Warszawskiej. Mieszka i pracuje we Francji od 1982. Uprawia malarstwo, rzeźbę, video, fotografię. Jej prace były wystawiane w różnych krajach Europy. Głównym materiałem jej prac jest szpilka.
Description:
"Vert", 2004
oil, pins/canvas, 60 x 55 cm; signed and dated lower right: 'T.TYSZKIEWICZ 2004', signed, dated and described on the reverse: 'Vert | Teresa Tyszkiewicz | 2004 | 2004 | [nieczytelne] | 55x60',
Additional Charge Details
- In addition to the hammer price, the successful bidder agrees to pay us a buyer's premium on the hammer price of each lot sold. On all lots we charge 20 % of the hammer price.
- To this lot we apply 'artist's resale right' ('droit de suite') fee. Royalties are calculated using a sliding scale of percentages of the hammer price.
Technika
olej, szpilki/płótno
Sygnatura
sygnowany i datowany p.d.: 'T.TYSZKIEWICZ 2004'